Kompisen tipsade om motorskydd som löst ut, men isf har jag inte sett det?
Översättningshjälp önskas på den nedersta bilden, har klurat ut det mesta mha frun men
en helt korrekt översättning önskas.
axwell skrev:Har du lyckats översätta vad som står vid S2 resp S3?
Ritningen är gjord som om det finns nolla (N201), k5 skall dra hållkretsen.
cosmo skrev:Hejsan,
Lite svårt att läsa schemat men om jag tyder det rätt
är s2 startknapp och det underliga är att det finns en
brytande kontakt på startknappen s2 ovanför den slutande ?
Skogstomte skrev:axwell skrev:Har du lyckats översätta vad som står vid S2 resp S3?
Ritningen är gjord som om det finns nolla (N201), k5 skall dra hållkretsen.
Som sagt, K5 är boven. Möjligen kan du byta plats på tråden som går till 11 med tråden som går till 21 samt byta plats på tråden som går till 14 med tråden som går till 24. Du utnyttjar då den andra kontakten i relät för hållning. Alt. är reläspolen kass och K5 drar inte alls.cosmo skrev:Hejsan,
Lite svårt att läsa schemat men om jag tyder det rätt
är s2 startknapp och det underliga är att det finns en
brytande kontakt på startknappen s2 ovanför den slutande ?
Sannolikt så är det en enhet med både start och stoppknapp sammanbygd, därför benämningen "S2" på både start och stopp. Lite udda koppling på hela manöverkretsen, normalt brukar Y-kontaktorn vara ett snäpp mindre och man ser då till att den dragit innan huvudkontaktorn får spänning. Men detta funkar också.
toax skrev:Hej jag tror att du ska leta på en anslutning på kontaktor K5 som heter 13 och flytta den tråd som är ansluten på K5 11dit och sedan prov starta.
På en normal kontaktor så är anslutning 13/14 NO (slutande) och 11/12 NC (brytande).
Om det är som jag tror får du den funktionen du beskriver för det blir ingen hållkontakt.
På ritningen ser det ut att vara kopplingsbilden på en annan typ av kontaktor mot vad du har i verkligheten.