Bioenergi

Björkmassa?

10 inlägg 10161 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björkmassa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1367 Hej!

Oljepriset har ju givit vedeldningen ett rejält uppsving.Vedförsäljare, stora som små, har poppat upp som svampar. Vedmaskiner, vedpannor och kaminer säljer som smör.
Ved säljs väl oftast som m3stjälpt? 1m3fub=2,6m3s
Med ett pris på 300:-/m3s blir det alltså 780:-/fub.

Hur kommer det sig att skogsägare öht säljer björk som massa a' ca 220:-/fub?
En hyfsat rationell vedproducent borde kunna betala betydligt bättre och ändå hålla en bra marginal.

Jag har aldrig sålt eller köpt en vedpinne men inser att ngt är fel i denna kalkyl. Kanske någon mer erfaren vedare kan förklara?



   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1369 Jag ger aldrig mer än 150.
Största anledningen att jag kan få tag i löv för detta pris är små poster.
Lönsamheten i att hugga upp till 50 meter kan ni räkna lite på.
Oftast så kan jag hugga o skota oförskämt billigt.
Gran gallringar med björk etc...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1376 Med risk för att göra bort mig: Köper du björken för 150:-/fub på rot?
Säljer du den som ved eller massa sedan?
Med massapris på 220 blir det bara 70:- kvar till hugg+skotning. Det låter tight om det gäller gallring eller små poster.
Vad jag egentligen funderade över var varför inte vedföretag konkurerar om björk med massaindustrin i högre utsträckning? Kanske är det så att de flesta som säljer ved gör det i mån av tillgång på billig råvara i form av egen skog, gallringar småposter mm.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1378
nisse skrev:Vad jag egentligen funderade över var varför inte vedföretag konkurerar om björk med massaindustrin i högre utsträckning? Kanske är det så att de flesta som säljer ved gör det i mån av tillgång på billig råvara i form av egen skog, gallringar småposter mm.


Hej Nisse,
Jag tror vedproducenterna konkurrerar med mav-industrin, dock är det stor skillnad på kvantiteten vid inköp av råvaran, men i framtiden tror jag det kommer bli mer konkurrens!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1379 Jag köper för 150m3 t.
Jag räknar på vad där kan vara o sen ger jag ett bud på vältan. Hur ägaren sen vill räkna kvittar, det är summan, antal Kr som ska passa.
Oftast förmedlar jag enbart mellan parterna, det gör det lite lättare för parterna om de har nänting att gå på ex den vältan kostar 3 tusen...
Antingen är det för mycket eller inte.

Att sälja på vikt är nog rättvisast vad det gäller brännved, eftersom det inte är lätt att mäta alltid. Krokiga pinnar, felsågat etc.
Virke o viss massaved är betydligt lättare att mäta.

http://www.lovtrainstitutet.se/traslags ... a/alm.html
http://www.skogssverige.se/skog/skogen/swe/kubera.cfm

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1380 Ang konkurrans, så tror jag flis kommer att bli väldigt eftertraktat.
Många värmeverk finns o de poppar upp som svampar, även privata.

Det är redan svårt med flis i vissa område och blir värre!

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1381 Tar du 150:- per ton, eller hur menar du?

Antar att du bara köper dygnsur ved, torrare ved blir ju billigare med den prissättningen ... :-)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1383 Har hört att sveaskog börjat ta rätt på ris från röjningsgallringar. Främst från egen skog men man tittar även på privata sidan.
Att flis ger "flis" kan man nog räkna med om el-och oljepriser håller i sig.

Någon som vet hur det ekonomiska utfallet blir om man flisar 1 fub?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1384
nisse skrev:Har hört att sveaskog börjat ta rätt på ris från röjningsgallringar. Främst från egen skog men man tittar även på privata sidan.
Att flis ger "flis" kan man nog räkna med om el-och oljepriser håller i sig.

Någon som vet hur det ekonomiska utfallet blir om man flisar 1 fub?


Svea köper även grot från privata slutavverkningar i BD/AC och har även infört detta i sortimentlistan men då ska skogen huggas "grotanpassat".
Fredrik nämnde i andra tråden att 85:- ton var utfallet och det är säkert korrekt (prismässigt),även om det säkert skiljer både uppåt och neråt beroende på avsättning.
Senast redigerad av Skogshuggarn mån 13 mar 2006, 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1385 1 m3fpb rå björk väger omkr 900 kg (0.9 ton).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar