Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1266971 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140180 Jag har fler bitar i 30 cm høgen och alltså mer luft. då blir den volymen høgre..... Aldrig varit med om en mer svårøvertygad man.. Næstan i klass med en kvinna....

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140182 Det är ju en stor skillnad på 30 vs 50 när man kör i ett flak! grymt mycket luft i stjälpt 50cm ved! Det ska ju inte behöva diskuteras!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140184
Skogsbonnen skrev:Jag har fler bitar i 30 cm høgen och alltså mer luft. då blir den volymen høgre..... Aldrig varit med om en mer svårøvertygad man.. Næstan i klass med en kvinna....


Har du klyvt ved utanför matteboken??????

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140185 Ær du sambo med vedis eller?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140186
Skogsbonnen skrev:Jag har fler bitar i 30 cm høgen och alltså mer luft. då blir den volymen høgre..... Aldrig varit med om en mer svårøvertygad man.. Næstan i klass med en kvinna....

Jadu jag ser att jag får hjälpa dig lite till. Svaret står faktiskt i skrivet i exemplet. Men det var ju det här med att läsa förstås....... Fler bitar har mycket mindre betydelse än längden. Du måste i alla fall vara den enda som får fler kubik i korta längder. Inte ens Jd tror jag får det.
Men nej stå på dig vet jag. Eller hur förnedrande känns ett erkännande om att du har fel?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140188 Tycker detta är väldigt intressant, att någon säger emot detta självklara! men om man bara tänker att ju fler gånger man kapar å klyver ju mer volym blir det, så har du rätt skogsbebis! men det är ju inte riktigt så i verkligheten! prova å klyv 50 cm pannved i en 1,5m3 säck, ös ut det på backen å stapla! man kan nästan stapla det på en arm

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140189 oki
Du har 1 stock på 1m med en area i ænden på 0,3m2 som exempel.
Du kapar den i 2 50cm bitar och klyver den 4 gånger. du får då 8 bitar på varje kubbe alltså 16 vedtræn.
Du gør den nu i 30 cm bitar och klyver dom 4 gånger. du får då 8 bitar på varje kubbe alltså 24 bitar. Du har nu fåt især den fasta kubiken 8 bitar till och dærmed frigjort motsvarande mængd luft ur den fasta kubiken. I en høg med 16 bitar finns det mindre luft æn i en høg med 24 bitar. Solklart??

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140190 Orkar inte argumentera med jonathan som tydligen ær i puberteten och vældigt sårbar..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#140193 Hade varit roligt om du räknade lite på flis! där är ju många små bitar! då får man en container/träd grot då eller?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140194
jonathanA skrev:Tycker detta är väldigt intressant, att någon säger emot detta självklara! men om man bara tänker att ju fler gånger man kapar å klyver ju mer volym blir det, så har du rätt skogsbebis! men det är ju inte riktigt så i verkligheten! prova å klyv 50 cm pannved i en 1,5m3 säck, ös ut det på backen å stapla! man kan nästan stapla det på en arm

Eller kapa av dom på mitten och fyll dom på nytt i samma säck. Haha vilket skämt detta är!!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140195 Bra att ni två ær øverens iaf.. =)

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

alias  
#140196
jonathanA skrev:Det är ju en stor skillnad på 30 vs 50 när man kör i ett flak! grymt mycket luft i stjälpt 50cm ved! Det ska ju inte behöva diskuteras!


+1

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#140197 nu pullar ja ente panneved, de överlåter ja te vedis...
men förstår hur skogsbonnen resonerar,men de e fel fast rätt

I en høg med 16 bitar finns det mindre luft æn i en høg med 24 bitar. Solklart??
där e vi överens
men mängden ved bitar blir fler för o fylla ut luftrummet, eftersom en lös kbm e 0,7 oavsett 30-40.-50cm bitar
har du 25cm bitar går de ju åt fler för o fylla kbm till 0.7 eller hur.

vedis e inte nykter o jonahtan har väl fått av korken han me.... men sanning e att 25cm blir en sartans massa pinnar för o fylla 0,7 kbm eftersom dom packar saj mer, o då borde man ju minska mängden till 0,6 kbm o 50 cm blir mer luft mellan träna o borde ge mindre mängd ved för o fylla 0.7kbm o då borde kanske kbm måttet flyttas till 0,85kbm istället
aa de e skit me ved men ja kör på mitt mått för de verkar ju stämma bättre än vedis

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Skogsbonnen  
#140198 Dina mått ær helt riktiga JD

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#140199
Skogsbonnen skrev:Bra att ni två ær øverens iaf.. =)

I just denna saken tror jag helt ärligt att hela forumet är emot dig. Men ge dig inte! Det vore ju förnedrande att erkänna ett fel. Jag som "bara" dribblat med liknande siffror i 27 år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).