Traktorer och processorer

Projekt: Koppla in backkamera fram

29 inlägg 22303 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#139698 Hej hej hallå, ny på forumet och i traktorvärlden :D

Då var det så att man är "ingift" och nyligen flyttat ihop med tjejen som huserar på en gård där traktorn och diverse andra roliga maskiner används dagligen, som grabb/pojke/man så gillar man ju allt som har motorer och nu är man självutnämnd kapten på allt som rör sig med hjälp av motor :D

Då till problemet som så många verkar ha!

Traktorn i fråga är en valtra c120

Kör en hel del med pallgafflar och det är ju så gott som omöjligt att se nått av gafflarna när dom är nere i marknivå, för att inte avancera för mycket tycker jag att en backkamera och en 4.3" skärm skulle göra livet så mycket enklare, så har detta beställts från Kina (återstår att se om prylarna dyker upp... :D)

Min största fundering är vad traktorn har för elsystem, 12v eller 24v?
Är det standard på "de flesta" traktorer som med tex. bilar 12v och lastbilar 24v?

Prylarna jag köpt är 12v så om systemet är 24v skall man försöka skaffa en fristående kraftkälla till skärm och kamera eller skall man skaffa en omvandlare(typ. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161919403) för ändamålet?

Om nån hittar en användarmanual för en valtra c120 på nätet vore det uppskattat, hittar inte på valtra's egna hemsida...


Alla tipps och ideér välkomnas!
Tack på förhand!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

slatte  
#139705 Jag skulle gissa på 12V. Men för att vara riktigt säker kolla på batteriet eller mät med en multimeter eller dylikt:)

Kul projekt för övrigt!

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

Mäki  
#139708 Traktorer är vanligt vis alltid 12v det kan finnas några udda märken typ öststats modeller med annan spänning.
Det känns lite överkurs att installera en kamera för det ändamålet, övningskör ett par dar sedan sitter det i ryggen och du behöver inte förlita dig på teknik som kan krångla.

Tänk om du skall flytta något med en annan traktor och hela kamratgänget ser på och det inte blir till något för att du inte har lärt dig från grunden.

Men men alla har sina egna funderingar.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139710 På vilken sida köpte du kameran, pris?

Är på jakt efter en sådan själv.

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#139712
Mäki skrev:Traktorer är vanligt vis alltid 12v det kan finnas några udda märken typ öststats modeller med annan spänning.
Det känns lite överkurs att installera en kamera för det ändamålet, övningskör ett par dar sedan sitter det i ryggen och du behöver inte förlita dig på teknik som kan krångla.

Tänk om du skall flytta något med en annan traktor och hela kamratgänget ser på och det inte blir till något för att du inte har lärt dig från grunden.

Men men alla har sina egna funderingar.


Joovars, där håller jag med dig helt och hållet, har fått in en hyffsat bra teknik då jag kört mycket truck innan...
Samtidigt så är alltid marken ojämn och jävlig här, hade det varit asfalterat eller tom betonggolv så hade ju saken varit en beef! :D
Men det är omöjligt att se små höjdskilnader som gör att pallgafflarna går i både sid- och höjdled sista metern innan du ska in under pallen, då det körs en del ömtåligt så får man bara 1 chans att träffa rätt(det gäller att vara rädd om kaptensmössan!).

Vesslan skrev:På vilken sida köpte du kameran, pris?

Är på jakt efter en sådan själv.

Vesslan

http://www.dealextreme.com
Köpte 2 kameror och 1 skärm för 500kr, har beställt där tidigare utan bekymmer, MEN man ska nog räkna med att bli blåst så blir man extra glad när man får prylarna, har funkat hittils :D

Antingen går andra kameran till skåpbilen eller så blir den bak på traktorn då skärmen har 2st ingångar, smidigt att slippa vrida på sig när man ska backa till släp och diverse maskiner baktill, eller helt onödigt :D

Den som har flest prylar när han dör vinner, så det gäller att starta i tid!

EDIT: Värt att tänka på när man köper backkamera + backkamera skärm är spegelvändningen, en del har det fast, en del har det inte, en del kamror speglar och en del monitorer speglar så det kan bli kaka på kaka, då infon är knapphändig på kinasidor har jag bara chansat vilt, men kommer en uppdate med produktnr för de som är intresserade, OM jag får prylarna :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

jd6630  
#139772 största problemet me sikten e att de är en valtra!!!!
men 12 volt el system har även dom
ser inget fel i att ha kamera å lastaren, sitter som standard på en del volvo maskiner
ja har de på teleskopen o L70f. men men tycker 4,3 tum e för lite. ja har 7" skärm o vill ha större. särskilt då man har kameran på en vagn efter o backar,då blir de smått

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

TheJo  
#139787
ztrade skrev:http://www.dealextreme.com
Köpte 2 kameror och 1 skärm för 500kr, har beställt där tidigare utan bekymmer, MEN man ska nog räkna med att bli blåst så blir man extra glad när man får prylarna, har funkat hittils :D

EDIT: Värt att tänka på när man köper backkamera + backkamera skärm är spegelvändningen, en del har det fast, en del har det inte, en del kamror speglar och en del monitorer speglar så det kan bli kaka på kaka, då infon är knapphändig på kinasidor har jag bara chansat vilt, men kommer en uppdate med produktnr för de som är intresserade, OM jag får prylarna :D


Hehe, vilket sammanträffande. Startade precis en tråd på ett annat forum om att montera backkamera på traktor.
I mitt fall gäller det dock en gammal John Deere. Antar att det är lättare att koppla in på en nyare traktor.
Så jag är klart intresserad på att höra hur det går för dig. Och vilka prylar du har köpt.
Själv hade jag tanken om en batteridriven kamera, så man kunde sätta den lite där man ville. Men det är inget jag har hittat. Någon som har sett något sådant?

Och angående Dealextreme, så har jag aldrig läst/hört om någon som inte har fått de saker som man beställt. Dock kan det ta ett tag att få sakerna, men skulle inte vara orolig för att de inte kommer.

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139811 Kan instämma med TheJo att Dealextreme.com levererar! Har själv köpt lite grejor därifrån och det har aldrig varit några bekymmer!

V

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#139813 Här händer det grejjer =)

Var själv lite osäker på 4,3" skärmen men hittade ingen större för vettig peng då jag beställde i all hast :D
Men detta blir en test av hur funktionsdugligt det blir, så lirar allt som det ska så kommer självklart skärmen att växa inom en snar framtid!

Hur ligger det till med strömmen i en traktor, finns det framdragna pluspoler som är till för extrautrustning eller skall man dyka direkt på batteriet? bästa jordpunkt?

TheJo
Har också kikat lite på batteridrivet, verkar inte finnas att köpa färdigt men måste väll gå att bygga nått själv, kamera + skärm + batteri som du får ladda med ctek'en imellanåt.

Problemet blir ju att man vill bli gömma undan sladdarna så det ej syns eller är i vägen, samt att man behöver olika sladdlängder till olika monteringar så det bästa vore kanske trådlöst med två batterier?
Många klagar på störningar vid trådlösa kameror men ute på landet/gården borde väll det vara obefintligt? om du inte har någon radiostyrning på traktorn som skär sig med kameran vill det säga...
Sen vet jag inte hur länge man kan köra ett ex. mc batteri(om det finns som 12v?) som extern källa innan det laddas ur?

Nu tänker jag högt här, så skratta inte :lol:
Ett annat alternativ är kanske att köpa en sån kamera som man använder för att filma inifrån bilen, fäster med sugkopp på framrutan och filmar framåt med en liten skärm man kan vika ut för att se vad som filmas. (Har hört att det används i USA för att underlätta vid försäkringsärenden om man blir tex påkörd, rätt smart om man nu blir påkörd framifrån iaf :D)
Sätt den högt upp/i sidan av vindrutan så kanske du får till den vinkeln som krävs för att underlätta vissa manövrar?


Bilder kommer när skruvandet börjar, varorna skickades ut från kinatown den 16/9 enl. HongKongPost.
Det jag köpte var
Kamera x 2: http://www.dealextreme.com/p/large-vehi ... -12v-17785
Skärm: http://www.dealextreme.com/p/4-3-lcd-mo ... c12v-67482

Simma lungt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

TheJo  
#139819
ztrade skrev:TheJo
Har också kikat lite på batteridrivet, verkar inte finnas att köpa färdigt men måste väll gå att bygga nått själv, kamera + skärm + batteri som du får ladda med ctek'en imellanåt.

Problemet blir ju att man vill bli gömma undan sladdarna så det ej syns eller är i vägen, samt att man behöver olika sladdlängder till olika monteringar så det bästa vore kanske trådlöst med två batterier?
Många klagar på störningar vid trådlösa kameror men ute på landet/gården borde väll det vara obefintligt? om du inte har någon radiostyrning på traktorn som skär sig med kameran vill det säga...
Sen vet jag inte hur länge man kan köra ett ex. mc batteri(om det finns som 12v?) som extern källa innan det laddas ur?

Nu tänker jag högt här, så skratta inte :lol:
Ett annat alternativ är kanske att köpa en sån kamera som man använder för att filma inifrån bilen, fäster med sugkopp på framrutan och filmar framåt med en liten skärm man kan vika ut för att se vad som filmas. (Har hört att det används i USA för att underlätta vid försäkringsärenden om man blir tex påkörd, rätt smart om man nu blir påkörd framifrån iaf :D)
Sätt den högt upp/i sidan av vindrutan så kanske du får till den vinkeln som krävs för att underlätta vissa manövrar?


Bilder kommer när skruvandet börjar, varorna skickades ut från kinatown den 16/9 enl. HongKongPost.
Det jag köpte var
Kamera x 2: http://www.dealextreme.com/p/large-vehi ... -12v-17785
Skärm: http://www.dealextreme.com/p/4-3-lcd-mo ... c12v-67482

Simma lungt!


Det smidigaste jag har hittat så här långt är:

Bild

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(CAM-1014)/index.aspx


En batteridriven kamera som trådlöst visar bilden på din dator/iPhone/iPad eller Android-pryl. Dock är bästa priset jag har hittat på den 800:-+moms, i Sverige. Har inte hittat den utomlands.
Så det känns mer motiverat att köpa de saker som du har köpt.

Sen hur man kopplar in det har jag ingen direkt koll på. Är rätt dålig på el :lol:
Det löser sig säkert, annars finns det kompisar som kan :roll:
Men en liten guide skulle inte skada.

Angående att sätta en kamera uppe i taket på hytten, så tror jag det inte direkt räcker.
Brukar ställa mig upp och ha huvudet där en kamera skulle hamna.
Och det hjälper inte direkt :lol:

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#141334 ajajajojojajaj

Lite uppdate om hur projektet går...

2 veckor efter beställning kom ett brev från posten ang. ett utlandspaket som saknar packlista...
Skickar in nödvändiga papper och får hem en avi + räkning på 228 kronor
Summa för köpet av 2 kameror + 1 skärm är nu uppe i 728 kronor 😈


När allt är uppackat så får jag börja skala kamerans + och - matning då det inte följde med någon adapter/kontaktdon för denna, det var en sån klassisk variant, ser ut som en laptopladdare så det hade nog gått att leta reda på, men det funkar lika bra med kabelskor.

Drar fram ett gammalt bilbatteri, snurrar ihop lite kablar så jag får ström på både skärm och kamera samtidigt, till min fasa upptäcker jag att bildkvaliten är kanon, det finns även med "avståndslinjer" vilket kan vara bra vid diverse pall/skophantering om man bara lär sig vad strecken får för mått i verkligheten, allt känns frid och fröjd tills jag själv går förbi kameran och märker att den är..... SPEGLAD!

SUCK...


Vad som händer nu är oklart, hjärnkontoret jobbar för fullt men har inte kommit på någon lösning än, eller jo, montera den vid backspegeln så den får spegla om bilden :lol:

Hmm borde det inte finnas nån lite skarvkabel som speglar om bilden man kan sätta imellan kameran och monitorn, som man gör med 3-fas kontakter när man vill vända polerna? skulle varit kanon, sen är ju frågan om det är kameran eller monitorn som är speglad, vad tror panelen?

Nån kabel i kameran man kan dra ur eller jorda för att få rätt speglad bild?

Nånting säger mig att kameran borde ge en rättvänd bild och monitorn speglar, men vet inte hur man kollar detta på bästa sätt, vet inte vart jag kan koppla in den för att testa, tv'n kanske? om nu frugan låter mig släpa in ett bilbatteri i vardagsrummet :grin:

Nu blev det mycket och lång text i all förvirring och tankeversamhet...

KOM MED VILDA IDEER OCH FÖRSLAG SÅ SKALL VI SE VAD FARBRO-BARBRO KAN ORDNA!

/z

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

åberg  
#141338 En primitiv fix är ju som du skriver själv att titta på skärmen genom en spegel. Tror att det blir smidigare med en spegel speciellt för skärmen än att använda de som redan finns (men används till annat). En bit spegelglas kan inte kosta många kronor. Lite mekanik-slöjd för montaget, sen är det klart.

Det kanske går att flippa visningen på skärmen? Manual?

Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

ztrade  
#141340 Manualen var obefintlig, en lite installations guide med hur kablarna kopplas...

Det som gjorde att jag valde just denna skärmen var att det på baksidan finns 3 knappar
+, - och meny, trodde i min enfald att det skulle gå att flippa bilden i skärmen med hjälp av dessa men det är endast ljus, kontrast, färg/svartvitt samt ställa om från 16/9 till 4/3 bild...

Känns rätt B att kolla på en skärm genom en spegel :P

ska nog ta och koppla in något i skärmen som kan visa bild genom rca kontakt, kom på förslag med småprylar som är lätta att ta med ut i garaget, kan en digitalkamera ha sådana utgångar? dvdspelare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141457 Det finns inga DIP switchar för att ställa om speglingen? Har du skruvat isär den? Finns på de flesta webb-kameror, och denna är ju nästan samma sak....

Användarvisningsbild

Re: Projekt: Koppla in backkamera fram

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141474 Intressant projekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).