Skördare

Färgmärkningproblem SP551LF

16 inlägg 6917 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Färgmärkningproblem SP551LF

slättåkraola  
#140107 Jag har nyligen "kört igång" färgmärkningsutrustningen på mitt SP551 aggregat som jag haft i drygt fem år. Problemet är att färgen vill hamna på barken,endast lite färg uppe mot kanten hamnar på ändträet. Någon som har erfarenhet av hur stor del som ska täckas av färg på ändträet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

finskpinne  
#140111 Jag vet inte var SP har placerat sitt munstycke men det låter som du har det lite fel riktat. Rikta först in munstycket ordentligt, gå sedan in i datorn och justera fördröjningstider och spruttider.

Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

skogsjan695xl  
#140289 Om det är samma som på vårat 451 med fasta munstycken så har jag ställt in tiden så färgen sprutar lite innan svärdet når stammen.
Det blir ett streck på svärdet som stryker av sig färgen på stammen.

Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

masterchief  
#140329 Är ett helsike att få o skjuta rätt på SP561....
Hur man än gör så hamnar hälftlen på barken.
Mest iriterande är att det strycker av någon anledning på storänden i kommande stock :???:
Inte bra om det är olika sortiment...

Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140365 är det Hultdins färgmärkning på SP?

Avatar Fallback

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

slättåkraola  
#140378 Tack för svaren.Det finns ju på färgmärkningsblocket uttag för tre sorters färger,men den ena är pluggad.Jag använder det mittersta munstycket och det som är närmast sågmotorn.Kanske vore det bättre att plugga det som är närmast sågmotorn och använda munstycket som är närmast svärdspetsen??? Ja,jag tror det är hultins färgmärkning på sp551,det är iaf samma system som John Deere använder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140383 när man ställer in färgmärkning på JD aggregat brukar man ha en stock utmatad en liten bit så man kan mata svärdet emot, håll svärdet matat mot stocken o tryck på färgmärkning då ska strålen måla mitt på svärden då den är korrekt inställd, OBS du måste ha ett spikrakt svärd oxå

hultdins har ju gjort så att strålen ska studsa på svärdet o sen ska färgen fara på den sågade stocken som ska märkas

Avatar Fallback

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140384
slättåkraola skrev:Tack för svaren.Det finns ju på färgmärkningsblocket uttag för tre sorters färger,men den ena är pluggad.Jag använder det mittersta munstycket och det som är närmast sågmotorn.Kanske vore det bättre att plugga det som är närmast sågmotorn och använda munstycket som är närmast svärdspetsen??? Ja,jag tror det är hultins färgmärkning på sp551,det är iaf samma system som John Deere använder.


Är ingen skillnad vilket av hålen som används.
Som Huggarn 82 skriver så ska färgen träffa svärdet för att sen följa med ner och smetas ut över stockändan.
Är en kombination av tider,färgkvalite,färgmängd,men oxå svärdbredd och sågkedjebredd.
Gäller att testa fram den kombination som lämpar sej bäst

Avatar Fallback

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

slättåkraola  
#140391 Tack igen för svaren.Jag ska testa med dom förslagen jag fått ifrån er. En sak har jag dock märkt.Det är att trycket in till färgpumpen har betydelse.För högt tryck kan få effekten att färgen sprutar med så högt tryck att färgen tenderar att studsa från svärdet,verkar alltså som om det målar aningen bättre med ett lägre tryck. Har för mej att Sp rekomenderar 100bar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140392 JD dom har 8 MPa eller 80 bar

Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

221  
#140407 är de någon som har några bra inställningar på valmet? tider och tryck osv.. har samma problem men den röda färgen funkar bätter än den blå lustigt nog.

Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

skogsjan695xl  
#140631
221 skrev:är de någon som har några bra inställningar på valmet? tider och tryck osv.. har samma problem men den röda färgen funkar bätter än den blå lustigt nog.


Sp aggregat? Det går att vrida hela blocket lite och på hultins färgmärkning så det blir väll lite olika från skördare till skördare.
Men jag kan kolla imöra hur vi har ställt det, 100 bar är det iaf, och jag tycker det sprutar rätt bra nu så det får duga så, kollar som sagt imöra.
(mittersta och innersta mot sågen brukar vi) Röd bli aningen bättre är blå för oss.

Avatar Fallback

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

slättåkraola  
#140894 Jag har idag höjt upp färgblocket ca 10mm,verkar som mer av färgen hamnar på rätt ställe nu. Visst är det så att man får leva med att en del av färgen hamnar på barken? Ps,detta gäller alltså SP551

   TS
Avatar Fallback

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141291 Jo,en del hamnar på barken och precis som "Masterchief" skrev så hamnar en del på rotänden på nästa stock,vilket i sin tur kan förvilla för skotarföraren.
Men testa lite olika färgleverantörer,är lite skillnad där oxå.
Är hur som helst ett säkert märkningssystem,om man jämför med att ha munstycken tex på nedre kvistkniv,man slipper problem med läckande och fastsatta munstycken,sly som är emellan etc.

Användarvisningsbild

Re: Färgmärkningproblem SP551LF

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141295 på JD H412 & H414:s såglådor har inte hultdins märkning funkat lika bra då det är mindre såglådor svärdet, är på blocket och munstyckena hela tiden, skulle hellre velat ha märkning i nedre kniven på H412, H414 finns med munsycken i kniven.. :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).