Skogsröjning

Starta eget bra eller dåligt?

40 inlägg 28773 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140261 Det viktagaste man bör tänka på när man startar en skogsvårdsfirma är hur man skall klara vintern, eftersom man ej kan få någon a-kassa.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140293 Ingen kan väl få a-kassa? De säger väl bara att man ska flytta efter jobb.
Man ska nog inte bygga upp sitt liv efter a-kassereglerna.

Fördel med FA-skattsedel är att man kan ta extraknäck på faktura, mkt intressant för vissa arbetsgivare.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

pertan  
#140298 Ja fixade allting för att stara egen röjfirma som röjsåg, motorsåg,olja, pickup med tillbehör ingen koja dock men ja klarade mig under 15,000kr.
med FA-sedeln måste man nödvändigtvis inte ta på sig jobben med faktura då du alternativt kan vara anställd hos någon under tex vinter.
det var min idé iaf å röja på sommaren å förhoppningsvis köra maskin på vintern då efterfrågan är större häromkring på maskin sidan.
men ja vart erbjuden jobb på annat håll så det ligger på is just nu.

min åsikt är iaf kör hårt om du brinner för det.
vet inte hur det ser ut med röjning neröver men här omkring finns det precis hur mkt som hellst.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140306 En sak till som kan vara bra är att du skaffar exempelvis en ansvarsförsäkring. kostar inte allt för mycket, kan vara bra om man råkar fälla något träd över en elledning eller om man gör något annat fel som kan bli extremt kostsamt...

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Kse  
#140309
pertan skrev:Ja fixade allting för att stara egen röjfirma som röjsåg, motorsåg,olja, pickup med tillbehör ingen koja dock men ja klarade mig under 15,000kr.
med FA-sedeln måste man nödvändigtvis inte ta på sig jobben med faktura då du alternativt kan vara anställd hos någon under tex vinter.
det var min idé iaf å röja på sommaren å förhoppningsvis köra maskin på vintern då efterfrågan är större häromkring på maskin sidan.
men ja vart erbjuden jobb på annat håll så det ligger på is just nu.

min åsikt är iaf kör hårt om du brinner för det.
vet inte hur det ser ut med röjning neröver men här omkring finns det precis hur mkt som hellst.

Glömde du en nolla eller? Lät som xtrem budget budget i annat fall.
Man bör nog iaf kosta på sig nya sågar och ha en uppsättning reservgrejor.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140313 själv klarade man sig på runt 20 000 när man startade upp firman, fick låna utrustningen i början och kunde sedan köpa lös den i slutet av första säsongen.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

pertan  
#140316
Kse skrev:
pertan skrev:Ja fixade allting för att stara egen röjfirma som röjsåg, motorsåg,olja, pickup med tillbehör ingen koja dock men ja klarade mig under 15,000kr.
med FA-sedeln måste man nödvändigtvis inte ta på sig jobben med faktura då du alternativt kan vara anställd hos någon under tex vinter.
det var min idé iaf å röja på sommaren å förhoppningsvis köra maskin på vintern då efterfrågan är större häromkring på maskin sidan.
men ja vart erbjuden jobb på annat håll så det ligger på is just nu.

min åsikt är iaf kör hårt om du brinner för det.
vet inte hur det ser ut med röjning neröver men här omkring finns det precis hur mkt som hellst.

Glömde du en nolla eller? Lät som xtrem budget budget i annat fall.
Man bör nog iaf kosta på sig nya sågar och ha en uppsättning reservgrejor.

Nej då!
ja började med motorsåg som ja högg ved med och sålde så ja skulle få råd med röjsågen som senare inhandlades.
jag hade bilen innan så det kanske ja hade kunnat ha med i beräkningen så okej då ca 25,000 hamna vi vid då utan lån el dylikt och ja köpte nya sågar av jonsered fick bra pris på dem av återförsäljaren, så ja ansåg mig inte behöva mer än så, ja hade grejerna för att kunna ta på mig röjning samt jobb där motorsåg krävs å det blev inte dyrare. men ja hade dock bara slitage delar som filar, filter, klinger kedjer. det mesta pratade ja till mig när ja köpte sågarna. sen visste ja av en röjsåg till som ja tänkte köpa som reserv för 1500kr, så enligt mig hade ja förutsättningarna för att klara mig tills de delar ja behövt inhandlats. men köper ja en ny såg ska det då tame tusan hålla nån månad iaf tycker jag.
man måste ju börja nånstans oxå, att ta lån som ja sedan ska måsta betala ränta på är inte min melodi, ska man börja nått nytt äre bara att börja gräva sig från botten enligt mig arbeta hårt så lönar det sig i längden.
Så låg budget må vara men ja har iaf de pengar ja tjänar i fickan ist.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Camwood  
#140339
pertan skrev:
Kse skrev:
pertan skrev:Ja fixade allting för att stara egen röjfirma som röjsåg, motorsåg,olja, pickup med tillbehör ingen koja dock men ja klarade mig under 15,000kr.
med FA-sedeln måste man nödvändigtvis inte ta på sig jobben med faktura då du alternativt kan vara anställd hos någon under tex vinter.
det var min idé iaf å röja på sommaren å förhoppningsvis köra maskin på vintern då efterfrågan är större häromkring på maskin sidan.
men ja vart erbjuden jobb på annat håll så det ligger på is just nu.

min åsikt är iaf kör hårt om du brinner för det.
vet inte hur det ser ut med röjning neröver men här omkring finns det precis hur mkt som hellst.

Glömde du en nolla eller? Lät som xtrem budget budget i annat fall.
Man bör nog iaf kosta på sig nya sågar och ha en uppsättning reservgrejor.

Nej då!
ja började med motorsåg som ja högg ved med och sålde så ja skulle få råd med röjsågen som senare inhandlades.
jag hade bilen innan så det kanske ja hade kunnat ha med i beräkningen så okej då ca 25,000 hamna vi vid då utan lån el dylikt och ja köpte nya sågar av jonsered fick bra pris på dem av återförsäljaren, så ja ansåg mig inte behöva mer än så, ja hade grejerna för att kunna ta på mig röjning samt jobb där motorsåg krävs å det blev inte dyrare. men ja hade dock bara slitage delar som filar, filter, klinger kedjer. det mesta pratade ja till mig när ja köpte sågarna. sen visste ja av en röjsåg till som ja tänkte köpa som reserv för 1500kr, så enligt mig hade ja förutsättningarna för att klara mig tills de delar ja behövt inhandlats. men köper ja en ny såg ska det då tame tusan hålla nån månad iaf tycker jag.
man måste ju börja nånstans oxå, att ta lån som ja sedan ska måsta betala ränta på är inte min melodi, ska man börja nått nytt äre bara att börja gräva sig från botten enligt mig arbeta hårt så lönar det sig i längden.
Så låg budget må vara men ja har iaf de pengar ja tjänar i fickan ist.


De såna som du som får Sverige att gå runt :grin: Lycka till med firman :grin:

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mörlund  
#158794
Mangan skrev:Var bor du ksr?

Röjning är det säkrare kortet, om du inte vill börja med trädfällning i villaområden etc.

Manuell huggning är nog svårt.



Jo, så är det nog.

Är det manuellhuggning så är det nästan alltid i samband med någon storm
eller i lite värre områden där inte maskinerna kommer åt. (Branter och annat, eller kulturmarker).

Trädfällning i villaområden har jag sysslat en del med, ger Ok betalt men det har ploppat upp hur många "trädfällar-företag" som helst bara under senaste året tycker jag, så nu tar jag bara sådant i 'nödfall'.

Sen som någon annan skrev: Man lever inte lyxliv direkt och fet blir man inte heller.
Har man gott om jobb så går det runt och man kan få lite lön iallafall.

- Under förutsättningen att kunden betalar!

Men det är tur min fru har arbete, annars är det knapert ibland när man ska mätta 3 fågelungar som gapar. :)

/Mörlund

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

wigge  
#172951 Drog igång en Skogsvårdsfirma för ett par dagar sedan.

Annonserat på nätet och hört av mej till ett skogsbolag.
Tänkt som ett extrajobb utöver mitt vanliga 7-16 arbete.

Bra respons av skogsbolaget, men lite intresse över annonsen.
Kanske lossnar när snön far.

Är i norrbotten om någon undrar.

Svårt de där om man överhuvudtaget ska fundera på linjeröjning ?

Något annat man behöver tänka på än F-Skatt, röjsåg, sele, bensin, fil och kondition?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172993 Jag upplever det som att allt fler går via bolagen (som sen köper tjänsten av röj-firman) när skogen ska röjas, kan vara därför intresset för annonsen är svalt. Beror ju på vart och hur länge du annonserat förstås!

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172994 Bara knoga på och annonsera länge länge, sök upp bolag och skogsfolk och lämna visitkort.
Glöm inte att kolla upp anbudsunderlag åt statliga/kommunala bolag, Företagarföreningen kan
nog hjälpa med kontakter.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

wigge  
#172995 tackar Slurfi :)

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

PETER.ERIKSSON24  
#173024 Här är det svårt att få röjningar skogsbolagen här tar in dom som röjt åt dom sedan längre-
Tillbaks med andra ord det är inpissat svårt för nya entrepenörer att komma in!

Sen upplever jag att det är mindre med röjningar här än i söder!
Mitt råd innan ni skaffar F-sedel är att se till att ha ett kundunderlag innan ni kör i gång!
Står man där utan a-kassa inga jobb o har familj ja då blir det tufft!

Vhl/jämtland

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

wigge  
#173446 Trillat in 2 jobb iaf :)

Ett röjningsjobb ja tar direkt snön far, samt ett större jobb med manuellhuggning å utkörning med fyrhjuling men blir inte förens till hösten men gubben ja fick de jobbet av sa att ja har hur mkt som hellst å göra på hans hemman om jag vill så de var ju kul :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).