Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

89 inlägg 66448 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116945
Sven kärnfura skrev:Det har hänt en del på marknaden sen sista inlägget. Vet att det finns ett mobilt larm som larmar till din telefon när nivån i tanken ändras. Osynligt och tyst larm som inte tjyvfan märker .


Låter ju skitbra, undra om man kan bygga ut systemet med en kamera så man direkt i mobilen ser vad som händer och ev vem det är som är där och tar diesel, är det en ovälkommen bränsletjuv (funderar fortfarande på om det finns välkommna bränsletjuvar) så är det bara att trycka på en knapp så sprängs hela skiten i luften med tjuv och allt 😈 Bara vetskapen om denna teknik borde skrämma bort en del tjuvar 😈

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

dexter  
#116947 Detta är nåt jag bara MÅSTE berätta om! hittade ett lås som nästan är omöjligt att bryta upp! utan rätt nyckel så går det inte, och nyckelen är en "T-nyckel" nästan lika stor som en tändstiftnyckel. låset går att säga på det mesta, påfyllningsröret till dieseltanken, maskin osv.

www.tankguard.se
där står det lite mer info, dock lite tafatt vissligen. men detta lås tror jag starkt på. och jag tror att försäkringsbolagen skulle älska låset.

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

molnia  
#116967 Jag har tänkt tanken om en"dubbelbottnat" tank så det lättillgängliga dieselsörjan+glykol är i yttre delen och den rätta diseln i inre. Men som du slurfi skrev om glykol i bara slangen är ju ett väldigt simpelt knep.

Jag drar drar en jämförelse, En arbetskamrat skulle bygga nytt eget hus och tjatade på målaren på vårat "stora" bygge om att få två hinkar med spackel till sitt hus. Till slut så tröttnade målaren på tjatet och ställde 2 hinkar i entren på bygget och sa till snickaren att dom stod där. Han var överlycklig när han skulle hem den dagen, och det var vi andra på bygget också. För alla utom honom visste om att det var makadam i hinkarna och inte spackel. Han nämnde inte någon gång mer om att få spackel när han hade blivit så grundlurad.
Blir dieseltjuven lurad på kvaliten kan han glömma att både använda den själv och sälja den till andra. En gång kanske två men sen vill ingen köpa av honom.

Har man bara maskinen i skogen över natten så är nog tankguard ett bra knep. För då funkar det inte med att hälla glykol i dieseln.(man vill ju komma igång själv dagen efter) :wink:
Men har man en lös tank med sig tror jag på någon sådan lösning där "vanliga" slangen går till en liten tank med kryddat innehåll. Och en dolt ställe för en själv som går till den stora behållaren.

Jag har testat 2 olika årtelkameror och dom behöver sitta ganska nära det dom ska fotografera om man vill ha bra kvalite. Det finns dom som även kan filma vilket inte är dumt i detta sammanhang.Att få tjuven på bar gärning på film måste vara guld värt.

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117060 Jag håller med, filmbevis är nog guld värt.
Fördelar:
* Ingen risk att skada egna maskiner
* Mindre risk att tjuven hämnas efter egna haverier
* Inte så dyrt
* Ökad chans till fällande dom

Nackdelar:
* Kräver ström
* Kan bli stulet/vandaliserat vid upptäckt
* Stoppar inte stöld direkt

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

AKKAMAAN  
#117074 Se min tidigare post om flyttbar vägbom...


För att vara på den säkra sidan så ska man ha både "hängslen och livrem".... det ena utesluter inte det andra...använd flera olika system, och välj dem som passar bäst för tillfället....

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

cosmo  
#138656 Tankguard ser ju bra ut
även om det är ganska dyrt ?

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Robertberg  
#138660 Dyrare än att få dieseln stulen?
Jag tror dock att om de inte kommer åt dieseln genom det ordinarie hålet så gör de ett eget..

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

wrytter  
#139006 Vet en entrepenör inom byggbranchen som brukar ställa fram en lite present åt dieseltjuven. Han brukar ställa fram ett fat, eller har framme ett fat färdigt med vevpump där det är blandat en massa gosaker, diesel, glykol, tinner och lite andra allehanda kemikaler som en dieselmotor inte mår så bra utav. Slutade visst med att dieseltjuven fick en massa påhälsningar av sina kunder efter att deras dieselmotorer inte mått så bra. Tror den karln slutade att stjäla diesel. Effektivt - utan tvekan, snäll - kanske inte : )

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

jd6630  
#139015 obs!!!! kamera o video kräver faktiskt tillstånd, annars råkar NI jävligt illa ut, bara så ni vet
som bergsprängaren sajjer e där ente hål så gör ja hål. borra ett hål i en tank oftast av plast e ju rena barn leken

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

novis??  
#139071
wrytter skrev:Vet en entrepenör inom byggbranchen som brukar ställa fram en lite present åt dieseltjuven. Han brukar ställa fram ett fat, eller har framme ett fat färdigt med vevpump där det är blandat en massa gosaker, diesel, glykol, tinner och lite andra allehanda kemikaler som en dieselmotor inte mår så bra utav. Slutade visst med att dieseltjuven fick en massa påhälsningar av sina kunder efter att deras dieselmotorer inte mått så bra. Tror den karln slutade att stjäla diesel. Effektivt - utan tvekan, snäll - kanske inte : )

ja gud vad mångakunder som han fickpåhälsingav 208liter oj en som tar till sin egen jordbrukare min dom oraniserade tar nog inget fat om det står så :grin: ibc plåt eller plast kkkkrrrr 60mmhålsåg sen tömmer dom tanken o någon nöjd kund får 2000liter

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

wrytter  
#139228
novis?? skrev:
wrytter skrev:Vet en entrepenör inom byggbranchen som brukar ställa fram en lite present åt dieseltjuven. Han brukar ställa fram ett fat, eller har framme ett fat färdigt med vevpump där det är blandat en massa gosaker, diesel, glykol, tinner och lite andra allehanda kemikaler som en dieselmotor inte mår så bra utav. Slutade visst med att dieseltjuven fick en massa påhälsningar av sina kunder efter att deras dieselmotorer inte mått så bra. Tror den karln slutade att stjäla diesel. Effektivt - utan tvekan, snäll - kanske inte : )

ja gud vad mångakunder som han fickpåhälsingav 208liter oj en som tar till sin egen jordbrukare min dom oraniserade tar nog inget fat om det står så :grin: ibc plåt eller plast kkkkrrrr 60mmhålsåg sen tömmer dom tanken o någon nöjd kund får 2000liter


Om jag minns det hela rätt så sålde den här "diesel-tjuven" till privatpersoner med personbilar, de kom och tankade en fulltank för halva mackpriset(har aldrig köpt så skall iofs inte säga vad det kostade), och det var rätt så många av dessa personbils-motorer som la av efter ett besök hos dennes lilla "privat-mack". Så ja, var rätt så många som hälsade på och såg till att kalle-kofots okq8 stängde..

Sedan har jag ingen större erfarenhet av bränsletjuvar, men du verkar ju veta hur det går till då det försvinner 2000liter.

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

jd6630  
#139242 kan berätta en sak som hände för 2 år sen ganska exakt
hade beställt hem 45kbm diesel till traktorerna, de kom en tankbil som vanligt o ja snacka me tjejen, o allt va oki.
hon tanka över sa hej då o körde
30min senare kom en tankbil till, ja låg under en press i verkstan o meckade , tänkte att då har inte tjejen haft nog diesel så en bil till får komma o fylla. korkat nog gick ja ente ut o snackade me killen
han höll på me tanken o sen körde han o hejja glatt när vi fick ögonkontakt
ja höll maj i verkstan ett tag till o sen körde ja ut pressen o skulle tanka traktorn, fick 37liter!!!!!!!!!

bil 1 tankade på 45kbm
bil 2 sög upp 45 kbm
ja de e ju tur de e försäkringar som träder in. men fyfan va surt de kändes
och kan berätta att de va fler än ja som råkade ut för samma

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139318 Sånt är lite småsurt, är du helt säker på att det inte var 45000000000000000000 kubik?

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Robertberg  
#139321 Det är ju lite värt att vara dieseltjuv när man stjäler för en halvmiljon per påhälsning :)

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Solhemsskog  
#139327 En annan faktiskt lite större fråga är hur man ska stoppa tjyvarna från att klippa loss våra ventilpaket å dra iväg med. de kostar betydligt mer än en skvätt diesel...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).