Gallring

Hej vad tycks om hund i skotaren

62 inlägg 26198 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

novis??  
#138926
sprötkvisten skrev:Kan inte hundens skarpa hörsel ta skada av att ligga o lyssna på maskinens buller dag ut och dag in?

jag har spelat min hund döv av lemmys skön sång han får ligga i en korg av sräckmetall så att klorna håls ny brytna varje dag vatten kan varasvårt på tallhedar men en kaffe skvätt bjur ja på han är mjuk att landa på i fall man tippar å genom att det är en kamphund så slipper jag besök i skogen upp med dörren å ut med hunden vips 90m är kort

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139942 jag har spelat min hund döv av lemmys skön sång han får ligga i en korg av sräckmetall så att klorna håls ny brytna varje dag vatten kan varasvårt på tallhedar men en kaffe skvätt bjur ja på han är mjuk att landa på i fall man tippar å genom att det är en kamphund så slipper jag besök i skogen upp med dörren å ut med hunden vips 90m är kort[/quote]


fan va du skämme bort hunn novis, motörhead o kaffe de är livet de :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#139944 låter kanon de

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

dexter  
#140063
Tigerbeat skrev:
dexter skrev:
Tigerbeat skrev:Kort och gott, Det är en trång och olämplig miljö, Du utsätter såväl dig själv som hunden för risk.
Och att säga att man kör lungt över stubbar och stenar osv glöms nog fort bort när man är i produktion.

Trångt, ja om man har en shäffer i hytten ja. Olämplig, hur? Du svara inte första gången så ja får fråga igen.


Om det exempelvis händer en olycka, Vältning, Stock in i hytten, Hunden kommer åt ngt reglage, Om hunden skär sig.

Samma sak med hund i bil, Ibland ser man folk med hund i knät eller på instrumentbrädan,

Alla bestämmer naturligtvis själv hur dom vill handha sina hundar..


Att maskin skulle välta kan man jämföra med en trafik olycka. Som kan verkigen döda folk, och va ja vet/har hört så är de ingen som har dött av en vältning med dagens maskiner. Stock i hytten - de händer inte ofta.

Å va ska hunden upp panelen å göra? Å skulle hårbollen komma åt en knapp så exploderar i te maskinen om stegen åker ner. Har man hund me sig så kör man inte som en galning.

Du får ursäkta men dina argument är ganska lösa. Och de där me att ha hunden i knät under en bilfärd är rena galenskapen! Krockar du så är hunden de första som rycker.

Ja har haft hund ända sen ja föddes.

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Vedsugen  
#143309 Allt kan hända med djur ! Det har till ex raporterats flera trafikolyckor där barn håller kopplade hundar och hunden drar ut i gatan och barnet efter ! . Tror att hund i maskin eller på arbetsplatser överlag med husse / mattes översende och en gnutta sunt förnufft är en mycket uppmuntrande med sin kamrat i vardagen . Tror dessutom att det bara är nyttigt för hunden att vara med sin ledare mycket och att han vet sin plats i vardagen och fyller sin funktion då en rastlös hundgårdshund är det värsta jag vet .
Kan inte förmå mig att förstå hur man kan ha en hund i en stor generös hundgård som är så bra för hunden 11 månader om året för att den sista månaden bli förvånad att han inte är intreserad eller jagar . Rastlösa hundgårdhundar som skäller och skäller dagarna i ända ska förbjudas / eller avlivas då dom är sjuka och mår dåligt .
Körde själv över min hund med fyhjuling och komm på vad dum jag vart i alla år men ! .
Nu åker han bakom mig .
Var rädd om hunden så är han bara glad att va med och trött på natten som du .

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

BM 35  
#143568
Rottadoren skrev:Vi har alltid svårt att föreställa oss olyckor som ännu inte har hänt. Ett vanligt hundägarproblem som uppstår där vi har ett par dödsfall varje år är när hund binds upp och stryper sig själv då den trasslar in sig och får panik och stryper sig själv. Ännu ett par fall händer när vi lämnar hund i bil och de har halsband kvar på sig och de fastnar och sedan i panik stryper sig själva eller gör sig illa när de försöker komma loss. Detta är exempel på problem som hundägarna anser är omöjliga att inträffa.

I hytten till ett fordon finns många olika reglage som man eventuellt kan stöta till, fastna i eller göra sig illa på. Det kan även finnas skarpa kanter och annat som man kan riva sig på i hytten. Om fordonet skulle välta kastas även hunden runt i hytten och kan då skada sig. Detta gäller naturligtvis föraren också. Men det tar djurskyddslagen inte hänsyn till. Här kommer istället arbetsskyddslagar in istället. Detta är väl också en olyckstyp som vi kanske kan ha svårt att inse att den kan hända, eller iaf att det händer inte mig.

I princip skulle jag vilja påstå att olyckor kan hända på de mest otroliga sätt som vi har svårt att föreställa oss på förhand oavsett hur miljön ser ut runt omkring. Så därför är det viktigt att vi vet vad som gäller och att vi är försiktiga om både oss själva och våra vänner.



Jo allt kan ju hända om olyckan är framme,,,även i hemmet finna skarpa bordsskivor som hunden kan fastna i eller få hett vatten över sig när du laga mat

Tror faktiskt du får en gladar och trevligare hund om han få följa med på jobbet och ha sällskap hela dagen än att ligga ensam hemma,,i en lägenhet,,och rastas bara öppna dörren så får den göra en lov i skogen,,,och jag tror nog husse eller matte då ha stannat maskinen så inga olyckor händer

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jogge77  
#147683 Jag har min hund med mig varje dag i skördaren och det funkar bra.. får inte åka en meter utan att hon ska med :)

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

dexter  
#147685 Hon ser ganska nöjd ut hehe ^^

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jogge77  
#147688 Japp,, hon vet vart jag ska när jag tar på mig jobbkläder, då rusar hon till dörren och väntar :)
Hon har varit med sen hon var 8,5 vecka gammal nu är hon 9 månader

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#147722 Jag ska ta med min lilla hund första gången nu på tisdag

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jogge77  
#147773 Gör så, men ta lite fler raster än du brukar, så hunden tycker det blir kul att åka med. och vatten är inte att förglömma :)

Användarvisningsbild

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

Torparn79  
#147807
jogge77 skrev:Gör så, men ta lite fler raster än du brukar, så hunden tycker det blir kul att åka med. och vatten är inte att förglömma :)

det där med vatten är djävulskt viktigt i dagens maskiner där AC'n är fruktansvärt utorkande för dom små liven..

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#147840 Tack så hemskt mycket för dessa viktiga råden :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

jd6630  
#147847 ta me den filt eller va hon nu har hemma, så känner hon sin doft o vet de e hennes trygga hörn, finns ju ändå så mycke nytt där i hytten,så filten behöver inte osse va okänd. o vatten o lite extra mat eller torrfoder.

Avatar Fallback

Re: Hej vad tycks om hund i skotaren

skogstok88  
#147850 jag har en filt hon ska få ha med sig jag kör en valmet 830.3 och fram rutan är svängd utåt där tänkte jag skulle bli bra

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).