Servicebyggnader

Maskinhall

48 inlägg 49290 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maskinhall

Fredrik Reuter  
#280 Hej, här kommer Admin med en fråga:

Är det nån som har tips för maskinhallar?

Mer utvecklat:
Vi behöver en maskinhall och står i valet mellan;
- gjuten platta + lösvirke
- tält med stålstomme (singelbädd)

Det vore intressant att höra hur Ni gjort och vilka erfarenheter som finns.
Det är alltså en oisolerad sak vi tänkt, bara kallförvaring av traktor, kärror, övr maskiner etc.

Är det nån som har nåt tips?



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2140 gjutenplatta + lösvirke låter vettigt enligt mig?

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#3861 har du byggt någon maskinhall än hur stor ska den bli när jag byggde en ny maskinhall föra året byggde jag en gjuten platta å stomme i trä men har även en plåt hall med stålstome men den är ingen platta i

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13804 Det handlar väl om vilken budget du har att tillgå.

Det är klart att en platta på mark med resvirke av 45x145 och takstolar låter som en frestande lösning. Men det är mer jobb och kostar mera pengar. Dock får du en anläggning som har längre livslängd och höjer värdet på fastigheten.

Jag tycker du skal vända på frågan och fundera kring vad är syftet med maskinhallen.
- Vill du ha en hall där du kan skruva och mekka lite eller är det bara för förvaring?
- Vill du kunna lägga in en isolering i väggarna iframtiden för att kunna dra igång en aerotempet vintertid?
- Är det endast ett skydd mot väder och vind då du inte använder maskingerna?

Jag skulle kunna tänka mig en kompromiss. Bygg en del rejält och bygg en del enklare. De pengar du sparar inreder du hallen med lite nya verktyg.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13811 Har själv tanken på en mindre kanske 10-12kvadrat i virke

det med tält låter inge vidare,
det är nästan alltid bra med en hållbar maskinhall

Och bygger du den rejält så kan du ju isolera framöver o skaffa portar om du så vill?

och att ha maskinhall borde ju öka värdet vid ev senare säljning?

jag skulle iallafall uppskatta o ha nånstans där man kan mecka utan att de blåser o snön yr

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13814 Det finns ju många som säljer alla möjliga varianter så jag skulle nog titta på kostnaden hemmabygge/färdigköpt.Om du inte har tillgång till billigt virke förstås.

Såg en typ som var delad på mitten med ena halvan öppen o andra lite rejälare. Något sådant blir det för mig nästa år.

/Nisse

Ps. 10-12 kvadrat kallas Friggebod.. :wink:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13816
nisse skrev:Det finns ju många som säljer alla möjliga varianter så jag skulle nog titta på kostnaden hemmabygge/färdigköpt.Om du inte har tillgång till billigt virke förstås.

Såg en typ som var delad på mitten med ena halvan öppen o andra lite rejälare. Något sådant blir det för mig nästa år.

/Nisse

Ps. 10-12 kvadrat kallas Friggebod.. :wink:


jo så kanske de är^^
men om det blir en så nog kommer det inte stå några spadar där inte^^

gräsklippare, röjsåg,trimmrar motorsågar osv^^

skulle va skönt o ha nån ramp också som man kunde rulla upp åkisen på när man byter olja o rengör aggregatet =)

Användarvisningsbild

Snåla inte på maskinhallen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13824 En stor, bra och välbyggd maskinhall är en prydnad för varje gård! Dessutom en väldigt praktiskt sådan, som kan användas till både det ena och det andra, allt efter som behovet växlar, t.ex. verkstad, lösdriftstall/ladugård, virkeslager, maskinhall, spannmålstork, vinterförvaring av båtar och husvagnar med mera med mera... Således är det riktigt dumsnålt att snåla in på både yta och/eller byggkvalité. Alltså bygg stort och rejält från början med riktiga väggar, plåttak och cementgolv. Annars kommer du bara att ångra dig.

Förövrigt tycker jag att det är ledsamt och trist att se maskiner och sågvirke förfaras på grund av att det inte finns en bra maskinhall på gården.

/Niklas

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13828 Hej,
Nej, det har inte blivit något av detta ännu, tyvärr.

Det finns en klar konflikt mellan önskan och investeringsmöjlighet.
Det är klart att man skulle vilja ha en rejäl sak på säg 12x20m, betongplatta, isolerad med sektioner för tvätt, lagring, portar med 4m höjd osv.
Tyvärr drar det iväg till mellan 500.000 och ~.

Det primära dock är tak över huvudet för alla maskiner + lite båtar, husvagnar osv...

Ja, vi får se hur det går med detta, jag rapporterar när det händer nåt!

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13837 Håller med ovanämnda, att låta maskiner stå ute och förfalla är lite sorgligt tyvärr så innebär det ju en hel del pengar att få ihop ett riktigt fint vindskydd för allt i allo.

Hade gjort som så att jag åkt till en billig såg(finns väl privata i närheten?) byggt någorlunda stort och högt men utan platta.

Var hos en bekant som gjort så och det var riktigt bekvämt därinne tillåmed för en del mekande.

i efterhand går det ju att gjuta ut en platta samt isolera väggar ifal budgeten ser bättre ut då

En annan bekant byggde någorlunda stort 2bils garage +gott om utrymme för arbetsbänk verktyg mm samt högt nog för stårhöjd under lift. kostade ca 80tusen och då är det plåt utanpå, isolering sedan plåt invändigt gjutet golv var det också.
så jag tycker allt du borde kunna snickra upp något fint för en hyffsad summa beror på vart man handlar samt arbete man gör själv.

Får man fråga hur budgeten ser ut?
Har du möjlighet att såga ner virke och köra till något sågverk?

//Martin

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#13859 Hej,

Ja, skog och någorlunda lokal såg finns.
Det svåra är att "ta höjd".
<50kkr började det hela med som en tanke.
Traktor, spannmålskärra och griplastaren skulle då få plats under.

Nu blir det ju inte bara grejerna ovan, utan båtar, husvagnar, bilar...ja ni vet.
Då kom tips om ett tält med glasfiberstomme som står på singelbädd för under 50kkr som allt skulle få plats i?!?

Ja, jag får låta saken bero lite till.
Nödlösningstak finns iaf för kärrorna.

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#13861 Tjosan för 50tusen kan man ju bygga ett slott;)

Nee skämt å sido, ifall du kan plocka ner egen skog och få den uppsågad för en hyffsad summa så tror jag allt att 50tusen borde räcka långt.

plåt för 20-30tusen att klä med blir ganska många m2

Hade du tänkt ha det fristående eller bygga vidare på någon befintlig byggnad?
Takhöjden borde inte det räcka med meter över högsta maskinen?
kanske blir lågt ifall det ska mekas i framtiden men för förvaring är det lagom?

Jag har lite förmåga att tro pengar räcker längre än vad dem gör eller underskatta kostnader på saker.
men somsagt 50tusen borde räcka till en lagom byggnad ifall den byggs med material inhandlat på rätt ställe =)

Det där tältet, är det slitåligt material? stabilkonstruktion? plåt är väl 20-30års garanti, vad för garanti får du på tältet?
Kanske är en lösning som är stabil nog i början samt går att klä med bättre material senare?

Dem har en sådan byggnad här i komunen, verkar välldigt stabil och slitstark men då kostade den också bra mycket mer än 50tusen=)

//Martin

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13863 En kompis byggde vad han kallar "maskinhall" nu i sommras. Det är en fristående byggnad, helt nybyggd, med ytan 6x8 m.

Han hade som målsättning att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Bygget drevs själv med kompisar till hjälp vid vissa moment.

Fällde de träd som stod själv. Därefter lånade han en grävmaskin av en granne för att ta bort subbar och de ytliga jordlagren. Därefter beställdes fyra lastbilslass grovt naturgrus för uppfyllnad. Utläggning och justering av en plan yta gjordes med Zetorn.

Köpte isolerade kantbalkselement, markisolering, virke, gullfiber samt armering på byggvaruhuset. Då formen stod klar beställdes betong (utan kvitto), 6 m3.

Syll, resvirke och hammarband av 145x45. Det blev riktigt bra. Tog in pris på färdiga takstolar från byggvaruhuset, de var dyra. Kollade därefter på blocket och fann begagnade takstolar med tillräcklig spännvidd, plåttak ingick även, för en mindre summa.

Spikade ihop två portar av trä och satte in ett begagnat fönster och persondörr vid sidan. Det blev riktigt ok.

Nu ligget bygget nere men Zetorn behöver inte stå ute under vintern ialla fall. Det är 3 m takhöjd invändigt och förberett för värme.

Han hade lagt en budget på 50 000 kr vid starten. Sist jag talade med honom om projektet så medgav han att den hade spruckit. Jag tycker dock att han fått ett mycket bra varmbonat garage för de 80 000 kr han lagt ner.

Det skall väl också tilläggas att detta genomfördes på fritiden, han la hela sin semester i bygget med hjälp av sin pensionerade far.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13866 Ehm ok..

Som sagt nämnde jag grannes garage här ovan, platta, plåtbeklätt invändigt,utvändigt samt isolerat, även 1st fin stor stålport, ståldörr samt en carport(heter dörren så?) som han hade liggande.
snickrade sina egna takstolar gjorde han också med hjälp utav svärfar som är snickare (släckten är bra ibland) =P

gick på ca 80tusen. dok vet jag inte måtten men måste vara i närheten av de måtten din kompis haft.

Så jag anntar att din kompis köpt virke hos någon bygghandel?

Iallafall ett bra exempel på en låg planerad budget som nästan fördubblats. är nog kanske det man får räkna med beroende lite på hur kraven ser ut

//Martin

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13871
Fisketorp skrev:Ehm ok..

Som sagt nämnde jag grannes garage här ovan, platta, plåtbeklätt invändigt,utvändigt samt isolerat, även 1st fin stor stålport, ståldörr samt en carport(heter dörren så?) som han hade liggande.
snickrade sina egna takstolar gjorde han också med hjälp utav svärfar som är snickare (släckten är bra ibland) =P

gick på ca 80tusen. dok vet jag inte måtten men måste vara i närheten av de måtten din kompis haft.

Så jag anntar att din kompis köpt virke hos någon bygghandel?

Iallafall ett bra exempel på en låg planerad budget som nästan fördubblats. är nog kanske det man får räkna med beroende lite på hur kraven ser ut

//Martin


Han bor på en s.k. hästgård och har inte tillgång till eget sågtimmer så han köpte allt byggmaterial på bygghandeln. Det kostar lite men är ju praktiskt. Man kan göra upp på förhand om pris och hämtar därefter ut vad man behöver för varje vecka. Då allt är klart sänder de en faktura.

Om man skall bygga något liknande så är mitt tips;
- lägg rejäla dräneringar under plattan och se till att vatten leds bort
- fyl upp med dränerande sand/grus eller makadam
- kompaktera med vibroplatta
- dra avloppsrör sätt golvbrunn, dra ev. inkommande vatten
- formsätt, armera och gjut med betong från betongstation
- använd rejäla dimensioner på resvirke (snåla inte)
- köp färdiga takstolar eller ta professionell hjälp med ihopspikandet (mycket viktigt att dessa blir bra)
- lägg undertak och regla upp för pplåttak, lägg plåttak
- Sätt fasad av panel, plåt eller annant material

Isolering kan göras senare.
Fönster kan uppgraderas senare.
Dörrar och portar kan uppgraderas senare.
lägg plåttak

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).