Skördare

Eme eller minispak??

23 inlägg 15005 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eme eller minispak??

valmet 901  
#139402 Finns det nån som hoppat från eme till minispak och blivit missnöjd?
Trivs själv med eme,men står nu vid ett val på den nya :???:
har själv bara provat minispak i 3 dagar å det va för kort tid.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Eme eller minispak??

skogsjan695xl  
#139407 Kör med mini spak och är helnöjd,

Användarvisningsbild

Re: Eme eller minispak??

#Pontus#  
#139449 jag har kört både minispak och emespak och jag måste säjja att minispaken är bättre , inte lika klumpig som eme ! men båda spakarna har ju för och nackdelar , det jag gillar med mini spaken är att utskjutet är på "rätt" sida och så är sekvens styrning riktigt bra , nackdelen med den är väll knapparna på paletten.

Men jag skulle valt minispak över eme alla dagar i veckan! =)

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

dexter  
#139453 För mig är de tvärtom, ja väljer hellre eme än mini. De änns som ja har mer kontroll över kran med eme.

Användarvisningsbild

Re: Eme eller minispak??

Mäki  
#139464 Detta har inte med grund frågan att gör men är det någon som kört Ponsse´s boll spakar både nya och gamla versionen? Hur är dom jämfört med minispakar med liggande palleter?
Själv har jag bara kört med minispakar förutom när jag provat simulator med boll spakar men det kan inte jämföras med om man kör hela dagarna.

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

valmet 901  
#139465 Ja smaken är väl som baken kanske,men kran tyckte jag gick fint med minispak eftersom jag skotat med det förr så det va inget konstigt ,det va mer knapparna som kändes lite avigt när det strulade lite å man fick gå ifrån sekvenskörningen,gick skapligt med knapparna på spakarna men dom på palletten va lite struligt tycker jag, för några funktioner måste man väl ändå ha där kanske? ja ja man har kanske blive lite eme skadad efter 3 st :wink: man får kanske tuffa till sig å prova mini ändå :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139489 Vi hade boll spakarna i förra skördan å dom tyckte jag var bra å köra med hade alltid nära till knapparn oavsett hur du har spaken. Nu har vi ponsses min spakar med palleter å dom är också väldig bra å köra med.

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

dexter  
#139497 Har kört me ponsses bollar, gamla versionen. Samma sak där, väljer hellre bollarna än nåt annat. Väljer hellre bollarna än minispakar och liggande palleter (som jd har)

Har testa en 1470e, jisses de va nästan otäckt och köra den maskinen!

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139660 Ett gäng här provade minispakar på en 911 nu när dom bytte maskin, men efter ett halvår bytte dom tillbaka till eme. dom hävdade att dom inte nådde samma produktion som med eme.
EME är nog svårslagna när det gäller att fippla med knivar osv i besvärliga träd.
Men känns som att det borde vara en ytterst marginell skillnad, bara man trivs med dom så är det nog hugget som stucket.

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

valmet 901  
#139672 Hej valmet 890! kör ni eme i eran nya? Nån som vet vad det kostar att byta tillbaks om man skulle ångra sej,är ju gjort på en halvtimme å byta som det låter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

JD 2006  
#139704 Ponsse har nog enligt min mening de bästa spakarna med de gamla "bollspakarna" om man vill slippa nackont och ömmande axlar..
Man har alltid knapparna på rätt ställe.
Kan nog kännas som man har mer kontroll med en lite "tyngre" spak som "Bollarna" eller "Eme"
Jag har kört mest minispak, så även nu och det funkar ju det också :???:

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

sidsjö  
#139729 Skriv in i affären att om man inte är nöjd med dom spakar som maskinen levereras med så har man möjlighet att byta till andra modellen efter någon månad.
Brukar vara vanligt upplägg när man är fundersam vilka spakar som man ska välja.
men viktigast av allt är att kran och aggregatet går bra och riktigt intrimmat så att det går bra på automatning, aggregat som är dåligt inställda brukar vara lättare att hantera med EME spakar men med bra inställda aggregat samt sekvens styrning med minispakar är väldigt behagligt att köra.
Och på Komatsus minispakar harman tryck knappar på spakarna och där man kan välja själv var och en vilka funktioner som man vill ha framme på spakarna.

Jag själv var klart mer positiv till EME tidigare men har efter att sekvens styrningen kommit in i bilden ändrat så att nu föredrar jag minispakar före EME.

Thomas

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139810
valmet 901 skrev:Hej valmet 890! kör ni eme i eran nya? Nån som vet vad det kostar att byta tillbaks om man skulle ångra sej,är ju gjort på en halvtimme å byta som det låter.


Jo vi har eme men skulle gärna tänka mig att prova minispakar.... Har provat dom några dagar i demomaskiner och tyckte det kändes bra även om det såklart var ovant.
Jag vet inte vad det kan kosta men det borde ju gå och lösa med nån sorts bytesaffär tycker man ju.

Användarvisningsbild

Re: Eme eller minispak??

221  
#139836 Vi hade den diskutionen med försäljaren när vi gjorde en begagnad affär då var de inte så sugna på o byta in eme spakarna. nya kostar väl runt 60 lapp med palleterna och allt.

Är hel nöjd med eme spakarna, kan få ont i naken i mellan åt när man har kört lite långa dagar..

Avatar Fallback

Re: Eme eller minispak??

sidsjö  
#139848 Vid körning med EMEspakar så bör spakkurvan höjas upp på +sidan så att man inte behöver göra så stora spakrörelser.

Känningar i nacken samt handleder brukar minskas eller försvinna om spakkurvan justeras upp på +sidan.

Alla Valmet/komatsu maskiner levereras med spak kurvan inställd på 0 och det passar bra med minispakar som är korta, men som sagt med stora EMEspakar blir det skönare om kurvan höjs till mellan +10 till +20.

Om man har en kran som är reaktionsnabb men ändå mjuk vid funktionstart tycker dom flesta att kranen känns bra och man får lättare bra kranharmoni i körningen sin.

60 tusen för att byta ut spakar!! då tror jag säljaren var ute och seglade...


Mvh
Thomas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).