Friluftsliv, Naturturism

Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

9 inlägg 8561 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

Vedsugen  
#137420 Hej ! har ett olustigt problem i jaktlaget här hemma . På årsmötet kom vi fram till ett beslut om att skuta brons på bana inför kommande jakt . Jag är ny i detta jaktlag från och med i år och har sedan länge bekanta i jaktlaget .Tidigare har krav vart att om man vill kan man skuta på tippen !! . för två månader sedan kom ett brev i brevlådan från en medlem och markägarföreträdare där jag som icke markägare välkommnas med .
Jag är nu så innerligt trött på att marklösa jägare ska ta över jakten från markägana och detta har lett till otaliga strider genom tiderna där jag vunnigt mmmm.
Ett nytt möte blev till i smyg för vissa ! där bla ordföranden samt ett par till var med och där kom dom fram till att ta bort skutkravet , till saken att ha folk / hundförare i skogen där man inte vet vem som påskuts . 90År är markägarföreträdaren som har rätt att jaga ???.
Kan det verkligen få gå till på detta vis . Jag har även köpt en liten stuga intill jaktstugan för att det ska vara roligt att åka upp på skogen och det var ej heller populärt . Slut med det och nu fattas fem medlemmar inkl jaktledaren .
Hur ska man agera i ett sådant fall , är inte ute efter att ha ur gammelgubbarna på något vis men sunda förnuft bör råda över rätt att jaga .
Till saken hör att vi har jakt intill områden där folk finns och det är olustigt att inte ha krav på syn och vapenhantering .
Någon som har koll på stagar om sådant , har ingen lusst att blanda in rättsverket om nu inte det finns förårdningar mot sådant .
Det är märkligt att efter 75 fällda älgar i kariären inte finna lust att lära ut och vilja vara med i framtiden utan bara bråka och äga rätt och inte minst dessa köttlotter som det bråkas om .
Vill tillägga att jag själv har haft problem med skutningen då jag legat av mig efter en tids vila från storbössan men efter lite övning gick det bra igen . Övnigsskytte är ju till och med roligt så varför inte ha ett par regelbundna träffar och skuta lite och snacka med likasinnade som regel i alla jaktlag


Senast redigerad av Vedsugen tor 01 sep 2011, 11:21, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137452 Min åsikt:

Har ni ett beslut på årsmötet så gäller detta, låter märkligt att ha ett möte till för att ändra ett beslut på årsmötet.

Kan skyttet för dåligt, men krav på godkänt bronsmärke är väl rimligt, dels för att visa på att vapnet går rätt, och dels att man kan skjuta med det.
Borde ligga i ens eget intresse med att få en kontroll på sitt vapen och sin träffsäkerhet.

I detta laget som finns här har dom alltid en dag med skjutning och tornbygge.
Kan dock inte vilket krav man har på skjutningen, men krav finns.

(Köttloter kan ju vara ett kapittel för sig, viktigt är att man har en klar och tydlig regel för hur det skall delas innan man styckar ner älgarna.
Finns väl ett sätt att dela på för varje lag, här får man en del per X ha mark.
Finns nog något som säger att man skall ställa upp med en deltagare per del i jakten, annars kan det bli en halv del.

Kassören bestämmr innan utlottning av delar vad varje del skall kosta, vilket skall täcka lagets kostnader, fällavgifter, torn, skjutbana mm.)

Användarvisningsbild

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

halvproffs  
#137462 I vår klubb har varje medlem en röst oavsett om man är markägare eller ej. Köttet fördelas lika i möjligaste mån mellan alla. Är det någon som varit med 2 dagar av 4 så får den hälften av köttlotten. Detta pga en medlem som aldrig var med full tid.
Beslut taget på årsmötet gäller alltid. Styrelsen kan ej ändra på det.
Farliga jägare beteenden tar vi upp med densamme omedelbart. Är det pga ålder eller senilitet kontaktar vi anhöriga.
Tyvärr finns en del som verkar att gilla att ställa till bekymmer.

Hos oss betalar vi lika oavsett om man är markägare eller inte. Allt går till bykassan som sen ser till att hålla vägarna i toppskick. I och med det slipper man en massa utskick med utbetalningar för arrendepengar. Ja, jag vet att det skattemässigt är en gråzon men det fungerar ypperligt och har så gjort sen 1931.

Det bästa är att vi har inget tjafs i klubben.

Användarvisningsbild

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137467 Hos oss:

* Årsmötet: varje person har en röst, endast i några få frågor gör skillnad på markägare och arrendatorer. Hur det blir från och med nästa år får vi se, helt nytt blir det med de större områdena.
* Skjutning: Jaktlaget bestämmer, vi har så att vi har två uppskjutningstillfällen då man måste skjuta godkänt för att få vara med. Vi har, "sedan urminnes tider" en variant på bronsmärket för godkänt. Man även skjuta upp på annan bana för bronsmärket, då godkänns även det.
* Inte lämplig längre: Jaktledaren tar den diskussionen med den berörde och/eller anhöriga. Har hittills gått utan problem och i total enighet i laget. Men visst, någon gång har det kanske skett något år för långt innan personen slutade. Men här måste man för allas säkerhet vara tydlig och agera snabbt. Missriktad snällhet är det allra sämsta. Fast man ju alltid vara med p pass, men utan vapen i så fall
* Jaktlaget: Ingen som helst skillnad på markägare eller inte.
* Köttdelning: Alla delar lika, säckarna lottas ut. Skytten får hjärtat och levern om han vill. Är man inte med alla dagar får man ingen lott för de dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

molnia  
#137473 Ja jag märker när jag läser detta att det är väldigt olika mellan jaktlagen.

hemma är vi fyra i vår familj som jagar av nu 11 jägare i laget. vi har ca 600ha.
2 av jägarna har långt att resa, ja jag får ju långt nu när jag flyttar i veckan.
så alla är inte alltid med men ändå får markägare en del och skytt en del kött. så är man både skytt och markägare får man 2 delar oavsett om man var med den dagen älgen sköts eller inte.

Därför sa min far (som är jaktledare) att han bara ville ha 1 del mark och 1 del skytte trotts att vi i hade rätt till 4skyttedelar och en mark del eftersom vi var 4 skyttar i vår familj och en markdel.
och så länge jag och mina syskon har bott hemma och har jagat har det varit så.

När vi har skjutit första djuret för året och det är en kalv så delar vi den bara på markägare för att det är tack vare dom vi får jaga. Och det blir så små andelar som ges ut om en kalv ska delas på både markägare och skyttar. (ska nämnas att ca 500ha betalar vi inte någon jaktarende, vi ger bara kött till dom markägarna.)
Vi har gjort en lista med namnen på alla skyttar så när filén ska delas ut så ser man vem som inte har fått på listan sedan tidigare år. och när listan har gåtts igenom så börjar man om på nytt. För att alla någon gång ska få turen med en filé. Och inte bara den som råkar få lägga ner älgen.

Vi har nästan pratat varje år om att hela laget ska till skjutbanan och skjuta sig godkända men det har inte blivit av många ggr.

Angående gamla jägare som inte är vapendugliga längre har vi nästan varit åt andra hållet.
Vi saknade dom 2 bröder som slutade samma år och vi litade på deras vapenhantering men dom ville/orkade inte mer. Men i efterhand så var det jättetacksamt att som själva la av och att vi inte behövde säga till dom för förr eller senare hade dom ju behövt lägga av.

en ska till som jag har förstått är lite udda för vårat jaktlag är att vi inte lottar ut passen. vi har lite mer en förfrågan innan drevet om vem som vill sitta var eller/och om personen hittar till det passet.
Men det har inte varit något tjaft om passen någon gång vad jag minns. Vi har en härlig stämning i vårat lag och har haft turen att slippa bråkmakare.

Användarvisningsbild

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

Skogshuggarn  
#137480
Vedsugen skrev:Ett nytt möte blev till i smyg för vissa ! där bla ordföranden samt ett par till var med och där kom dom fram till att ta bort skutkravet


Rätta mig om jag har fel, men,,,,,

Mötet ska väl vara utlyst i lokala dagspressen alt samtliga medlemmar fått kallelse några dagar i förväg för att ev stadgeändringar ska vinna kraft.
Dessutom ska väl minst 51% av markägare/röstberättigade vara närvarande.

Avatar Fallback

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

Robertberg  
#137482 Styrelsen får inte ändra beslut som årsmötet/ stämman tagit.
Det är ju årsmötet som väljer styrelse, samt beslutar om hur styrelsen ska jobba under kommande år.

Avatar Fallback

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

Robertberg  
#137483
Skogshuggarn skrev:Rätta mig om jag har fel, men,,,,,

Mötet ska väl vara utlyst i lokala dagspressen alt samtliga medlemmar fått kallelse några dagar i förväg för att ev stadgeändringar ska vinna kraft.

Dessutom ska väl minst 51% av markägare/röstberättigade vara närvarande.



Det där är nog olika i olika jaktlag/styrelser, men bör vara reglerat av stadgarna.

Avatar Fallback

Re: Jakträtt hävdas trotts ej skytteduglig

Vedsugen  
#137549 Tack för alla svar , ska försöka suga åt mig av olika möjligheter och ta upp det igen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).