Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1266945 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#139755
Vedproducent skrev:Angående säckar och lösved. Jo jag säljer ju mycket lösved men jag måste ju torka det först och det är ju då säcken är bra. Eller hur torkar man flera tusen kubik över vår-sommar i en hög effektivt utan mögelproblem och att det blir torrt? Den som har ett bra svar på det ska jag verkligen lyssna på.


Vad tror ni? Om man skulle bygga en stor hall som är öppen i båda sidor så luften strömmar igenom bra, kan man producera veden i högar och sen skopa upp det i skopan på släpet?
Frågan är då om högarna torkar utan mögelproblem och hur stora högar skulle man då kunna göra?
Jag menar ju större högar desto större risk för mögel.
Eller är det så att man måste ha veden på pall så att luften strömmar igenom underifrån också?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#139766 I den lilla skala jag har hållt på, för husbehov så upplever jag att om man har för stora högar eller om man inte har tillräckligt flöde underifrån så får man lättmögel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

hakki  
#139835 Tjaa..lönsamheten blir väl bäst ifall du har egen skog och med en någorlunda billig maskinpark lyckas framställa bra ved,ska du köpa in all råvara krävs nog en stor volym vilket i sin tur kräver dyrare maskiner ifall du inte tänkte jobba arslet av dej :P

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

loppan  
#139856 Självklart så kan man få lönsamhet i vedproduktion om man har egen råvara som man förädlar,
men det bör vara sådant som annars hamnar i energisortimentet.
Man höjer ju värdet på det och skaffar sig en arbetsinkomst under tiden.
När man kommer upp till sortimentet massaved så har jag kommit fram till att man inte höjer råvaruvärdet men man får fullt ut betalt för arbetet.

Att däremot köpa massaved för vedproduktion är något tveksamt ur lönsamhetssynpunkt då den är
dyrare än vad man får vid försäljning av egen massaved.
Man bör nog hellst kunna ta ut minimum 500 +m själpt om det ska gå runt att köpa tex björkmassa.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camwood  
#139872 Det blir svårt att komma runt torkproblemen och (bildandet av mögel i en del av de den torkade veden)när man ska tillverka ved i större volymer :shock: Grubblar på de nu :roll: När ja har löst torkningen och hur man ska leverera mögelfri ved året om då ska jag tillverka ved i större skala :grin: Är just nu inne på att såga veden på längden för att kunna torka med KONTROLL :shock:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139875 de bästa e o sälja otorkad ved så får folk själv torka den.
men om man lägger de i en stor hög ute så kan man ju flytta runt i den me lastaren me jämna mellanrum

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

axwell  
#139876
Camwood skrev:året om då ska jag tillverka ved i större skala :grin: Är just nu inne på att såga veden på längden för att kunna torka med KONTROLL :shock:


Ännu snabbare och säkrare vore väl att såga alla stockar i tunna skivor om man bara är ute efter kort torktid.
Problemet kan bli att de senare packar sig för tätt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Camwood  
#139881 Jag är inte ute efter kort torktid :???: Men torka med kontroll (= ingen mögel i leveransen av ved) och det ska var billigt :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Engelthon  
#139893 Det förslaget jag har när det gäller torkning är följande.
Köp ett frysskåp eller vagn. 5000-30000kr Se till att den är tät det är mycket viktigt.
Sedan beställer ni tork aggregat från http://www.bim.nu 10kw räcker till ett 6m skåp och 2st om det är 12m skåp. En 10kw agg går på 20000kr.
Om man nu vill ha det ännu mera isolerat så kan man köpa 50-100mm cellplast och limma på utsidan av skåpet. ca: 7500kr till ett 6m och 13500kr till 12m långa skåp.
För någonstans mellan 30-40000kr för ett 6m och 75000-85000kr för 12m har ni en effektiv anläggning som torkar mellan 20-25m3s (6m) eller 45-50m3s (12m) mögelfri ved i veckan.

Drift kostnaden hamnar runt 40-55kr/m3s i el.
Om man har möjlighet att stöd köra varmvatten från en ved eller flispanna så kan man montera in element i rostfritt då blir kostnaden lägre.

Om ni är intresserad kan ni ringa till Ingvar Magnusson 070-665 69 28

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139894 ja hade nog gärna satt in en avfuktare som drar ut fukten, fast de kanske inte funkar i så stor skala
btw ja tta o rng dej,men du sv inte....

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#139901
axwell skrev:
Camwood skrev:året om då ska jag tillverka ved i större skala :grin: Är just nu inne på att såga veden på längden för att kunna torka med KONTROLL :shock:


Ännu snabbare och säkrare vore väl att såga alla stockar i tunna skivor om man bara är ute efter kort torktid.
Problemet kan bli att de senare packar sig för tätt.


vi har en skruvklyv på grävmaskinen som vi klyver helstock med så att dom går in i palaxen, en hög som vi klöv i våras har blivit liggandes tills nu och jag håller på att klyva det för tillfället! helt torrt :-bd

men skruvklyv är nog inte det bästa!
man skulle haft en fet klyv på en 25tons larvare och klyvit flera hundra m3 i helstock på våren och låtit ligga i välta! sedan kan man köra hela hösten med vedmaskinen.

ett alternativ är ju att täcka vältanmed flispapp!
tror det kunde blivit ett billigt sätt och en förlängning av vedsäsongen!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#139903 Här är film på vedklyven!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139904 Hur länge tar det då att klyva upp tex 200 m3?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jonathanA  
#139912
roten skrev:Hur länge tar det då att klyva upp tex 200 m3?


Ja som jag sa så tar det för lång tid med skruvklyv! Men med en stor yxa på en grävmaskin så tror jag det skulle gå effektivt!

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Robertberg  
#139921 En skruvklyv tror jag är bättre än en kniv, men då gäller det ju att ha en rejäl klyv så det händer lite..
Det finns ett gäng på maskinisten som håller på och bygger :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).