Gallring

Hur går det för energiklipparna?

6 inlägg 2690 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur går det för energiklipparna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141274 För något år sedan skulle ju "alla" ha klippaggregat. I eftersatta röjningar skulle det skäras guld med täljkniv för både entreprenör och skogsägare. ( lätt överdrift) :wink:
Hur gick det sen? Hur blir ekonomin och gallringsresultatet? Det lilla jag har sett så är jag skeptisk. De har gått in i hyfsat välröjda bestånd som lika gärna kunnat stå några år till i väntan på en vanlig gallring. I den riktiga djungeln finns forfarande inget annat än röjsågen som gäller om man ska få ordning på det. Nån som har andra erfarenheter?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hur går det för energiklipparna?

Torgny  
#141287 köpte men ett litet agregat för att använda längs vägar o gärden men annars använder jag röjsågen
där riset inte är i vägen tycker jag det ska ligga för att återföra näring

Användarvisningsbild

Re: Hur går det för energiklipparna?

Mäki  
#141289 Vi körde med klipp på två maskiner för något år sedan när handeln med vanligt virke låg nere.
Det skulle köras i oröjda bestånd och sättas skogen i skick, tyvärr gick det inte ihop för oss att köra med denna långsamma metod.
En annan orsak att vi satte på vanliga aggregat tillbaks var också att handeln kom igång.
Nu kör jag allt från klena gallringar som tas till vara som energived och vanliga gallringar till slutavverkningar med samma maskin, det förutsätter att skogen skall vara röjd givetvis.

Skulle vi ha extra samlar armar på aggregatet skulle det säkert vara ännu effektivare i dom lite grövre energigallringarna men i dom klena så funkar det bra bara genom att samla med aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Hur går det för energiklipparna?

Torgny  
#141290 jag klipper flera träd o lägger i högar innan jag lyfter upp på kärran för att ta ett träd i taget tar för lång tid

Avatar Fallback

Re: Hur går det för energiklipparna?

harvesterhead  
#143584 Skogsstyrelsen uppskattar att det finns 1 000 000ha skog som klassas som konfliktbestånd så visst finns det potential för större uttag av trädbränsle.

Användarvisningsbild

Re: Hur går det för energiklipparna?

Kse  
#143615
harvesterhead skrev:Skogsstyrelsen uppskattar att det finns 1 000 000ha skog som klassas som konfliktbestånd så visst finns det potential för större uttag av trädbränsle.

Som sagt svårt att få det att gå ihop ekonomiskt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).