Inomgårdsmaskiner

Gilson drivlineproblem

47 inlägg 28556 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#140770 Då var axel och drivplatta inlämnat hos ett proffs. Han trodde det skulle bli bra att svetsa på axeln och svarva den samt att slå i en bussning (heter det så?) i drivplattan och svarva till rätt dimension.

Jag bjuder på en närbild på axeln:
Bild


Både han och jag tror att lagren är bytta någon gång, för det står JAPAN på dom... Inte monterade väl Gilson japanska lager med mm dimension? :shock:

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#140797 Det är inte omöjligt att Japs-lagren är original, japanerna har gjort tumdimensioner också för export till USA, bl a. Minns nu inte vad det stod på mina när jag hade isär Unitrol-slungan. Nå det där tror jag blir bra, kostar förstås en slant gissar jag, men då får du ju den i toppskick i drivningen sen. Det heter bussning.

Kul att följa, det här blir en riktigt fin reparation!

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#140802 Ja det kan ha varit tumdimension med, jag har slarvat bort mitt skjutmått i nån flytt. Bor lite temporärt som blir allt mer permanent... :D

Prislappen får jag som en överraskning sen. Men det är en vän som gör jobbet så jag hoppas att den inte saltas lika mycket som på firma. :D

Kvar att göra efter detta:
Svetsa sprickor.
Montera ihop meccanot...
Funktionstesta
Skruva isär utkastaren som inte vill snurra samt laga...
Lackera det som är metallrent.
Laga reglaget till utkastaren som gått av.

Tur man har nåt att göra. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#140822 Jomenvisst, men visst är det rätt kul att skruva i gamla järnhögar. Det där meccanot är lite speciellt att få ihop, hoppas du kollade upp ordentligt hur det satt när du tog isär det. Är en jäkla massa stänger och små ok och grejor som skall komma rätt och justeras rätt för att växlarna skall funka rätt.

Vad har du för utkastarmekanism, kugghjul och kuggkrans eller snäcka?

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#141314
totte skrev:Jomenvisst, men visst är det rätt kul att skruva i gamla järnhögar. Det där meccanot är lite speciellt att få ihop, hoppas du kollade upp ordentligt hur det satt när du tog isär det. Är en jäkla massa stänger och små ok och grejor som skall komma rätt och justeras rätt för att växlarna skall funka rätt.

Vad har du för utkastarmekanism, kugghjul och kuggkrans eller snäcka?


Jag har tagit en del bilder på demonteringe, men om det räcker återstår att se...

Jag vet inte riktigt hur de olika utmatningarna ser ut, men jag gissar på kuggkrans? Får väl ta en bild på det hela senare kanske, just nu är jag för lat för att gå 20 meter till vedboden. :lol:

Detta har dock skett idag:

Bild


Bild


Återstår att se om det håller, eller om det måste dit förstärkningsplåt. Men den tar ju inte hela lasten själv den plåten. Dessutom är det sprickor lite varstans och jag känner att jag lär köpa mig en egen svets om allt ska lagas. Nu fick jag detta jobb gjort gratis av grannen, så jag vill inte kräva för stora jobb.

Har ännu inte fått axel och drivplatta från svarvningen, får se om det dyker upp i veckan. Har sagt att han inte ska känna någon press i alla fall, jag kunde ju skruvat isär slungan i våras om jag bara hade brytt mig. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#141320 Får du problem med hur reglagen och det skall hänga ihop så hör av dig, jag har en hel del bilder från när jag satte ihop min, förresten finns dom nog i bloggen, men det är ju ett jäkla bläddrande för att hitta igen det där

Den ser ut att ha haft ett hårt liv. Nog ser det väl ut som om de svetsarna skall hålla i alla fall. Jag har färgkoden för den ifall du skall skaffa färg sen. Känner igen det där, inte tusan plockar man isär en snöslunga på våren 8) !

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#141332 Bara en stund efter att jag skrev förra inlägget fick jag ett meddelande från svarvarn. Dock hade han både goda och dåliga nyheter.

Bild

Här är axeln, som ny! Påsvetsad och svarvad. Lagren var förresten i tumdimension, att mäta är att veta! :oops:

Bild

Det finns ju en anledning till att gjutjärn är sällan uppskattat... Det höll ända tills stoppskruvarna skulle i, då sprack det. #-o
Men han tror det kommer hålla ändå och om inte tillverkar han ett nytt från scratch.
Det finns ju mycket på denna slungan som är slitet och kommer gå sönder, frågan är bara när. Så det spelar inte så stor roll. Jag kommer få svart bälte i att skruva med denna om jag har tålamodet. :lol:
Hur som, det är ju än så länge kul och att slungan var gratis pga dess kondition (dock med tvärfin motor) gör ju det hela helt ok. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#141360 Håller troligen, "vingarna" från hjulskivan upp mot navet stagar upp så det inte kan ge sig helt.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#141415 Någon som vet vad man ska hälla i för olja, dels i motorn samt även vinkelväxeln till snöskruven?

Enligt http://www.gilsonsnowblowers.com/snowparts.html#worm ska vinkelväxeln ha "SAE 30 oil, preferably non-detergent." Vad är det för olja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#141438 Idag skaffade jag ett nytt friktionshjul på Såma i Uppsala, 434kr kostade det... Svindyrt men men, support your local dealer, eller nåt. :roll: Det var i alla fall i lager så man får ju betala lite för den servicen.

Något lustigt var att det gamla hade samma artnr som det nya har på garage24. Undrar hur gammalt det gamla var. :mrgreen:

Bild

Skillnaden mellan gammalt och nytt.

Bild

Monterat

Bild

Så ser utkastaren ut. Den vill inte gärna snurra då friktionen metall mot metall är ganska hög.

Bild

Undrar hur många gånger denna blivit lagad, allt är omsvetsat och passar ihop sisådär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#141459 Jag hällde i vanlig gräsklipparolja SAE 30 i snäckväxeln. Verkar att fungera bra. Annars borde hypoidolja fungera utan problem.

Motorn bör du hälla i bra helsyntetolja 5W-40, lite dyr, men det går ju inte i stor skvätt. Annars kör man ju Briggs-motorerna med SAE 30 gräsklipparolja, men för vinterbruk är den inte att rekommendera, och B & S rekommenderar själva att använda helsyntet i kallt väder.

Nog kan dom ta betalt för reservdelarna, men drivningen tjänar mycket på att få nytt hjul, i synnerhet nu när den redan är nedplockad. Det gamla har nog suttit där sen den byggdes nån gång på 70-talet. Kanske kan kränga det till en antikhandlare? :mrgreen:

Utkastaren är lite besvärlig, kan behövas en del hamrande och bändande för att få den att löpa. Lite universal smörjfett hjälper till en hel del. Och så är det lite kinkigt att få snäckskruven rätt injusterad mot kuggarna.

Men det tar sig, tvivlar inte på att du kommer att ha en fungerande maskin till vintern :grin:

Avatar Fallback

IT'S ALIVE!

Robert T  
#142059 Då var detta projekt över för i år, får jag hoppas! Den är monterad och fungerar klockrent!
Alla växlarna är tillbaka och snöutkastaren är numera fullt funktionell.

Ihopmonteringen gick otroligt bra, var bara kopplingsjusteringen jag fick fundera en stund på. Den var rejält justerad pga slitna friktionshjulet så jag fick justera ut den fullt för att den skulle koppla ur över huvud taget.

Enda som blev över var ett schims till friktionsplattan, som ligger mellan övre lagret och låsringen. Den måste ha hamnat ca 0,5mm högre upp på axeln än förut, men jag hoppas det inte påverkar remmen.

Efter att jag fyllt på alla vätskor igen petade jag på choken och drog i snöret, motorn startade på första rycket! Visserligen 7 grader varmt ute men ändå, den har stått i ett halvår.

Här kommer en liten film där jag testade drivningen. Jag körde upp för brantaste slänten på treans växel, något som man ju aldrig gör egentligen men bara för att se om den tänkte slira. Det slirade ingenstans kan jag lova. :mrgreen:



Nu återstår bara att köpa snökedjor. Någon som vet om biltemas kan passa? Kan ju modifiera lite men jag vet inte vilken av dom jag ska köpa. Dom skriver bara 13 eller 15".
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vi ... djor-2-st/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#142076 ^:)^ :-bd :ymparty:

Riktigt kul att läsa och se, åter en gammal järnklump som rullar och går, gläder en maskinnostalgiker som jag! Riktigt bra jobb du har gjort!

Du får kolla vad det står för dimension på däcket, det har varit lite olika på olika Gilson-modeller genom åren. Finns ju andra också, högre kvalitet och betydligt högre pris:

http://www.hammars.com/Entrepenad/Kedjo ... skiner.htm

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#142091
totte skrev:^:)^ :-bd :ymparty:

Riktigt kul att läsa och se, åter en gammal järnklump som rullar och går, gläder en maskinnostalgiker som jag! Riktigt bra jobb du har gjort!

Du får kolla vad det står för dimension på däcket, det har varit lite olika på olika Gilson-modeller genom åren. Finns ju andra också, högre kvalitet och betydligt högre pris:

http://www.hammars.com/Entrepenad/Kedjo ... skiner.htm


Tack och bock! :smile:

Dimensionen är:

Bild

4.80/4.00-8

Så hur omvandlar man det till biltemas mått? Någon tusenlapp vägrar jag betala för lite metallskrot. :mrgreen:

Däcket på bilden här har 13x4.10-8. Vad är det för konstigt? :grin:
http://biltema.se/ProductImages/17/large/17-366_l.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#142097 Hmm, jag är dålig på det där med däckdimensioner. Klart är att du har 8" fälgar i alla fall. Gissar sen att det är 4" höga däck och 4,8" breda. Sen är det ju väldigt osäkert var Biltema menar med sina 13 o 15 tum, skulle närapå gissa att dom pratar om ytterdiametern på hjulen, inte fälgdiametern. Kan inte tänka mig att man kör med 15" fälgar på en snöslunga, det är ju bilhjulstorlek.

Du får ta och mäta dina hjul ordentligt och så kolla däcken på Biltemas snöslungor när du är där. Skulle tro att 15" kan gå på på din, men det kan möjligen krävas en skarvlänk utifall dina är 16" ytterdiameter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).