Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda eller farma

25 inlägg 24392 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

Skogstomte  
#129453
BM 35 skrev:Det är 7spaks men fan va tungt hydralpaketet är,,inget jag bollar med direkt,,,Men fin är den,,det ska till en extra banke åxå längst bak
Lite krux hur jag ska ha paketet eller hur jag ska sätta fast det,,,kommer väll på något


Nej, det är en riktig "ryggdödare" :sad: På våran kärra monterade vi elektriska väljarventiler på rotator och gripfunktionerna. Då får man bort två sektioner ur ventilpaketet. Kranen funkar precis som vanligt, när man ska köra stödbenen får man hålla in en knapp och kör då stödbenen med rotator- resp. gripspaken.

Problem två är ju att placera eländet. Vi tog bort den lilla bakrutan (Valmet 505) och monterde en plåt istället, där gjorde vi ett urtag för ventilen och det blev samtidigt fäste. Men det är ju olika från fall till fall vad som funkar.

Har sett en annan lösning som inte var så dum, ett lågt placerat fäste i form av en axel mellan två plattjärn nere vid draget. Sedan en "klyka" som passar på axeln, på denna en stolpe upp till ventilen. Då kan man sätta an klykan mot axeln i en bekväm höjd och sedan putta upp ventilen ungefär som när man reser en stolpe. Hoppas du förstår. Svårt att förklara när man inte har någon bild...

FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129469 Jag har också funderat på elväljarventiler, har en 20år gammal kärra som jag kanske
ska montera stödben på. Har ett gammalt 6-spaks paket som väger alldeles för mycket.
Det kostar ju en del om man ska ha två ventiler och lite tillbehör.

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

molnia  
#140925
Skogstomte skrev:
BM 35 skrev:Det är 7spaks men fan va tungt hydralpaketet är,,inget jag bollar med direkt,,,Men fin är den,,det ska till en extra banke åxå längst bak
Lite krux hur jag ska ha paketet eller hur jag ska sätta fast det,,,kommer väll på något


Nej, det är en riktig "ryggdödare" :sad: På våran kärra monterade vi elektriska väljarventiler på rotator och gripfunktionerna. Då får man bort två sektioner ur ventilpaketet. Kranen funkar precis som vanligt, när man ska köra stödbenen får man hålla in en knapp och kör då stödbenen med rotator- resp. gripspaken.

Problem två är ju att placera eländet. Vi tog bort den lilla bakrutan (Valmet 505) och monterde en plåt istället, där gjorde vi ett urtag för ventilen och det blev samtidigt fäste. Men det är ju olika från fall till fall vad som funkar.

Har sett en annan lösning som inte var så dum, ett lågt placerat fäste i form av en axel mellan två plattjärn nere vid draget. Sedan en "klyka" som passar på axeln, på denna en stolpe upp till ventilen. Då kan man sätta an klykan mot axeln i en bekväm höjd och sedan putta upp ventilen ungefär som när man reser en stolpe. Hoppas du förstår. Svårt att förklara när man inte har någon bild...



Det lät nästan som du beskrev vårt fäste för ventilpaketet.

viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=45
I denna tråd om vår traktor har jag beskrivit med bilder på sidan 4 hur vi får ventilpaketet i hytten.

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141039 Hur har det gått, blev de nåt renoveringsobjekt?

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

molnia  
#141076 Hmm, ja den är fortfarande till salu. Har inte lyckats bli överens med min far om ett byte.
Han tycker vår gamla vagn duger. Men nu har ju vagnen legat på annons länge så lite prutmån kan nog finnas. Något som gör mig tveksam är att den vagnen är 15 cm bredare än traktorn vi har.

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141321 Den är 218 bred eller?
Byte, ja ni behöver nog den gamla vagnen ett tag tills den andra isf blir körklar

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

molnia  
#141329 Traktorn är ca 215 bred och vagnen är 230

Av flera orsaker så får nog bytet av vagn skjutas på framtiden.
Fick ett mycket luddigt erbjudande om flera snickerimaskiner idag så jag vet inte hur det slutar.

Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

H-E  
#142250 Är lite nyfiken... Vad handlar det om för pengar om man ska ha en ny Moheda typ 15 tonnare med 4wd och allt?

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#148975
Foto0014.jpg
Foto0015_Edit001.jpg


Har huggit och kört fram frötallar med min nya vagn i höst

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

Crisse  
#149020
H-E skrev:Är lite nyfiken... Vad handlar det om för pengar om man ska ha en ny Moheda typ 15 tonnare med 4wd och allt?

500-600k beroende på kran och styrsystem, kostar att ligga på topp 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).