Sågverk (mindre)

Produktionskostnad Ecosågen

88 inlägg 44105 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#126427 jo men när man inte får svar på frågan det är ju då man vill jobba vidare men om man bara sågar en sida i taget med karan o 3 sidor med econ så borde ju econ produsera mera i timmen än karan eller......

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#135433 Nu väntar vi bara svar från Länsstyrelsen sen beställer vi en Eco med kantverk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Nolltax AB  
#136407 Köpt tvenne Ecosåg har.
Frågat om lov från Länsstyrelsen har jag ej.
Varför ens dylik tanke göra skulle?

-Är det ok om jag satsar egen peng på en sågbänk?

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136411 Antar att de inväntar sponsning från Länsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Camwood  
#136577
sködarförare skrev:Nu väntar vi bara svar från Länsstyrelsen sen beställer vi en Eco med kantverk.

Skördarförare :surp: köp inte Ecosågen den är för dyr :cry: Köp en solåsåg i stället och börja med det :ugeek: Sen när du har sågat ett tag så kommer du inte vara så fixerad vid sågkapacitet längre :surp: du kommer att ha fullt upp med allt annat än sågkapacitet.

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#137461 Jag har sågat med solosågen i 7år nu o skulle jag ha virket själv då hadde det fungerat men om man ska börga leverera till andra du räcker inte solon varken i produktion eller måttnogranhet.
Vi här i Gävleborg kan söka Företagstöd/landsbyggds stöd på 30% från Länsstyrelsen o om jag som företagare kan få 150000kr i fickan så är det väll bara o tacka o ta emot dum vore man väll annars.
En sågbänk blir ganska dyr först ska plattan vara närmare 20m lång (econ bara 10m) ska man dess utom ha ett utrymme där man kan sortera, strölägga o mellanlagra innan torkarna.
Dessutom bör man väll ha ett kantverk till bänken för o få bra produktion.
Storleken på elmatningen ligger väll kring 40-65A hos en bänk, econ 35A så nog tycker då jag att mycket talar för en eco i stället för en bänk.
Bandsåg ser jag inte som något alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#137463 Det verkar vara så att ingen har räknat på produktionen varken hos Econ eller någon annan såg endå vet man att Karan är effektivare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Camwood  
#137527 Det finns redan produktionsdata på sågbänkar typ Kara :ugeek: Kolla med närmaste återförsäljare.
De finns säkert på Econsågen. Solåsågen har bra måttnogranhet. Solåsågen har bra kapacitet(ca 1-1,5 mf/timmen)Men du kan såga väldigt mycke på en solosåg om man kör 3 skift :shock: om det är sågkapacitet du vill ha. Nånstans i ryssland så sågar dom ca 20 000 m3 f på en( 1) solosåg per år :shock: (korta sparrar men ändå!!!!!) Allt enligt Logosols hemsida.

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#139007 Har ju svårt o tro att man skulle kunna såga 1m3 i timmen med en solosåg möjligen om man sågade 5"5.
Låcksågen kör ju 1m3 i timmen.
Dom data som finns är oftast inte framtagna av opartiska organ typ SLU eller skogfors oftast är det ju tillverkarna själva som tagit fram dom kanche ett uppdrag för "småsågarna"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Produktionskostnad Ecosågen

vetinte  
#139137 E här nån som testat denna ? http://www.jgv.se/stocksag/index.htm
Tyckte att priset var lockande. Men har inte sett det i värkligheten.
Har set Jonsereds (har jag för mig att det var) men den prislappen.
Går i funderingar på att införskaffa ett mindre sågvärk för "hobby" användning.
Har lite skog o behöver ju alltid byggmatreal :)
Har just börjat kolla runt lite.

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

sködarförare  
#142195 Jag kollade närmare på dom för några år sen bla hälsade jag på en kille i Stocka. Fin maskin men han hadde problem med lacken troligen dålig grundfärg.Dom har en demomaskin utanför Viserum.
En maskin som jag är sugen på är Serra från Tyskland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

tjoolahopp  
#142223 Är det någon som vet nåt om Swingmill sågar..

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Nolltax AB  
#143077 Hoppas han investerar i en Eco-såg.
-Eh, va?

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

tjoolahopp  
#143094 Men Nolltax kolla in på youtube så får du se....

Avatar Fallback

Re: Produktionskostnad Ecosågen

Nolltax AB  
#143096 Sökt på diverse sök å återfunnit diverse skräp vad gäller youtube.
Visst, pumpa in en massa peng. Vem bryr sig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).