Skotare

RG70 Demontera vridhus.

8 inlägg 6835 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

RG70 Demontera vridhus.

granqvist  
#139559 Är i tagerna att demontera ett läckande vridhus på Rottne Blondinens kran. Det ligger en o-ring ovanpå nedre bussningen i botten på vridhuset som orsakar läckaget antar jag.

Har sprängskiss på vridhuset och det verkade som det bara är att "dra av" vridhuset när kran inkl. vridhus ligger löst. Det är en seegerring nere på kuggaxeln som ska loss först. Men nu verkar det som vridhuset bara glider ut typ 10 mm och sen kärvar det, samtidigt kärvar också vridningen.

Har jag funderat rätt, ska vridhuset närmast glida av kuggaxeln? Eller är det något man ska lösa på än? Är det skillnad om kuggstången är nedanför eller ovanför kuggaxeln när kran ligger på sida?

Nu har vi provat med handkraft och nästa steg är att tillverka en rejäl utdragare. Vill nu ändå vara säker på att man inte drar sönder nåt med råstyrka innan man sätter igång.

vridhusbotten.jpg




   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: RG70 Demontera vridhus.

Skogshuggarninorr35  
#139565 Håll reda på hur pelaren är vriden innan ni tar isär, hamnar ni några kuggar fel gentemot kuggstången får ni plocka isär den igen.

Avatar Fallback

Re: RG70 Demontera vridhus.

granqvist  
#139568
Skogshuggarninorr35 skrev:Håll reda på hur pelaren är vriden innan ni tar isär, hamnar ni några kuggar fel gentemot kuggstången får ni plocka isär den igen.


Japp, stansade märken både på pelarn och huset. Men nu kan ju kuggstången röra på sig inne i huset, om vi nu får loss det. Måste väl stansa på stången och i inspektionsluckan också. Tack för påminnelsen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: RG70 Demontera vridhus.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139574 Ser ju lappat lagat ut det där oxå. Inte spräckt igen oxå?

Avatar Fallback

Re: RG70 Demontera vridhus.

Tosca  
#139595 Kan du behöva släppa ifrån kuggstången en bit innan du drar ur pelaren?
Det sitter väl schims bakom locket på pelarfoten som håller in den mot kuggkransen.

Avatar Fallback

Re: RG70 Demontera vridhus.

granqvist  
#139600
Henrik K skrev:Ser ju lappat lagat ut det där oxå. Inte spräckt igen oxå?

Jo, lappat är det. Utan att lusgranska så verkar det helt. Bra poäng det där med, kan ju va att det är sprucket igen.

Tycker i varje fall att hur kraftigt det läckt beror på hur kran tynger på vridhuset. Vet inte om det är i bussningen eller eventuellt då någon spricka.

Tosca skrev:Kan du behöva släppa ifrån kuggstången en bit innan du drar ur pelaren?
Det sitter väl schims bakom locket på pelarfoten som håller in den mot kuggkransen.


Jo locket är lossat och borde inte spänna emot.

   TS
Avatar Fallback

Re: RG70 Demontera vridhus.

granqvist  
#140666 Jaha ja i fredags drogs vridhuset loss. Vridcylindrarna togs bort innan liksom kuggstången. Att huset satt segt på axeln berodde på att främst nedre bussningen har rediga spår som spärrade emot. Blev till att använda en simpel utdragare som trots allt funkade bra.

Nya bussningar är beställda från Rottne återförsäljare, för den övre är inte frisk den heller. Taktiken var att demontera först och beställa nya delar enligt behov. Ja, o-ringen hade jag men det räckte ju inte med den. Ska iväg till bysmeden med huset och nya bussningarna, för de har en ordentlig press som kommer att behövas för demontering - montering.

nedrebussn.jpg


vrebussn.jpg


Ja jo, och kuggstångens plats är uppmätt och antecknad när huset är vridet med stansmärket mot pelarens dito :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: RG70 Demontera vridhus.

Tosca  
#140718 Skönt att höra att du lyckades få isär den utan att mer gick sönder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).