Uppvärmning

går det mindre flis än ved?

11 inlägg 8902 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

går det mindre flis än ved?

izvek  
#134892 Om man nu kan jämföra fliseldning med vedeldning, båda systemen ska vara topp moderna, vilket drar mindre bränsle?

Hittade en till sak att fundera över, såg i ETA flispanna broschyr, där hade dom radat upp några olika flis storlekar (G50 samt G30) och enligt det diagramet så går det åt mer flis om man kör med G50???

Hur går detta ihop, och det var ganska mycket mer typ 10-15kubik mer. Hur är detta möjligt.

innebär detta att man måste göra mer ved än flis för att täcka upp värmebehovet???



   TS
Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134894 Till flis går det åt mer stamved, är iallafall min erfarenhet. Men det är värt det p.g.a att det är så
mycket smidigare.

Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

frasse  
#134999 Mer luft i en hög med G50 än G30.

Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

izvek  
#135061 Det kan ju vara en förklaring till att det går åt större mängd.
Vad exakt är g30 för mått är det 30mm längd eller hur är det tänkt?

   TS
Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

rca1959  
#140089 Definition av G30 och G50 hittar du här:

http://www.eta.co.at/index.php?eID=tx_n ... 32981b78ce

Tyvärr på tyska.

Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

skogshasse  
#140242 hej har du jämfört viktskillnaderna mellan g30 och g50 och inte bara kubik för om du gör det så kanske årsförbrukningen är lika på vikten men det ena blir mera kubik för det är mera luft i den flisen jag har för mej att jag har läst någonstans att 1m3 ved är 1,6m3 flis 1,8m3 sågspån

Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

rca1959  
#140256 I min länk ovan står viktskillnaderna mellan G30 och G50. På sista sidan kan man se att en srm (schüttraummeter) för björk (Birke) väger vid W30 305 kg medans G50 väger 254 kg.

I tabellen kan man också se att energiinnehållet per kg är ungefär detsamma för de olika träslagen.

Vid lika verkningsgrad skulle jag påstå att det är lika på på vikten mellan flis och ved.

Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

Elfving  
#140343
rca1959 skrev:Vid lika verkningsgrad skulle jag påstå att det är lika på på vikten mellan flis och ved.


Helt korrekt. Verkningsgrad blir en absolut definition i det här fallet. Att olika bränslen (G30/G50/ved) har olika energiinnehåll per volym blir lite missvisande.

I lite större skala skulle jag betrakta ved som ett gissel jämfört med flis eftersom flisanläggningarna går att automatisera mycket längre. Eldar panna själv, men visst skulle man kunna frigöra tid (fritid?) genom att satsa på en flisanläggning. Än om det skulle behövas mer kubik för uppvärmning med flis (vilket det ju inte gör vid lika verkningsgrad) så anser jag att en sådan anläggning är att föredra eftersom den kan sköta sig själv på ett helt annat sätt.

Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

izvek  
#140367 intressanta resonemang.

Pratade med en person som köper flis från såg/hyvlingsverk, och han hade bytt flis-storlek förra vintern till en mindre sort, och han tyckte att det gick plötsligt mindre flis än när han eldade den större som han brukade köpa. Funderade på detta i några dagar och kom fram till att energiinnehållet borde vara det samma som för vilken flis som helst( om man då utgår från att det är samma träslag), men han upplever nog att det går åt mindre efter som den mindre flisen lägger sig tätare och tar mindre plats än den större flisen..?

Låter rimligt i mitt huvud iaf. Men jag har ju haft fel förut =)

   TS
Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

rca1959  
#140408
izvek skrev:intressanta resonemang.

Pratade med en person som köper flis från såg/hyvlingsverk, och han hade bytt flis-storlek förra vintern till en mindre sort, och han tyckte att det gick plötsligt mindre flis än när han eldade den större som han brukade köpa.


Fick han betala lika mycket per kubik så är det bara att gratulera :lol:

Avatar Fallback

Re: går det mindre flis än ved?

burrys  
#140441 tror mest på metersved

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar