Traktorer och processorer

Dieselförbrukning vid landsvägskörning

22 inlägg 28723 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieselförbrukning vid landsvägskörning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138705 Hej!
Undrar om någon har några siffror på vad era traktorer ligger på för bränsleförbrukning vid körning med huggarvagn? Har lånat en zetor 4341 super av en släkting för vedkörning och jag upplever den som törstig jämfört med min valmet 305 Har kört totalt tre lass 100% landsvägskörning 11,9 mil med tom vagn samt 8,1 mil med fullt lass under körningen har den dragit totalt 90 liter diesel, i förbrukningen är även lastning och lossning inräknat zetorn är på ca 60 hk och valmeten är på 53 rent spontant käns det som att zetorn är törstig jämfört med valmeten kan 7 hk samt en fjärde cylinder göra att bränsleförbrukningen blir mycket högre? vore roligt om någon har några siffror på vad era traktorer förbrukar under liknande körning



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

jd6630  
#138706 4,5l milen. nja de e lite mycke för en så liten traktor
vllket varv ligger den på vid landsvägs körning

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138717 Tja, en av många saker som inte fungerade var varvräknaren, Tjekisk kvalite då den är som bäst :roll: vägens skick varierar väldigt på sträckan, Men första sträckan på 3,8 mil var fin väg det var med tom vagn hem till mig från han som jag lånade traktorn av så det var väl i princip full gas sedan från mig till vedupplaget var det 2.7mil enkel väg där ca 6-7 km är väldigt fin väg där det bara är att stå på, men sedan fick jag ta det väldigt lugnt en bit med väldigt dålig asfalt samt resterande grusväg med gott om potthål körtiden var ca 1 timme och 20 minuter enkel väg fast då jag mätte var det hem med fullt lass

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

jd6630  
#138723 förbrukningen e för hög tycker ja. de beror mycke på hastighet o varv. tror ente den har eco läge och gissar att varvet ligger på 22oo
min 6630 tar på landsväg vid transporter då med totalvikt 55 ton 5 l milen vid ett varv på 1600
min 7530 tar 8.5 l vid total vikt 65ton och ett varv på 1250
men om vi tar 5130 med 30 låda o fullvarv 2200 på landsväg så kan ja tro att den dricker de dubbla mot de nyare och låg varviga, men den har 115hk
så tycker zetorn dricker lite för mycke
iof en cylle mer än valtran men tror en spridar koll hade hjälpt

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138730 ja, då är kanske min känsla av hög förbrukning riktig tror även att det är 40 låda i zetorn den gör i vart fall betydligt mer än 30. sträckan med fin väg på 3,8 mil mellan släktingen och hem tog även den 1 timma och 20 min och det ger en medelhastighet på 28.5 km/h om jag räknat rätt och det kommer jag inte upp i med valmeten som jag vet gör 30km/h. har läst någonstans att zetorn gör 35 med orginallådan och det kanske stämmer bättre? Fick även känslan av att traktorn var orkeslös i backarna tänkte först att det berodde på högre utväxling men jag hadde förväntat mig bättre bottenvrid i en fyra jämfört med valmeten som det verkligen gäller att hålla varvet på så att man inte tappar turbotrycket. så vad kan vara felet med zetorn? det är en 98 eller 99 med strax under 1000 timmar på mätaren den svartryker ju inte och det är inga missljud på motorn vad jag kan höra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

jd6630  
#138736 har den 40-låda så gör den enkelt 40-42km vet du vilket varv motorn låg på?? högt varv hög förbrukning o vice vers.
klart att utväxlingen gör sitt i en backe men orkeslös bör den inte va, visst e liten motor men bör ändå knata på uppför
1000 timmar alltså dax för 1000 tim service, spridare insprutnings pump filter och TANKSIL
småsaker som gör mycke, går den på raps diesel så täpps bränslefilterna igen snabbare o även tank silen kan slamma ihop
har du turbo på valtran men inte på zetorn så klart du upplever den som slö
en så gammal traktor som 98 -99 tar en hel del soppa så kanske 4,5l mil ente e så mycke fel ändå
tror min 5130 sen 93 hade tagit nära 10l om ja trar nåt tungt efter.
väldig skillnad på de nye som e lågvarviga

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138743 Nej någon spjutspetsteknologi är det ju inte frågan om :wink: men min valmet som jag upplever som mycket snålare är ju en 87a samt går långsammare på väg så det borde ju bli en rättvis jämförelse dom i mellan. ja ja, har i vart fall kört klart veden så jag ska tanka fullt innan jag far och lämmnar åket och sedan tanka då jag kommer fram så får jag se vad den drar med tom vagn efter fin väg, men spontant så käns det som att om man körde zetorn med t.ex tallriksharv eller plog så skulle man inte klara en arbetsdag på dom 100 liter som går i tanken och så brukar det väl vara tänkt? att man ska klara en dags körning på en tank oavsett belastning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

jd6630  
#138745 ja de vore ju kul o veta va den tar på väg nu när du kör tbx den
är en enorm skillnad på landsväg o fält körning, du kör inte på fullvarv utan på läögre varv där även vridmoment max ligger. men 100l verkar lite tycker jag,men visst har du rätt i att tanken är tänkt att vara en dag..... jajaja en sanning me modifikation, beror på vad du har framför och bakom.
hänger jag min topdown stubbharv och knastervälten efter 8530 så drar den i sej ca 45l timmen och me en tank på 1200l så kan du räkna ut hur lång den dan blir

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138750 Ja, jag får återkomma med exakta siffror med tom vagn och ja allt är ju relativt när man tittar på bränsle förbrukningen men på 8530in får du ju ut lite mer valuta för dieseln i form av Hk man får ju sätta förbrukningen i jämförelse med hur många hk man får ut, jag gjorde ett snabbt ungefärligt överslag att zetorn låg på ca 9.5 liter timmen(inte traktormetertimmar) på landsvägskörning och om man läser lite på forumet så ligger en skotare i produktion på ca 8-11 liter timmen då tycker i vart fall jag att zetorn ligger i överkant ja ja, vore roligt om det dyker upp någon annan zetorägare på forumumet skulle ju vara kul om man i vart fall kunde jämföra en traktor i samma effektklass vid liknande arbete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

keja01  
#138763 En lista med rapporterade bränsleförbrukningar per timme:
http://www.nilehnteknik.se/?page_id=71

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

jd6630  
#138770 ja den drar för mycke, vad sen orsake beror på e svårt o saj här
gällande nilehnteknik så finns de inte 2 likadana traktorer som vid samma arbete med samma redkap tar exakt samma mängd diesel o ja kan även saj att sånna tabeller kostar ja ente ens tid på o läsa.
du får leta upp en zetor ägare till o förhöra han om förbrukningen
vad för motor märke sitter de i den, perkins??

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139974 Vet faktiskt inte vad det är för märke på motorn men skulle gissa att zetor har sin egen motor, nu har jag åk tillbaks med traktorn så jag kan inte kolla jusst nu. I vart fall har jag mätt förbrukningen med tom huggarvagn och fin landsvägskörning och den drog då exakt 12.65 liter på 3.8 mil, körtid 1timma och 20 minuter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

jd6630  
#139989 12,65/3,8 mil= 3,33 de låter ju helt ok
10,5 l / timme e kanske inte helt fel.
MEN, faktum kvarstår att de e en liten motor o ja tycker spontant de verkar mycke.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140020 Ja, ska försöka att få fram en siffra på min valmet och se vad den drar per mil kan ju vara så att det helt enkelt är en törstig konstruktion på zetorn Har kört en hel del grus med min valmet och har då en klumpig lastbilsbakände med kran monterad som väger bly samt att jag får på ca 3-3,5m3 på varje lass och valmeten har bara 8 hk lägre effekt på motorn och är dessutom 10 år äldre och den drar helt klart mindre bränsle på sådan körning än vad zetorn förbrukar vid vedkörning. upplever dessutom zetorn som svag i jämförelse med valmeten, kan iofs. bero på högre utväxling på zetorn men femman är ju nästan som en överväxel som kräver plan mark och jag hade väntat mig bättre segdragningsförmåga hos en fyra jämfört med min trecyllindriga valmet. men det är som du säger skulle behöva jämföra med en likadan traktor för att avgöra om det är normal förbrukning eller ej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukning vid landsvägskörning

jd6630  
#140026 ja du har rätt , den tar för mycke
klart 40km låda me högre utväxling ger lite sämmre krut,men seget ska va där rejält
ja har ju tyvärr bara min lille 6630 o gämföra med, desutom med steglös låda men den tar 5 l milen me tomma vagnar ( vikt ca 12ton) med lass och totalvikt på 65ton så drar den 8 l milen.
så i jämförelse me den, e zetorn dyyyr i drift

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).