Hema skrev:Nolltax AB: Japp har man inte flyttbar boggie, fårman bara anpassa sig precis som du skriver! Fast när man åker nedför vill man nog allt att man har lagt stockarna mot gringen, för annars kan det nog smälla till och vips har du en helt annan viktbalans i ekipaget..
ryared:
Dragstången skall minst vara rak, för att bibehålla markfrigång, den är näst intill obefintlig o särskillt med stödhjulet på (fast stödhjulet kan man såklart koppla bort). Kanske kunna erbjuda en flxibellösning, där man kan vända draget upponed, så man kan passa fler ATV:er.
Hydrauldriften är kanon, så man kan ha kedja, men samtidigt såsom jag såg det var det bara drift på bakre hjulen av boggien, vilket (jag gissar) antagligen är sämre mot en med robsondrift på lera, även med kedjor, tills du sätter på band...
Kranen Ja jag vet inte.. mowi vs. vikkran.. både för och nackdelar. Kanske mer fördel då en ATVvagn inte klar större stockar utan får dra in dem, vilket mowikranen skall vara bra på.
Vagnen Jag gillar att vinschen sitter på vagnen o inte kranen (fast ett fäste för att ha ett block/talja på kranen kanske skulle göra vinschen mer flexibel), så slipper man belasta den, samt att stödbenen hydraulkolv sitter jämte och inte utanpå, som på många andra, utifall att man skulle råka få en stock mot vagnen, så går inte kolven sönder.. Gillar att det är skivbroms, lätt att rengöra (antar jag), men bromsoket kanske skulle suttit på toppen, men det är väl bagatell. Samt bra att driften kopplas ur om ATVn kör snabbare.
Hydraulpaket Jag gillar att det är låga handtag (långa handtag gör det väl bara jobbigt att lyfta upp paketet på ATVn, som att jmfr. flyttlådor med handtagen högt upp, så man slår i knäna hela tiden, såvida man inte lyfter upp lådan o får kramp i armarna ist. , samt att det bara är två slangar, jmfr. med avesta och kranman som kör med 4-5st? mellan paketet och spakarna.
Funderingar:
Driften, finns det några band att få tag i ??, om inte så skulle jag vilja se ett test som bevisar att kedjor på ett hjulpar är bättre än robsondriften, annars är det inte något direkt vinst med att kunna köra med kedjor..
Hydralmotor & pump, skulle jag vilja se annat alt. med Hondamotor eller bättre + 2-Spak
Vagnen, jag ogillar när det börjar rosta på en tämligen oanvänd vagn och då på delar som inte är utsatta vid körning. (vinsch och låda/burk jämte). Att bulten som låser kolven för ramstyrningen är felvänd är väl bara ett monteringsfel, samt väldigt lätt att fixa själv. Dragstången kanske var just på detta exemplar, då Mikael hade sett flera vagnar för någon månad sedan, men nu fanns bara denna vad jag såg och Staffan sa inget annat.
Slutligen så saknar jag dokumentation för att rättvist kunna jmfr. denna vagn mot övriga. Jag vill inte dömma ut denna vagn, utan jag gillar att det finns fler alternativ på marknaden. Jag gillar vagnen med broms o hydrauldriftfördelarna och särskillt om det finns lämpliga band till (som måste vara enkla att montera av och på, för vägtransporter).
Det var en bra redogörelse hema verkar som du tänkt på det mesta. En sak som jag undrar med driften är om den är starkare. Det känns som man tappar lite effekt när man pressar ner en rulle hårt mellan hjulen. Medans navdriften går fritt så att säga.