Verkstan

Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

39 inlägg 23428 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138612 Har tänkt köpa mig en pinnsvets. Ekonomin har lutat åt biltema, jula och liknande så länge... Är inte jätteförtjust i det:)

Fann en Hägglunds GS 250 begagnad på nätet idag. Jag undrar vad det är för nivå av svets? Tillhör det en mer gedigen sort svetsar med kvalitet?

Mig mag blir det längre fram när det finns mer kulor i fickan:)

Vore roligt att höra om nån har erfarenhet från Hägglunds GS 250!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#138616 finns ju små fina in verter svetsar, kostar ente mycke heller o e otroligt behändiga o lätt jobbade, har själv 2 kempi o en esab som ja e otroligt nöjd med

så köp en inverter istället för en stor åbäkig stationer pinna svets som e gammal o väl använd

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

Elfving  
#138623 Den svetsen är en omformare från 60- eller 70-talet. Mycket bra maskiner, håller i en evighet och lättsvetsade. Svensktillverkad, verkligen en gedigen svets med kvalitet. Använder en dylik själv, åtminstone när jag är inom "kabelavstånd".

jd6630 rekommenderar en inverter, vilket jag håller med om eftersom de är berömvärt små och fantastiskt bra nuförtiden. Jag har tillgång till både Hägglundssvets och inverter, Hägglundarn är enligt min åsikt strået vassare vad gäller "svetsförmåga", men i alla andra kategorier vinner en inverter eftersom den är liten och i allra högsta grad bärbar till skillnad från en GS 250.

Jag rekommenderar maskinen för den som accepterar att ha en mycket bra svetsmaskin, vilken till skillnad från moderna invertersvetsar har följande egenskaper:
- Tung som bly. Även med gummihjul är den svårflyttad.
- Ljudnivå. Hörselskydd bör användas.
- Trefas och Y/D-start. Känns lite onödigt när man vet vad en inverter klarar av på 16A enfas.
- Oerhört gedigen byggkvalitet. Kommer förmodligen att kunna hållas i drift även det kommande decenniet. Det som brukar behöva bytas lär visst vara ett antal dioder i maskinen, troligen med åtskilliga års intervall, har själv aldrig haft problem. En inverter baseras kring ett relativt komplicerat kretskort.
- Detta med intermittens och överhettning av svetsaggregatet kommer inte att bli ett problem då svetsen har bra kylning (inte ens med en inverter anser jag detta vara ett problem; de få gånger man använder 3,2 mm pinnar tycker jag det är helt ok att låta aggregatet kyla ned mellan svetsarna).

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138626 Utförligt svar, det tackar jag för:)

Är en inverter också en pinnsvets? Jag menar att är det tekniken i svetsar som avgör om det är en inverter eller vanlig pinnsvets?

Har fått för mig att en 16a anfasare har problem att bränna ner tillräckligt djupt i det gods man svetsar i, men så kanske fallet inte är då?

Hmm, hörselskydd för att svetsa med hägglunden, låter ju nästan otroligt:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#138627 vad menar du med "" Hägglundarn är enligt min åsikt strået vassare vad gäller "svetsförmåga""???
visst kör du 3,25 eller 4mm så kan invertern bli ganska varm efter en stund o vilja vila saj
jag har 2 stora pinnsvetsar med, esab och en italiensk mig raight båda mycke fina o står i verkstan, men sen ja börja med invertern så blir inte dom andra använda så ofta
tycker dom duger till allt, iof inte bilplåt,men de e ju inte tanken heller

e svetsen tänkt att använda enbart inne i verkstan så kan ja rekomendera migen, finns de inget svets gymnasium i närheten, dom säljer sina svetsar efter nåt år, köpte själv en tig svets därifrån för nåt år sen, borde ju även ha en pinna svets.... en tanke bara

nä satsa på en inverter av bra fabrikat

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#138628 ja en inverter är en pinnsvets och de är mig veterligen tekniken i den som bestämmer om de e inverter eller vanlig. ger maj inte in i teknik frågor ja inte e insatt i.

menar du en vanlig svets 1fas 16 amp?? ja då blir de nog mest karlssons klister av svetsningen,men me en inverter så är genom bränningen inget problem

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138629 ...jag menar nog vad är det som skiljer en svetstransformator enfas 16a på jula för ca 800 spänn mot
en inverter-svets enfas 16A för ca 1900kr?

Båda går ju att köra med pinne, bränner inverten in bättre i materialet eller varför skiljer det sig så i pris??

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#138631 en svets transformator e ingen svets, det är en dålig symaskin
kräver särskilda elektroder 43,13 tror ja passar till den. svaga fogar och dålig inbränning, blir starkare om du limmar järn bitarna
får du en inverter för 1900kr?? tror ja gav 7000 för några år sen. köp en esab eller kempi,nget annat skit märke
de e 2 helt olika tekniker i de svetsaran. kolla på nätet så vet du va de handlar om.
en inverter är en elektriskt styrd svets som hjälper dej, lätt att tända pinnen reglerar ljusbågen och med ett par enkla inställninar optimerar du svetsningen som du vill

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

Elfving  
#138633
jd6630 skrev:vad menar du med "" Hägglundarn är enligt min åsikt strået vassare vad gäller "svetsförmåga""???


Alltid stabil ström, lätt att tända och närapå total avsaknad av intermittens.

Angående 4 mm pinnar på en enfas invertersvets så anser jag att det inte går. Jag anser dessutom att jag har rätt i denna fråga, eftersom det inte finns tillräckligt med ström (ty 16A) för att kunna svetsa sådana pinnar. För alla pinnar över 3,2 mm är Hägglundsmaskinen egentligen ett måste av den enkla anledningen att ingen enfas inverter klarar av den ström de kräver. Sedan får man fundera på hur ofta man faktiskt behöver den kapaciteten.

Och som jd6630 säger; se till att _inte_ köpa en transformatorsvets.

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138634 Helst skulle det ju vart ESAB , kemppi eller liknande, men ekonomin säger annat just för tillfället iaf:/

Men ah, jag läste någonstans att inverten mer styrs digitalt på nåt sätt:)

Men för att återgå till min huvudrubrik: om man som jag nöjet sig att stå hemma på gårdsplanen o svetsa och alltid har tillgång till tre-fas-handsken, är då en hägglunds-svets för 1700 kr att föredra gentemot en inverter på jula (1900kr) alt svetstransformatorn för 800.? Känns som hägglundaren ger mer för pengarna:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#138635 aha du menar så!!! då e ja med .
jo de ska gå med 4 tom upp till 5mm pinne med den inverter ja har, de står på den,men ja vet ja körde en gång me 3,25 o fick intrycket att de va väl max som funka bra, så håller med dej där också
o sen kan ja flika in att en esab 500 tar 4mm o grövre utan problem, men inser att priset skiljer en del på esab o hägglunden ,men hur ofta svetsar man som vanlig människa de grovlekarna.

de finns ju iså fall större inverter svetsar som kanske klarar de grövre pinnarna,men inte säker hur de funkar me intermittensen.
har heller ingen erfaenhet av inverters svetsar me mig o tig tillbehör.
men anser att för normalt svetsnings jobb i verkstan o ute på fält finns inget bättre än inverter, särskilt då kempin som har ett gummiskal om saj vilket gör den tål en del , va ska man saj oöm behandling

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

jd6630  
#138636 nää!!! ja tycker inte hägglunden verkar bättre-

http://www.duabhuset.se/#showCategory.p ... wImages=on

kolla på den o köp den så har du svets för alla typer av jobb o en bra svets
inte sagt du ska köpa av den fiurman,finns bättre köpställen, men en bra svets

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

Elfving  
#138638 Valet är enkelt, köp Hägglundssvetsen. Du kommer att bli nöjd, den är prestandamässigt mycket bättre än de alternativ som du väljer mellan. Den klarar av en svetsström på 270A medan den bästa invertern på 16A kommer upp omkring 130A vid kanske 50% intermittens (dvs inte kontinuerlig svetsning).

Men som jag varit inne på tidigare, detta med höga strömmar är ganska sällan som man faktiskt saknar.

Användarvisningsbild

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138639 en 150amperes invertersvets räcker gott o väl det går o svetsa upp till 4mm beroende på vad det är för elektrod tex en OK48.00 som är vanligaste elektroden kör man ju på mellan 125 till 210 A

själv så använder jag nästan bara 2,5 när jag svetsar grovplåt (upp till 15m) så lägger man flera strängar, däremot när jag broddar band på skogsmaskinerna använder jag 3.25or o lägger

jag har en Fronius tp1500 köpte den för ett år sen för 5500 plus moms den har hot start funktion o med det menas att den skickar på mera tändspänning när man tänder pinnen för o sen återgå till den ström man ställt in, sen jag köpte den har svetskablarna till min bensinsvets fått ligga i garaget o skämmas

sen har jag två bensinsvetsar en Genetech EWH190 den använder jag när jag svetsar bandbrodd o sånt med, den är lite rejälare om man ska svetsa mycke o länge

o så har jag en genetech ewh170 som jag nyligen kom över när jag köpte en servicevagn, genetecharna är finsvetsade oxå är sugen på en större esab eller kemppi som jag kan kolbåga med

ska du svetsa tex skopsål o såna kraftiga saker så är ju en storsvets o rekommendera dom kan man ju även köra kolbåge med håltagning o skärning i grovplåt

Avatar Fallback

Re: Vad för svets är Hägglunds GS 250 ?

aywa  
#138640 Låter bra, mina tankar säger mig detsamma, att i valet mellan dessa svetsar så upplever jag hägglunds som det bättre alternativet.

Säkert en dum tanke, men det går väl givetvis att använda hägglundarn till mindre elektroder också, alltså inte bara exempelvis så grovt som 3.5 och uppåt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).