Bioenergi

Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

41 inlägg 56294 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Nilsson73  
#138282 ja, blandade åsikter, men har inte hittat så mycket om Atmos dc50gsx som jag tror är en relativt ny modell. I forumet på www.byggahus.se är det en kille som har en följetong om sitt pannrumsbyggande, han tycks ha köpt en så´n. Tror dock inte han börjat elda i den än!
Jag tycker den känns intressant till prislappen runt 32000, inte som här 52000! Kollade du hemsidan jag angav?

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Riff  
#138284 Japp där fanns en hel del! Läste också om den där typen byggde pannrummet.
Men skulle gärna höra någon annans erfarehet också!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

JD 2006  
#138310
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Spontant och kort; >3.000l tankar och minst 60kW panna. Detta för att få rationell eldning så man inte tröttnar på det.

Sedan skulle jag starkt överväga miljögodkända grejer (bidrag?) och förberedelse för solvärme. Men det är bara jag det.



Helt klart så ska man inte snåla på effekten på pannan då blir man väldigt less på att bara mata in ved HELA tiden.

Själv har jag Viadrus 35kw på ca 125m2 boendeyta. 2st 500liters tankar förberett för solslinga som förhoppningsvis skall in nån gång :???: :lol:
Viadrus pannan är ju jäkligt billig men såklart väldigt gammeldags men den funkar kanon :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138316 calmar har en bra panna med, jag har en V33 sen 1½ månad tillbaka, är nöjd hittills! :)

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Fredrik Reuter  
#138317 Hej,
Ja, vi av samma åsikt där JD 2006!
Jag har ju också Calmar V33 (sedan 7 år) och kan inte annat än vara nöjd. Bytt nedre keramiken 1 gång under denna tid och det är också det enda.

Tipsar om att kolla på storebrorn till V33, V65: http://www.trebema.se/calmar_pannan_v65.html

Den ger upp till 80kW.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

skogshasse  
#138323 hej på er alla jag har en panna som heter eneka från 1988 och har aldrig bytt keramik eneka är en likadan panna som arimax 35 kw och jag eldar mot 4500 liter och i denna panna så kan man elda ved flis sågspån och all skräp från vedkapen och eldstadsvolymen är 180 liter vilket gör att pannan brinner ca 4 timmar på ett fullt vedinlägg kortare tid med flis eller sågspån mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

ulfgustav  
#138448 I samband med pannval så tycker jag att det är viktigt att titta på själva konstruktionen och att inte bara titta på verkningsgraden.
Pannor i plåt är det som de flesta tillverkarna erbjuder sedan så är det då på klätt med keramik och fläktar osv. Att tillverka pannor i plåt är väldigt billigt jämfört med tillverkning i gjutjärn, hållbarheten blir heller inte den bästa. Dessutom så kan man inte optimera förbränningrummet.
I gjutjärnpannor så kan rökgaskanaler och förbränningsutrymmet optimeras genom utformningen av varje enskild sektion vilke ger effektivitet.
Dessutom så är livslängden i en gjutjärnspanna överlägsen en plåt panna, och det blir heller inga kostnader för utbyte av keramik osv.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

bevakare  
#138513 Tyvärr så måste jag säga (även jag är skogsägare) gå över till jordvärmepump..........
Det är samma pengar som att köpa en vedpanna, inget dagligt arbete och billig i drift.
Sälj veden åt nån annan...............för vad som helst om ni måste hålla på ved.

Jag värmer 145 kvm med golv värme iof, 6kw pump å 500 meter slang.
förbrukar ca 3700-4000 kw per år.

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

loppan  
#138529 Jag har en nibe vedex 3300 som sattes in i fjol och den funkar mycket bra. Den var 11000 kr billigare än baxi,har samma prestanda men med 25 liter mindre eldstad.
Jag får ändå in en halv skottkärra per inlägg.Klarar 2500 liter acctank ,har dock bara 1500 som värms upp på två till två o en halv inlägg.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

småskaligt  
#138744 Det finns två tillverkare att titta närmare på, EXTUNA 55 kwh med 2kubik ackumulator el,PAXI 55 kwh med 3 kubik ackumultor.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

kesj  
#146352 Lite sen kommentar kanske och första inlägget här.Jag satte in en ctc v40 lamda i höstas och är så här långt mycket nöjd,eldar mot 2250l ackvolym,värmer det på lite drygt ett ilägg det blir förstås mer ilägg när det blir riktig vinter.Huset är på 230 kvadrat i två plan byggt 1934 och ingen tilläggsisolering,ska bli intressant när det blir riktig vinter.Pannan har förresten spaksotning så sotning är inget problem bara att vicka på spaken några gånger före varje eldning.Det blev ett ordentligt lyft då den ersatte en erylpanna från 1960.

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

hayabusa 08  
#146354 Själv tycker jag bäst om värmebaronens vedpannor.
Dom är lätta att sota vilket innebär att sotningen verkligen blir gjort typ varannan eldning.

Vill oxå bara nämna att till våren skall dom komma med en ny modell som är på 65 kw och fläktstyrd. Vet inte mer spec på den eller pris men skall tydligen ha ett krav på minst 3 000 lit acctank.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

mbtrac  
#190204 ja nu åkte albin ved pannan ut, den hade fläkt, kommer aldrig in igen,kanske något för , verkstads uppvärmning

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

herjman  
#190311 Själv värmer jag närmare 200 m2 ink garage med Atmos 50 kw och 5.5 m3 tank.

Jag är glad att jag tog i men hade jag gjort om det hade jag gått på minst 60kw panna och minst 6m3 tank

Ska man elda ska det vara bekvämt!

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

norrskog  
#190313


Ser ganska smidig ut

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).