Skogsmiljö och Trädlära

Manuell dikning/dikesrensning

76 inlägg 75641 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139467 Jag fick ett ryck och gick ner till ett dike med träsgårdsspaden. Rensade 25m på en timme. :-) Men det var rätt skoj pä sitt sätt. Nu undrar jag var man kan få lite tips, verktyg, arbetsmetodik, planering och så vidare kring manuell dikning. Någon bok från 30-talet eller så?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139469 Det är väl bara att gräva. Enda valet är väl om det är bäst att gräva mot strömmen eller med. Jag föredrar det senare vid låg vattenföring för att inte i onödan skräpa ner nedströms och det första vid hög vattenföring för att slippa uppdämningseffekten och behöva gräva i djupt vatten.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

mr_turbo  
#139471 En kratta som bara har 2 elr 3 "fingrar" brukar gå att rensa diken med, om det ligger lite grenar.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Robertberg  
#139474 En tjuga är rätt bra också, om man bara ska ta bort de stopp som blir.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139492 En planteringshacka kanske? Om det bara är att rensa bort mossan i ett dike som växt igen.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mariaskogsrået  
#139494 Gödselhacka är den bästa investering jag gjort! 5 långa "pinnar" i perfekt vinkel lite extra långt/grovt skaft o rensningen blir ett rent nöje:)

http://www.karlstadredskap.se/forsaljni ... modell=372

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Skogshuggarn  
#139527 Del av 1937 års arbetsinstruktion gällande manuell dikesrensning i skogsbruket:

Under de första 5-10 åren efter dikningen rensas diket årligen på våren från ris, torv, sten, och dyl.
En man kan på en dag medhinna sådan rensning av en sträcka om 5 km.
Förutom dylik rensing har man medräknat mera betydande justeringar eller underhållsarbeten efter kortare sträckor.
Efter 10 år räknar man med att diket inte längre är värt att rensa tidsmässigt eller ekonomiskt, utan det får göra tjänst till dess omgrävning bör ske.


(Det vi idag kallar "dikesrensning"med maskin).

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139547 Det dröjde ju inte länge innan någon sa "ta dit en maskin istället" :D

Gödeslehacka? Hmm, den ser ju rätt länplig ut faktiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Skogshuggarn  
#139558 Förvånad att ingen här på forat har börjat yla om grävmaskiner,,,, :surp: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

halvproffs  
#139560 Finns även dynamitormar :wink:

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139590 Äh, jag ser det som bra träning. Någon km om dagen blir det ju inte. Men det är lustigt att man räknade med att diken skulle grävas om efter tio år, nu låter det på SVS att man skall rensa och rensa.

Man snall tydligen samråda innan man rensar. Så jag lägger inte upp några bilder av det jag inte gjort...

Står det nåt i instruktionerna om hur man planerar och genomför nygrävning manuellt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

mannen  
#139612
Mangan skrev:Äh, jag ser det som bra träning. Någon km om dagen blir det ju inte. Men det är lustigt att man räknade med att diken skulle grävas om efter tio år, nu låter det på SVS att man skall rensa och rensa.


Som jag förstod det blev det efter tio år olönsamt att rensa diket så efter det lät man diket vara tills det var dags att gräva nytt.

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Skogshuggarn  
#139617 Diket gör säkert tjänst även efter år 10, men det är ingen vits att lägga ner tid/pengar på dikesrensning utan man gräver helt enkelt om/nytt när det slutar transportera vatten.

Ungefär så tolkade jag det.

Bra kroppsträning är det iaf, så varför inte "kulturdika" :ugeek: istf att lyfta metallskrot på något unket gym. :D

EDIT: Postat samtidigt som "Mannen"

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mariaskogsrået  
#139623
Mangan skrev:Det dröjde ju inte länge innan någon sa "ta dit en maskin istället" :D

Gödeslehacka? Hmm, den ser ju rätt länplig ut faktiskt.




Mmm, den är ett suveränt redskap för dikesrensning! Eller tångrensning på stränder tex men man måste måla skaftet annars försvinner den lätt o ALLTID lägga "pinnarna" nedåt!!!!! AJJJJ annars :cry:

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

-Tomas-  
#139630 Ser ut att vara samma som vi brukar kalla klohacka och jag håller med om att den är kanon vid dikning mm! Brukar "hugga" eller stampa till med en spade på en eller båda sidor av diket och sen kan jag ofta ta upp torvor och jordklumpar med hackan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).