Servicebyggnader

Billig maskinhall

41 inlägg 75415 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

jd6630  
#140810 visserligen e de ingen som tål maj här inne
tänk nu på o lyda förskrifterna om taklutning och snözon
annars landar taket på golvet när snön landar på taket

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140820
molnia skrev:Plåttak och slätt tak?förstod jag rätt? Hmm du måste mena ett skärmtak eller?
Men jag vill varna för plåttak med dålig lutning.
kapillärverkan gör att vattnet tränger "uppåt" även i skarvar om det inte lutar tillräckligt och på våren när snön ligger på så smälter det lite ojämnt och vattnet hittar vägar in. Hade på jobbet en hall med lite lutning och typ TRP på och det gjorde inte annat än läckte in.
Vi har ju byggt tak med bra lutning i tusentals år av någon anledning; snö och regn.


Farsan byggde ett garage med dålig lutning som dessutom hade 3,5m plåtar
till ett 7m långt tak. Det läckte nästan hela tiden, reglar ruttnade och en gick till
slut av.

Jag fick då fixa denna soppa. Tyvärr gick det inte att få större lutning pga att
garaget är sammanbyggt med en annan byggnad.

Det blev att riva bort det gamla plåttaket och byta ut dåliga reglar.
Köpte TP20 i 7m längder och la på.
Det blev tätt, dock får man ha lite koll på snömängden och skotta vid behov.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140884
jd6630 skrev:visserligen e de ingen som tål maj här inne

Nå, var nu inte sån.
De som inte tål får väl strunta i att läsa dina inlägg.

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

zeetorg  
#140888
Slurfi skrev:
jd6630 skrev:visserligen e de ingen som tål maj här inne

Nå, var nu inte sån.
De som inte tål får väl strunta i att läsa dina inlägg.



Jag håller med Slurfi...

Visst tror jag nog att vi alla tål varann även om en del trådar blivit lite livliga på slutet. :surp:
Men så länge ingen blir otrevlig så är det ju bara skoj med lite olika åsikter som ventileras, om än med lite varierande tonfall... :smile:

Jag tycker att vi medlemmar själva är ganska duktiga på att tala om när någon håller på att gå över gränsen. Jag hoppas att det kan fortsätta så, och att ingen skall behöva känna sig påhoppad och ovälkommen här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

Robertberg  
#140889 Sålänge man inte far med osanning..

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

villeved  
#140904 En grej som jag såg när jag var i italien var att do hade lag två plåtar som var av genomskinlig plast, vart genast en mycket trevligare byggnad och jag tror inte det kostar särskilt mycket :)

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504887 Har någon lyckats få sin stolplada på bild?
Jag funderar på typ 15*12 meter med tre st fem meter breda fack, limträ i nock och mitt på takfallen. Sedan självbärande högprofilsplåt.
Blir det väldigt irriterande med sex stolpar invändigt? Blir alltså i.s.f fem rader med fyra stolpar.

Planen har fram tills nu att gräva ner blåa 200-lit plasttunnor att gjuta plint i, sedan fästa stolpen med en ingjuten U-balk. Men när jag idag tittade på stolparna jag "fått" så var ju de i skick som nya och luktade kreosot i rotänden, dessutom såg ju ett 200-lit fat löjligt litet ut till så grov stolpe.
Markytan har tidigare vart en grustäkt för husbehov, så väldränerande material lär det vara.......jag tror jag gräver ner stolparna istället.

Användarvisningsbild

Re: Billig maskinhall

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504941 @Zalman

Hur gick det blev det något bygge? Höll budgeten??

Om användningen bara är som TS säger att komma dit två gånger om året för att hämta / lämna maskiner kan man ju spara in på all el, ev. byta ut ett par takplåtar till ljusgenomsläpp...

Kanske att jag hade höjt innertakhöjden något, kan ju hända att man köper nya stora maskiner / traktorer i framtiden.

Sen hade jag nog jobbat på att få ihop den byggbudgeten, men ändå satt av medel för oförutsedda kostnader, typ lagt på 20 - 50 %

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504942 Helt rätt att skippa faten, gräv ner stolparna 1,5m så blir det stadigare. Vad du ska med så mycket stolpar till kan jag inte förstå? Du klarar dig gott på tre rader, det finns högprofilsplåt som klarar upp till 11m spännvidd beroende på snölast.

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505197
busholle skrev:Vad du ska med så mycket stolpar till kan jag inte förstå? Du klarar dig gott på tre rader, det finns högprofilsplåt som klarar upp till 11m spännvidd beroende på snölast.


Spontat känns det svårt att (med normala gårdsmaskiner till hands) få upp lång självbärande plåt på taket utan ett stöd på mitten.
Skiljer också rätt mycket i klassad belastning om plåten ligger skruvad på två eller tre stöd.
Med två stöd måste man kanske gå upp i tjocklek? 0,5 vs. 0,7?

Klar nackdel med en skog av stolpar också....

Har vändit och vridit på huset i tanken otaliga gånger redan, första tanken var att bygga i vinkel. Nästa plan en typ kvadrat med två takfall och sedan förlängning åt ena hållet med halva bredden och ett takfall.
Nu har jag vridit bygget 90° för möjlighet att köra in från bägge håll.
Huvudkriteriet är väl att relativt enkelt kunna köra in och ut med Valmet 6400+Mowi 1250. Utöver detta få plats med diverse "rask" (hömaskiner) och kanske någon rationell virkesförvaring.

Edit: Har någon bilder att bjuda på av liknande byggen?

Avatar Fallback

Re: Billig maskinhall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505206 Bygg enkelt, krångla inte till det med olika taklutningar. Den eller de två dagarna du ska upp med plåten kan du med gott samvete hyra in en kranbil. Har du hjälp så är det inte orimligt att ni lägger ett sådant tak på dagen och då är det inte så farligt med kranbil för 10000.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).