Bioenergi

Bygga om hölada till vedlada

18 inlägg 9973 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om hölada till vedlada

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140127 Nu sitter jag här och funderar på att bygga om min hölada till vedföråd.
Byggnaden är ca 25x10 meter och 12m upp till nock för tillfälet ligger trall på golvet
som jag har tänkt att ta bort. Plattan är plan med en ca 40 centimeters sockel runt om
det jag är rädd ska hända är att veden kommer mögla.
vad tror ni? skriv gärna era synpunkter och teorier.
Bilder kommer jag lovar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

zeetorg  
#140133 Lägger du veden på typ pallar eller liknande och tar upp lite ventilerings luckor så borde det väl funka lika bra som vilken vedbod som helst.

Ventilering är ju A och O vid all vedhantering, men det vet säkert redan.

Det blir ju ganska mycket ved om du fyller ända upp... :D

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140137 Ja det är väll lite onödigt högt till tak kan man tycka. det jag tänkte var att lägga den direkt
på plattan annars blir det svårt att få ut den för jag hade tänkt använda traktorn o skopa.
är det omöjligt att torka den på plattan eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

skogstorparen  
#140141 tror inte att det är fult så bra att ha dem dereckt på plattan
vi har ved i ett gammalt stall och vi har lastpallar på golvet men ingen derekt ventilering men veden har inte möglat för oss

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

zeetorg  
#140147 Spontant så känns det som det kan bli lite problem med veden direkt på plattan ,men jag har aldrig provat så jag vet inte.
Är plattan gjuten och det är luftigt i övrigt så borde det kanske funka. :?:

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

ryared  
#140159 Jag tror att det beror mycket på hur torr stocken är från början. Ett exempel var när jag hade stock som var tagen i Januari fick förhinder och fällde och tog hem resten av virket i april. Den ena högen som jag kapade upp från Januari var inte möglig, den från april var faktiskt lite mögel på. Sen har jag alltid en luftspalt under till. Men som sagt, om du kanske har hyfsat torra stockar ( du kanske till och med har barkat dom lite) så kanske det funkar.

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

Robertberg  
#140165 Det finns ju perforerad stål som lägger uppanpå stående reglar, gjort för att köras på med traktor.
Det kanske räcker för att få nog med genomströmning?

Sen skulle jag vilja ha en mur att skopa emot, antingen L-stöd eller en murad kant?
Gjuta en hög sockel går ju också.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om hölada till vedlada

Skogshuggarn  
#140183
skogstorparen skrev:tror inte att det är fult så bra att ha dem dereckt på plattan
vi har ved i ett gammalt stall och vi har lastpallar på golvet men ingen derekt ventilering men veden har inte möglat för oss


Håller med dig Skogstorparen.

Det är aldrig fel att ha en luftspalt mot golvet (oavsett hur det är byggt).
EUR pall är alltså ett fullgott alt (ca 10 cm), om man tex tex tänkt sig att köra säckat.

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

Robertberg  
#140203
Mr-Hemek skrev:jag hade tänkt använda traktorn o skopa.


Lastpallar känns knepigt :)

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

skogstorparen  
#140224 då får man bära ned veden till skopan

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

Robertberg  
#140229 Bära ved tio meter låter också jobbigt.

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

TheJo  
#140230 Borde ju gå att lyfta bort yttersta lastpallarna med pallgafflarna sen när det är dags att använda veden. Vicka pallen framåt. Sen ta skopan och köra.
Eller tänker jag fel nu?

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

Robertberg  
#140232 Sån här tänkte jag på, http://www.nimaab.se/se/art/nimas-torkb ... 150-mm.php
Har dock ingen som helst aning om det fungerar tillfredsställande.

TheJo skrev:Borde ju gå att lyfta bort yttersta lastpallarna med pallgafflarna sen när det är dags att använda veden. Vicka pallen framåt. Sen ta skopan och köra.
Eller tänker jag fel nu?


Du tänker nog rätt rätt, men problem kan väl uppstå när man kör in med skopan i veden, och trycker veden mot de kvarstående lastpallarna. Risken att allt blir en röra känns stor.
Men med en grep utan gavlar på sidorna kanske det blir bättre?

Jag får ursäkta Thejo för att jag inte har svarat angående garaget på Sh, har inte riktigt funnit kraften än nu! :)

Användarvisningsbild

Re: Bygga om hölada till vedlada

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140235 Har själv funderat lite på detta...
Tror ni det skulle funka att gjuta en ny platta med "körbara" golvbrunnar ingjutna med jämna mellanrum, som man sedan blåser ut luft i vedhögen med.
På dettaviset får man ett slätt golv med viss ventilation.

Funderat på något liknande detta.

Bild


http://www.byggbasen.com/prod/ytavvattn ... fice=20655

Bild


http://www.dinvvsbutik.se/avlopp-brunna ... 3_387.html

Gäller bara att hitta någon som håller att köras på och som intetar skada av en skopa som dras över brunnen

Avatar Fallback

Re: Bygga om hölada till vedlada

TheJo  
#140241
obantteg skrev:Du tänker nog rätt rätt, men problem kan väl uppstå när man kör in med skopan i veden, och trycker veden mot de kvarstående lastpallarna. Risken att allt blir en röra känns stor.
Men med en grep utan gavlar på sidorna kanske det blir bättre?

Jag får ursäkta Thejo för att jag inte har svarat angående garaget på Sh, har inte riktigt funnit kraften än nu! :)


Jo, det är sant. Jag hade nog dock testat detta.
Om man verkligen täcker hela golvet och skruvar ihop pallarna så borde ju pallarna hålla sig kvar underst iaf.

Tyckte jag kände igen "namnet". :wink:
Det är lugnt. Tycker bara det är roligt att läsa om folks garagebyggen, sitta och drömma sig bort och vara lite avundsjuk :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).