Logistik, Transport

Bygga väg av aska

8 inlägg 9025 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga väg av aska

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138023 Finns det någon som har erfarenhet av att bygga skogsvägar med aska?
Värmeverket kör ut gratis, vilket ju är lockande, men jag vill ha lite mer på fötterna innan lastbilarna börjar rulla:-)



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga väg av aska

Robertberg  
#138024 Blir det inte bara en enda stor smet av det hela när det kommer regn?

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg av aska

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138026 Dessutom bör ju askan spridas i skogen istället för på skogsbilvägar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg av aska

Mäki  
#138028 Här byggs det en hel del med aska, det är ett ypperligt material att ha som botten med vanligt kross på ytan men det krävs troligen något sorts miljötillstånd för att få använda aska.
Det finns mängder med ämnen som kan frigöras ur askan och hamna i vattendrag med negativa följder så därför är det nog bäst att kolla på vilka områden det går att använda.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg av aska

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138161 Vi har en väg byggd med aska från ett pappersbruk. Askan är gratis, upp till ett visst antal km från bruket.( De har problem med att bli av med all aska) Man använder askan till att bygga upp vägbanken , om man packar den väl och sedan grusar med 0-40 som slitlagerblir den bra. Efter något år har askan kristallaserat sig och blir väldigt hård. Man behöver ett tillstånd från kommunen för att få använda askan.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg av aska

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138311 Hmmm, inte helt lätt alltså, men däremot kan tydligen resultatet bli bra. Jag hittade detta http://www.mellanskog.se/Documents/tidn ... 009nr4.pdf Jag tror jag avskriver aska för denna etapp av vägbygget. Tack ändå för era inlägg:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga väg av aska

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201119 http://www.atl.nu/sites/atl.nu/files/VI ... 202012.pdf

Här stod det om en som bygger en väg av aska. Kan värmeverken garantera en viss maxnivå på ev tungmetaller, gifter osv eller skickar dom bara iväg till dom som är intresserad?
Kan vara ett billigt alternativ om det fungerar utan bakslag i framtiden. Tydligen så är den stabil där den är packad. Det betyder att man även måste packa sidorna för få full stabilitet. Lite surt om den börjar ge sig på kanterna om man inte har packat där.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg av aska

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201464 Ni som säljer grot, se till att värmeverken kör tillbaks askan och sprider den. Det är där den skall vara, inte läggas i några stora bankar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).