Motorsåg och handhållet

Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

87 inlägg 41802 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Mikael_E  
#14085 Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta men provar här då jag iaf ska använda motorsåg när jag tar ner träden... :)
Har iaf några träd som står ca 1,5m från ett garage bla en gran på ca 35m och 4st björk/gran(ca 25m) som står i en klunga varav ett lutar kraftigt mot garaget. Skulle vilja ha lite tips om hur jag säkrast fäller dessa åt rätt håll. Grundprinciperna i fällning med riktskär och fällskär osv kan jag men finns det några andra knep man kan använda sig av? Har funderat på talja i traktorn eller dyl och dra ner träden efter försiktig sågning... Hur hade ni gjort?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Bonden/Ramnäs  
#14087
Mikael_E skrev:Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta men provar här då jag iaf ska använda motorsåg när jag tar ner träden... :)
Har iaf några träd som står ca 1,5m från ett garage bla en gran på ca 35m och 4st björk/gran(ca 25m) som står i en klunga varav ett lutar kraftigt mot garaget. Skulle vilja ha lite tips om hur jag säkrast fäller dessa åt rätt håll. Grundprinciperna i fällning med riktskär och fällskär osv kan jag men finns det några andra knep man kan använda sig av? Har funderat på talja i traktorn eller dyl och dra ner träden efter försiktig sågning... Hur hade ni gjort?



tog ner några träd som stog nära en å som lutade ut mot ån för några veckor sen :) jag avände rep och ett spärrblock som jag fäste i ett träd och sen vinschade jag dom dit jag ville ha dom :wink:

Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14088 vinch är nog bästa alternativet men det finns ju även fällningsriktare som är som en stor kuggstångsdomkraft.

Avatar Fallback
träis  
#14092 Våra regler vid fällning av träd vid hus/ledning och vägar.

1. Säkra träd som med garanterad säkerhet kan fällas åt en bestämd riktning med motorsåg ock x antal kilar.

2. träd som med garanterad säkerhet som kan knuffas med skotare/skördare.

3. Tyngre träd med lutning åt fel håll skuffas bäst med ex huddig grävare med klo för träd.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#14113 Om du kan fästa ett rep tillräckligt högt upp stammen så ger det bäst hävstång !!
trädfällriktare (stalpen/RH-pusher) funkar bra på medelstora träd men är inte lika säkra som ett rep högt upp på stammen !!

Avatar Fallback
Mikael_E  
#14118 Tack för era svar!
Det får nog bli med rep och talja då. Hurpass hög brytningspunkt tror ni repet måste ha om jag fäster det ca 10m upp på 35m gran utan lutning respektive 25m björk med nästan 45graders lutning åt helt fel håll? Kanske behövs wire?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#14119 Om du inte är rädd för att klättra så se till att repet kommer upp ca:15m då behöver du inte så mycket kraft eller ett super starkt rep för att få trädet i den riktning du vill !!
du kan även använda en kastpåse och ett tunnare snöre och kasta upp över en gren högt upp och sedan fästa det grövre repet i och dra upp i trädet, gör sen en ögla (med ett schakel!?) så repet inte skaver sönder när du drar åt det runt stammen !!

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#14121
Mikael_E skrev:Tack för era svar!
Det får nog bli med rep och talja då. Hurpass hög brytningspunkt tror ni repet måste ha om jag fäster det ca 10m upp på 35m gran utan lutning respektive 25m björk med nästan 45graders lutning åt helt fel håll? Kanske behövs wire?



45 grader? :lol: då skulle jag nog föredra wire och traktor och dra med för spännblock får du inte så stora slag med :)

Avatar Fallback
Mikael_E  
#14125 Nåja kanske överdrev en smula med 45grader... :) Men den lutar allt en del... Får prova lite försiktigt så får vi se hur det går.
Tackar för tipsen!

   TS
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#14128
Mikael_E skrev:Nåja kanske överdrev en smula med 45grader... :) Men den lutar allt en del... Får prova lite försiktigt så får vi se hur det går.
Tackar för tipsen!



hehe okej lycka till 8)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14148 kan du sektions fälla trädet?

du behöver som regel upp ca 25% i trädet för att få en bra veckrings grad, nylon rep brukar funka har du tillgång till stålkwire så rekommenderar jag dock detta.
Om du kolla rpå www.sakerskog.se så har de en tabell över riktmedel och rikt verkan på olika hjälpmedel, inget slår talja o block.

Avatar Fallback
Mikael_E  
#14587 Tänkte bara skriva ifall någon är intresserad att jag använde mig av rep som tålde 2150kg och spärrblock. Den lutande björken fick jag dra med traktorn då wiren i spärrblocket inte räckte till riktigt. Den stora granen visade sig luta något mot garaget så det var nervöst värre när det knakade i spärrblocket för varje drag... Men det gick bra tillslut.

   TS
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14591 :) kul att det gick bra!

Användarvisningsbild

Sv: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Fredrik Reuter  
#411343 Hej,
En uppdatering i denna gamla tråd.
Tipsen om att använda vinsch/rep etc uppe i trädet är nog mycket bra tips.

Annars kan det gå som i videon nedan, här snackar vi nära döden upplevelse!


Användarvisningsbild

Re: Ta ner stort/lutande träd nära byggnad

Chemgineer  
#411346 Hoppla! Mycket närmare än så kan det knappt vara innan det går riktigt illa! Bra att se, sämre att uppleva...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).