Gallring

Är denna gallring realistisk?

20 inlägg 13271 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140916
tidbeck skrev:På 5 år bodre man väl kunna köra ut ca 1000 m3fub?
Angående kostnaden för ATV så har jag redan en Yamaha 450 (kodiak). Fattas bara en vagn.
Återigen. Är detta realistiskt. Det är ju trots allt bara knappt 5 timmar i veckan ((496/2)/52)

Jag kör med en vimek i skogen och då jag kör fram åt en huggare så kör man med lätthet fram 1 m3f i timmen. Om det är timmerskog så är 2 m3f per timme också möjligt. Men parametrar som körsträcka, terräng, diken, stenighet m.m. spelar också in. Jag har ingen aning om vilken kapacitet en ATV har men du ska tänka på att då man jobbar på helgerna så blir inte alla dagar så produktiva. Vissa dagar går till planering av körvägar, dagar med dålig väder blir ofta korta, tid måste också avsättas till service och underhåll avutrustning.

Det nisse påtalar angående försäljning av leveransvirke är riktigt. Leveransvirke betalas ofta sämre än avverkningsuppdrag.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140943 Köra ut går nog, men det skulle ju huggas också? Då spricker nog 1fub/tim.
Hursom, delvis finansiera o räkna hem ett skogsköp genom eget arbete i skogen är sällan en bra idè. Räkna på köpet utan jobbinsats och se eget arbete som billig hobby är mitt råd.

Lycka till med köpet!

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

granqvist  
#141015
tidbeck skrev:
OAS-forests skrev:Vet inte vad du har för jobb idag men om du avser att utföra den gallringen själv på fritiden så behöver du inte tänka på nångon småviltsjakt under de kommande fem åren för det blir ingen tid över till det. Klart att allt är möjligt men det blir mycket jobb. Om du preciserar var du finns i landet samt vad för trädslagsfördelning det är så kan säkert någon ge dig aktuella priser på massaved och timmer.


Tack för svaren. Jag jobbar heltid med annat så detta blir bara en helgsyssla någon gång per månad samt 1-2 veckor (full tid) på semestern. Jag har räknat på 2 mannar enligt följadne:
16 timmer /månad och man ger 384 timmar/ år.
1 vecka på semstern á 2 mannar ger: 112 timmar
Totalt arbetad tid: 496 timamr (384+112) i teorin. Men så effektiv är man ju knappast. Säg att man istället uppnår en effektivitet på 50 % dvs 248 timmar.

Skogsola skrev:Räkna 1m3fub i timmen så får du en hum om tidsåtgången.


248 timmar innebär då alltså ca 248 m3fub. Avrundat till 250 m3fub.

På 5 år bodre man väl kunna köra ut ca 1000 m3fub?
Angående kostnaden för ATV så har jag redan en Yamaha 450 (kodiak). Fattas bara en vagn.
Återigen. Är detta realistiskt. Det är ju trots allt bara knappt 5 timmar i veckan ((496/2)/52)


Har utfört drivning i egen gallrings-skog ett antal år. Så lite personlig erfarenhet finns. Naturligtvis har var och en sina egna förutsättningar. Bara ni kommer igång tror jag att ni kan räkna med med ca 0.5 m3 / man-timme för drivning, dvs att få ut virket till vägkant. Avgörande är transportsträcka och medelstamstorlek. Snöförhållanden kan också inverka.

Har själv kommit till att som helghuggare vill jag helst jobba från oktober till december inklusive. Av i september och tidigare hugget virke far vissa sortiment illa innan man får iväg det till fabriken. Från januari och framåt kan det vara besvärligt pga mycket snö.

Det som skapat mest ångest med skogsarbete är ändå att man har en familj man vill vara tillsammans med. Att vara i skogen från mörker till mörker varje veckoslut kan öka friktionen tills det blir hett :mrgreen: . Men hittils har man lyckats få allt att gå ihop.

Lönsamheten kan du räkna ut genom att ta ett drivningsanbud från någon utomstående på objekten i fråga. Det är väl det du sparar genom att göra jobbet själv, men dina egna kostnader ska dras av. Å andra sidan får du dra av drivningkostnaderna du betalat till andra i skogsbeskattningen så det kräver lite längre gående uträkningar att komma till slutliga sanningen.

Avatar Fallback

Re: Är denna gallring realistisk?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141049
nisse skrev:Köra ut går nog, men det skulle ju huggas också? Då spricker nog 1fub/tim.
Hursom, delvis finansiera o räkna hem ett skogsköp genom eget arbete i skogen är sällan en bra idè. Räkna på köpet utan jobbinsats och se eget arbete som billig hobby är mitt råd.

Lycka till med köpet!

/Nisse

Håller med Nisse. Kalkylen för inköpet bör gå ihop sig även om du inte hinner, orkar eller har lust att utföra allt detta arbete själv.
Däremot tycker jag att man som månskensskogsägare inte ska fundera jättemycket över sin egen timlön, kostnader för motorsåg etc etc. Jag ser det jag gör i min skog som en halvdåligt betald hobby med mottot, det är inte inkomsterna man blir rik på, det är utgifterna. Om det finns ett skogsvårds/gallringsbehov som jag utför själv så har jag på nåt sätt ändå spart in de kostnaderna. Alternativet att åka in till jobbet på helgerna och semestern för att det totalt sett ger ett bättre netto, är inte aktuellt för mig.
De priser som tidigare diskuterats är ju också baserade på att man levererar till nåt bolag. Har du en marknad runt omkring dig för vedförsäljning så ökar intäkterna. Orkar du sen processa ved så du kan sälja färdig ved så ökar priset ännu mer.
Lycka till:-)

Användarvisningsbild

Re: Är denna gallring realistisk?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141090
granqvist skrev:Har utfört drivning i egen gallrings-skog ett antal år. Så lite personlig erfarenhet finns. Naturligtvis har var och en sina egna förutsättningar. Bara ni kommer igång tror jag att ni kan räkna med med ca 0.5 m3 / man-timme för drivning, dvs att få ut virket till vägkant. Avgörande är transportsträcka och medelstamstorlek. Snöförhållanden kan också inverka.

Vad för maskin har du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).