Bioenergi

Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

40 inlägg 75515 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

skogshasse  
#141294 hej vedproducent om man köper ved lagligt så är det billigare än att köpa det svart

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Vedproducent  
#141305
skogshasse skrev:hej vedproducent om man köper ved lagligt så är det billigare än att köpa det svart

Visst är det oftast så! Har aldrig någonsin köpt en trave svart.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

skogshasse  
#141322 hej vi måste lära oss att om man ska prata m3 så finns det olika sätt att mäta tala om först hur vi ska mäta för vad jag kommer ihåg från småskolan så kunde man inte ta 2 äpplen plus 2 päron och få 4 apelsiner och det är lika med ved eller massaved eller timmer stälpt mått det använder man på färdigkapad ved på långved så har du travat eller fast på sågtimmer så har du även tofubm3 så håll isär begrepen och resonera med samma mått om det ska vara seriöst eller vad tycker ni andra om att försöka hålla skogsforum seriöst

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

hayabusa 08  
#141342 Tack. Äntligen någon som vågar säga som det är...

Har sett många trådar här på forumet där nog missförstånd om måttslagen har orsakat många förbristningar.

Men det kan nog va ett allmänt problem här i Sverige att vi har så många olika måttslag i skogen.
Är inga problem om man jobbar inom branschen men för alla andra kan det nog vara svårt att
hålla reda på alla fub, toppmätt, fastmeter,själpt, travat,skogskubik, osv,osv. Dessutom så kör vi med förkortningar på alla oxså

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

stegmaster  
#141383
skogshasse skrev:hej vi måste lära oss att om man ska prata m3 så finns det olika sätt att mäta tala om först hur vi ska mäta för vad jag kommer ihåg från småskolan så kunde man inte ta 2 äpplen plus 2 päron och få 4 apelsiner och det är lika med ved eller massaved eller timmer stälpt mått det använder man på färdigkapad ved på långved så har du travat eller fast på sågtimmer så har du även tofubm3 så håll isär begrepen och resonera med samma mått om det ska vara seriöst eller vad tycker ni andra om att försöka hålla skogsforum seriöst


Amen. ^:)^

Själv har jag lagt av et tag på detta forum, så får man se om inte "forumtrollen" forsvinner lika snabbt som dom dök upp. :wink:
Har varit en oträvlig attityd i nogra tråder senaste tiden tycker jag. :x

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141423 Detta forum vore ju en bra plattform för att sätta en lättförståelig vedmåttstandard
som kan användas när man diskuterar med vanligt folk.
Jag vill iaf gärna att begreppet Stjälpt Mått ska definieras tydligt så ingen behöver oroa sig.
Då menar jag kapad och kluven björkved till att börja med.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Camwood  
#141463 Det finns redan :ugeek: Forkarnördar har provstaplat ved( ved i olika utförande, kapade 1 meters osv,) mellan reglar med 1 m diff. finns att läsa på nätet :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

case 695  
#142816 I detta fall gällde väl frågan brännved och då borde man mäta travat mått inte fub, fast mått under bark. Eftersom även barken brinner och ger värme. I annat fall skulle man räkna fast mått på bark. När vi kör tex. energived till industrin då ska vi mäta m3fub. Det tycker inte jag är riktgt rätt mot leverantören.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

Blivande snickare  
#147030 Förstår nu vad som gick fel, uttryckte mig dumt x_x när jag sa att det inte ryms 90 m3 björkmassa på ett lass.
Vad har ni för fri höjd på timmerbilarna i Sverige?
I Finland har vi 4.20m om ni har högre i Sverige kan det ju kasta eller om man har stora eller små hjul på vagnen. Tittade på skogssveriges sida när jag funderade på om vi använder olika m3 mått. Kubikmeter travat (m3 t) var det jag menade men tänkte hela tiden på stock , inte björkmassaved som det ryms mera av. Vi kör med cirka 85 m3 björkmassa på hela bilen och små hjul på vagnen.
:cry: Ber om ursäkt om någon blev sur då jag tänkte fel och det blev tokigt det inget illa menat.

http://www.skogssverige.se/skog/skogen/swe/kubera.cfm

Vi har 60 tons totalvikt lagligt(40 ton lass) men brukar klara oss med 63 ton.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3 är en lastbil 3m björkved?

hayabusa 08  
#147134 Fri höjd i Sverige är 4,50 meter.

Den vanligaste däckdimenson på skogsläparna är väl 19-tums, antar att det är samma som du menar med "små hjul på vagnen"

Dom är vanligast här i södra Sverige, hur det är i norra Sverige är jag lite osäker på, har hört ryktas att det finns dom som kör med super singel i Norrland.
Kan det stämma??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).