Vedmaskiner, flishuggar

Liten hugg stor klyv

45 inlägg 21833 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

rca1959  
#92237 En sån vore väl lagom:

Cord King Moster Splitter_small.jpg


Dom gör fler coola grejer:

http://www.cord-master.com/media/video/model_60_preview_big.avi

Trejon
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Henrik Petersen  
#96334 Hej !
Hittade ett par bilder på min gamla klyv. Klyver ca.3,35m, har EL ventil så man kör den med en dosa i traktorn.

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Callemaja  
#96376 Det ser intressant ut.

Hur stor diam. är det på kolven?
Hur stor är pumpen i cm3 per varv?
Var den lagom snabb?
Var fick du motorn ifrån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Robertberg  
#96393 En liten tanke, störst kraft behövs väl precis i början av klyvningen, alltså behöver den låånga klyvkolven inte ha jättestor diameter om man kompleterar med en kortare men kraftigare kolv i början av klyvmomentet.
Kanske?

Den lilla kolven kan ju inte vara fastsatt i i tryckplattan, och det kan bli problem om man har olika längd på virket då den korta kraftiga cylindern inte "når".

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Henrik Petersen  
#96401 Hej
Callemaja:
Det här var ett tag sen, och jag minns inte alla detaljer, men jag ska göre ett forsök. Jag har for mig att kolven var på ca 110mm, det är ju egentlig lite for liten, men planen var att jag skulle få en till likadan(därfor är fästet så högt och med fler hål. Pumpen minns jag inte data på, nåt säger mig 63ccm eller var det 60L/min :?: helt ärligt! jag minns inte. En klyv är aldrig lagom snabb 😡 du får altid vente for lääänge och ska du klyva 3M blir det rigtigt länge, men det gik väl skabligt.
Motoren var en Perkins 4cyl diesel från en dronningborg ???? skördetröske ca. 60HK, och det var mer än rikligt hördes knapt på den när man klyver. tröskmotorer är väldigt smidiga att ha med att göra då man kan köpa dom komplett med kylare och alt som behövs, sen bruker dom ju inte vare särskild slitna.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Callemaja  
#117839 Sitter och spånar lite.

Eftersom jag ännu inte hittat någon lämplig kolv på drygt 3 meter så undrar jag om man kan ta två kolvar på knappt två meter eftersom de är lättare att få tag på. Det skulle då bli en från vart håll, så att säga.
Är det någon som sett eller tänkt på liknande funktion. Nu måste jag erkänna att jag inte har tänkt igenom hela problematiken utan bara gått igång på att det skulle kunna ge en bra slaglängd.

En annan ide är att sätta ett kapsvärd och nöja sig med en tvåmeterskolv. Någon som sett något liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Dexxaz  
#117845 Jag funderade ett tag på att ta ett stativ från en höglyftande gaffeltruck och lägga det ned,byta ut gafflarna mot en klyvkniv och fixa returen med en lintrumma på en hydrualmotor....borde inte kosta många kronor att få loss från skroten.

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

finskpinne  
#117846
Callemaja skrev:Sitter och spånar lite.

Eftersom jag ännu inte hittat någon lämplig kolv på drygt 3 meter så undrar jag om man kan ta två kolvar på knappt två meter eftersom de är lättare att få tag på. Det skulle då bli en från vart håll, så att säga.
Är det någon som sett eller tänkt på liknande funktion. Nu måste jag erkänna att jag inte har tänkt igenom hela problematiken utan bara gått igång på att det skulle kunna ge en bra slaglängd.

En annan ide är att sätta ett kapsvärd och nöja sig med en tvåmeterskolv. Någon som sett något liknande?


Känner du någon som har en stor svarv så är det ju väldigt enkelt att göra en cylinder själv. Både rör och kolvstång kan man ju köpa som meters-vara. Bara att köpa lämpliga tätningar...

Men nog fungerar det ju också med två kortare cylindrar... Dom behöver ju inte vara en i var ända utan man kan ju också montera dom efter varandra.

Användarvisningsbild

Re: Liten hugg stor klyv

finskpinne  
#117848 Själv har jag en klyv som klarar ungefär 1,5 meters ved. Den är gjord av ett gammalt HIAB utskjut. Men skall man klyva väldigt grova stammar så bör man nog modifiera den genom att förstärka den och montera dit en grövre cylinder.

Vill man ha en längre modell så kan man ju gör av ett dubbelutskjut och montera dit en cylinder/utskjut istället för att ha kedjan som drar det andra utskjutet, för kedjan går nog av om man börjar använda den som en klyv.

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Callemaja  
#138514 Nu börjar jag få ihop material till en klyv.

Frågan är om jag ska bygga en med slaglängd ca 2m och med en tryckkraft av 35 ton, eller en som klarar 4m längd fast med bara ca 12 ton tryck.
Den kortare kräver även ett kapmoment.
Hur grovt virke klarar de olika tryckklasserna? Finns det några rekommendationer?

Vad säger ni, som har erfarenhet, vilken är bästa lösningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

rca1959  
#138561 Har följt tråden med intresse, har ungefär samma dilemma som Callemaja. Själv jag står i begrepp att skaffa en flispanna, men har 47hk i traktorn. Skulle tro den klarar att flisa ca 15cm.

Min idé är att kapa, klyva och trava 1 eller 1.5m längder. Visst det blir mer arbete, men bitarna går fortfarande att hantera för hand. Dessutom måste det vara mycket enklare att trava 1 eller 1.5 m bitar jämför med mina halvmeters som jag travar ca 2m högt idag. Jag har inget jättebehov av flis, ca 100m3 per år.

Torkar snabbt. Torr ved => torr flis => bra verkningsgrad, inget mögel(?)

Jag har inte tid/utrustning/kunskap att bygga själv.

Har kikat på dessa vedklyvar:

http://www.alpinetractors.com/products/ ... 4A16OR.pdf

som går att få i i steg om 500mm förlängning.

Finns större:

http://www.alpinetractors.com/products/ ... A100OR.pdf


Har hittat en svensk representant för Ballario & Forestello, Balfor. Men dom har inte just de här PDF:erna utlagda där det står att man kan beställa dom med större klyvlängd:

http://www.tecura.se

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

Callemaja  
#138569 100 m3 är ingen liten hög att kapa och klyva. :-l

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

j-eg63  
#138570 Men rca1959 skulle du inte fundera på en panna för metersved i stället för att flisa dessa bitar om du inte har någon anläggning ännu. En flishugg kostar o din traktor är för liten tänk om!

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

rca1959  
#138577 Tack för rådet. Har funderat i dessa banor, tyvärr veckopendlar jag samt har studenter som hyr.

Acktankarna för stor vedpanna hade blivit monstruösa för att räcka sön-fre. Tror jag tittat på det mesta i uppvärmningsväg. Pellets är ett alternativ då det blir mycket lägre investeringskostnader. Dock dyrare per kWh, behöver väl en 80000 såna om året. Farfars hus är lite knepigt att värma upp till vettig kostnad :???:

Avatar Fallback

Re: Liten hugg stor klyv

rca1959  
#138579
Callemaja skrev:100 m3 är ingen liten hög att kapa och klyva. :-l


Jo, det är en jäkla massa. 100m3 flis är väl ca 66m3 travat.

Har dock instiftat en "Workoholic weekend" (alla tolkningar tillåtna :lol:) med ett gäng vänner. Ifjol gjorde vi "bara" 18m3 halvmetersved, travat och klart, på en lördag.

Trånga sektorer var:
Stockarna dåligt "uppdukade"
Ingen kran
Endast en vedklyv

Jag hoppas få min Weimer 5ton innan nästa Workoholic weekend :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).