Verkstan

Automatisk Y-D

32 inlägg 25574 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138974


Kompisen tipsade om motorskydd som löst ut, men isf har jag inte sett det?
Översättningshjälp önskas på den nedersta bilden, har klurat ut det mesta mha frun men
en helt korrekt översättning önskas.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

axwell  
#138987 Har du lyckats översätta vad som står vid S2 resp S3?

Ritningen är gjord som om det finns nolla (N201), k5 skall dra hållkretsen.

Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

cosmo  
#138991 Hejsan,
Lite svårt att läsa schemat men om jag tyder det rätt
är s2 startknapp och det underliga är att det finns en
brytande kontakt på startknappen s2 ovanför den slutande ?

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Skogstomte  
#138998
axwell skrev:Har du lyckats översätta vad som står vid S2 resp S3?

Ritningen är gjord som om det finns nolla (N201), k5 skall dra hållkretsen.


Som sagt, K5 är boven. Möjligen kan du byta plats på tråden som går till 11 med tråden som går till 21 samt byta plats på tråden som går till 14 med tråden som går till 24. Du utnyttjar då den andra kontakten i relät för hållning. Alt. är reläspolen kass och K5 drar inte alls.

cosmo skrev:Hejsan,
Lite svårt att läsa schemat men om jag tyder det rätt
är s2 startknapp och det underliga är att det finns en
brytande kontakt på startknappen s2 ovanför den slutande ?


Sannolikt så är det en enhet med både start och stoppknapp sammanbygd, därför benämningen "S2" på både start och stopp. Lite udda koppling på hela manöverkretsen, normalt brukar Y-kontaktorn vara ett snäpp mindre och man ser då till att den dragit innan huvudkontaktorn får spänning. Men detta funkar också.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139001 Jo det är en sammanbyggd start/stoppknapp med en lampa emellan som indikerar D

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

cosmo  
#139009 Du har helt rätt skogstomte,
tänkte ej på att det kunde vara
en sammankopplad start o stopp enhet.

Skogstomte skrev:
axwell skrev:Har du lyckats översätta vad som står vid S2 resp S3?

Ritningen är gjord som om det finns nolla (N201), k5 skall dra hållkretsen.


Som sagt, K5 är boven. Möjligen kan du byta plats på tråden som går till 11 med tråden som går till 21 samt byta plats på tråden som går till 14 med tråden som går till 24. Du utnyttjar då den andra kontakten i relät för hållning. Alt. är reläspolen kass och K5 drar inte alls.

cosmo skrev:Hejsan,
Lite svårt att läsa schemat men om jag tyder det rätt
är s2 startknapp och det underliga är att det finns en
brytande kontakt på startknappen s2 ovanför den slutande ?


Sannolikt så är det en enhet med både start och stoppknapp sammanbygd, därför benämningen "S2" på både start och stopp. Lite udda koppling på hela manöverkretsen, normalt brukar Y-kontaktorn vara ett snäpp mindre och man ser då till att den dragit innan huvudkontaktorn får spänning. Men detta funkar också.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

totte  
#139045 Det hela låter som att det är dags för återförsäljaren att leverera en fungerande kontaktorenhet.

Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

Hema  
#139051 Jag fick YDmotor förklarat för mig idag.

Den mjukstartar på 230V (kräver fas, nolla o jord), sedan går den över till 400V (kräver då 2 faser o jord). Så du måste minst ha 2faser, nollan och jord. Men enligt översta diagrammet ser man att du ska 3 faser in, nollan(n) och jord(pe).

Kanske har du lite äldre modell av 3fas-uttag?

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

totte  
#139077 Leta reda på nån annan som förklarar. För både Y och D krävs tre faser och egentligen inget annat rent tekniskt. Jord krävs till höljet av säkerhets skäl, nolla krävs när man har kontaktorer som manövrerar det hela, men för motorn i sig krävs ingen nolla.

YD.jpg
YD.jpg (5.86 KiB) Visad 3052 gånger


Till vänster Y-koppling, de 400 V mellan två faser passerar 2 av motorns tre lindningar och summan av strömmarna gör att att det blir 230 V över varje lindning.

Till höger D-koppling, varje lindning ligger direkt mellan två fase och spänningen blir alltså 400 V per lindning.

I ingen av dem ansluts nollan till själva motorn, den går enbart på tre faser.

Detta har egentligen inte alls med Slurfis problem att göra, det är uppenbarligen nåt kajk med antingen kopplingen i kontaktorpaketet eller så är någon komponent kass där.

Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

axwell  
#139079 Instämmer till fullo med föregående skrivare(Totte).

Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

toax  
#139133 Hej jag tror att du ska leta på en anslutning på kontaktor K5 som heter 13 och flytta den tråd som är ansluten på K5 11dit och sedan prov starta.
På en normal kontaktor så är anslutning 13/14 NO (slutande) och 11/12 NC (brytande).
Om det är som jag tror får du den funktionen du beskriver för det blir ingen hållkontakt.
På ritningen ser det ut att vara kopplingsbilden på en annan typ av kontaktor mot vad du har i verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Camwood  
#139178 Ursäkta en idiot men kan jag använda era kopplingscheman för ett högskoleprov i elbehörighet:?:
Om inte Ring en elektriker så fixar denna era problem på kortare tid en jordfelsbrytare löser ut :roll:

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Skogstomte  
#139444
toax skrev:Hej jag tror att du ska leta på en anslutning på kontaktor K5 som heter 13 och flytta den tråd som är ansluten på K5 11dit och sedan prov starta.
På en normal kontaktor så är anslutning 13/14 NO (slutande) och 11/12 NC (brytande).
Om det är som jag tror får du den funktionen du beskriver för det blir ingen hållkontakt.
På ritningen ser det ut att vara kopplingsbilden på en annan typ av kontaktor mot vad du har i verkligheten.


Bullshit. Finns ingen anslutning 13 på K5 (se kontaktbild under K5 spole). Om det nu hade funnits (annan typ av relä) så hade du flyttat tråden till en annan kontakt och skapat ytterligare ett fel. K5 är kass enl. ovan beskrivet problem. En bygel mellan 11 och 14 på K5 startar motorn och håller den igång tills den tas bort. ENDAST I SYFTE ATT HITTA FELET.

//Skogstomte tillika industrielektriker.

Användarvisningsbild

Re: Automatisk Y-D

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139447 Felsökning är det viktiga nu, jag vill eg bara veta om det är tvunget att ha 5-ledarsystem
för det tror jag inte riktigt på, man ska kunna köra med 3-fas & Jord.
Hsh ska jag köpa en jordfelsbrytare ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatisk Y-D

mannen  
#139450 Kör du manöverkretsen utan nolla och skaffar en jfb så kommer den att lösa ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).