Inomgårdsmaskiner

Tryckkolv (vedklyv)

5 inlägg 6051 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tryckkolv (vedklyv)

shackie  
#139521 Hej!!

jag har lånat en vedklyv(380 V) och tänkte mig i detta sena läge av året börja klyva.
Men så blev icke fallet, det hela började med att proppskåpet bara erbjöd 3-fas med 10 ampere. Efter uppsäkringen till 16 Amp så startade klyven men gick inget vidare. Upptäckte efter ett tag att sågklingan gick åt fel håll och då "vände" jag på europakopplingen vilket gjorde att klingan gick rätt.

Tänkte mig då börja att klyva efter många om och men...men då kom ett MEN till. Då tryckkolven/plattan tryckt trädet mot kniven och klyvit "vedkubben" fastnar tryckkolven i ytterläge och går inte tillbaka vilket resulterar till att huvudsäkringen går. tryckkolven är nu fortfarande i ytterläge.

Någon som vet vad som hänt och vad man kan göra åt det hela?! //vedproffset :oops:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tryckkolv (vedklyv)

sveakatten  
#139571 Har du slagit om ventilen?
Kan hydral motorn gå åt fel håll?
Jan

Avatar Fallback

Re: Tryckkolv (vedklyv)

shackie  
#139583 det måste ju finnas en ventil som ska släppa in hydraloljan då kolven ska pressas ut och en ventil som ska tömma behållaren då kolven ska tillbaka. Om klingan går i rätt riktning, akn hydralpumpen då arbeta åt "fel" håll ändå?`!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryckkolv (vedklyv)

totte  
#139586 Troligtvis går pumpen åt rätt håll om klingan gör det. Skall det vara automatisk återgång på klyvkolven? I så fall är det antagligen något som gör att den inte slår om ventilen för återgången som den skall. Inte så lätt att felsöka via internet när man inte ens vet vad det är för maskin. Om du berättar det så kanske nån som har en sån vet vad det kan bero på.

Avatar Fallback

Re: Tryckkolv (vedklyv)

Eric H  
#139745 Kontrollera att du använder tröga säkringar. Snabba säkringar kan lösa ut, av höga startströmmar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).