Föryngring

Vad har orsakat döden?

18 inlägg 9500 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad har orsakat döden?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137943
alstor skrev:Kanske en dum fråga från en sörlänning,men hur kan plantorna klara sig när det bara är sten eller är jorden under stenarna?? :oops:


Jodå, det finns jord under stenarna, så torkat har inte plantorna.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vad har orsakat döden?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137944
L-G Sundblad skrev:Kan vara Svart tallbastborre. Kolla om det är gnag på rötterna och kika på den här länken. / L-G http://www2.ekol.slu.se/snytbagge/hylastes.php


Tack L-G, det kan nog vara orsaken. Skall kolla rötterna nästa gång jag är på skiftet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har orsakat döden?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139513 Nu har jag kollat de döda plantorna. Det finns ingen mekanisk skada på plantorna. Grovt uppskattat så är en tredjedel döda, en tredjedel gröna med små barr, de har inte växt något i år och den sista tredjedelen helt ok, har vuxit bra i år. De sitter blandat, alltså några helt ok, några döda och några som växer dåligt. Jag misstänker att det är kvaliteten på plantorna som varit ojämn. Kanske något gift eller förvaring i samband med upptiningen?
Bifogar foto på en upptagen död planta. Någon som har någon annan idé?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).