Skogsvagn (Huggarvagnar)

FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

11 inlägg 7902 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Mr Carlsson  
#137243 Har kommit fram till att en Farma T9 med radiostyrd vinsch ska inhandlas. Men kan inte riktigt bestämma med vilken kran och med vilket ventilpaket. Har läst många trådar och förstått att bl.a. Vesslan verkar mycket nöjd med sitt Farma el on/off.

Väljer mellan CT 5,1 med "7-Spak" och CT 6,3 med "El On/Off". Det senare alternativet kostar ungefär 25% mer och behöver lite råd erfarenheter om det är värt det.

- Vilket paket är enklast att montera bra, hederligt 7-Spak borde gå att vinkla in lättare i traktorn (Valmet 505-4) men är samtidigt tyngre...

- Farmas Generation 2 kranar med länkarm ska ha bättre näregenskaper och vara mer jämnstarka. Någon som har erfarenhet av både generation 1 och 2?

- Slutligen kranlängden, räcker 5,1 m kran. Når man bitar bakom vagnen eller måste man plocka det mesta på sidorna, kanske en konstig fråga men någon kanske har erfarenhet av lite olika längder..

Tacksam För Råd/Erfarenheter!
//Carlsson


Senast redigerad av Mr Carlsson tis 30 aug 2011, 11:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Bengt.Svensson  
#137246 Jag har en Farma med 4,5m kran. Det går till nöds att plocka lite bakom kärran om den är tom eller har korta bitar, men inget som jag brukar använda mig av.

Min kärra har ett 5-spaks paket. Jag skulle inte vilja ha elstyrning till gripen eftersom det ibland är bra att kunna "smyga" lite med gripen när man ska ha bort ris eller släppa ut någon massavedsbit som råkat följa med.

Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Midgård  
#137261 Jag går också i tankar att införskaffa huggarvagn i 7-9 tons klassen. Har korta köravstånd och vill ha så smidig vagn som möjligt. Vill naturligvis ha lång räckvidd på kranen men med liten lätt vagn blir det ju begränsningar. Har också funderingar på vilka spakarrangemang man ska välja. Har någon viktuppgifter på de olika altenativen, samt hur det ligger relativt kostnadsmässigt?

Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Nicke Nyfiken  
#137285 Hej!

Har en farma 6,3 med lättvikts spakpaket.(grip,utskjut samt stödben med elventiler)

Positivt är att det är lätt och smidigt att hänga upp i traktorn, mindre bra är att det inte går att smyga med gripen pga av elventilen.
Jag trivdes bättre med mekanisk 2-spak, det ger lite mer känsla med mekaniska ventiler.

Hade 5,1 meters kran innan(dock ej farma) och de extra 1,2 meterna är inte fel, men hur det än är så blir kranen alltid någon meter för kort, men skall du plocka bakom vagnen är det nog 6,3 som gäller.

Nicke

Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Bengt.Svensson  
#137286
Nicke Nyfiken skrev:Positivt är att det är lätt och smidigt att hänga upp i traktorn, mindre bra är att det inte går att smyga med gripen pga av elventilen.
Jag trivdes bättre med mekanisk 2-spak, det ger lite mer känsla med mekaniska ventiler.

Det gläder mig att jag inte är ensam att ogilla elventiler där! Dock skulle jag också föredra el- eller lättviktspaket. "Vanliga" hydraulpaket är jobbiga att hantera, speciellt när man ska balansera på draget som av någon anledning alltid har en hinna av hydraulolja :surp: .

Användarvisningsbild

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137290
Mr Carlsson skrev:Har kommit fram till att en Farma T9 med radiostyrd vinsch ska inhandlas. Men kan inte riktigt bestämma med vilken kran och med vilket ventilpaket. Har läst många trådar och förstått att bl.a. att Vesslan verkar mycket nöjd med sitt Farma el on/off.

Väljer mellan CT 5,1 med "7-Spak" och CT 6,3 med "El On/Off". Det senare alternativet kostar ungefär 25% mer och behöver lite råd erfarenheter om det är värt det.

- Vilket paket är enklast att montera bra, hederligt 7-Spak borde gå att vinkla in lättare i traktorn (Valmet 505-4) men är samtidigt tyngre...

- Farmas Generation 2 kranar med länkarm ska ha bättre näregenskaper och vara mer jämnstarka. Någon som har erfarenhet av både generation 1 och 2?

- Slutligen kranlängden, räcker 5,1 m kran. Når man bitar bakom vagnen eller måste man plocka det mesta på sidorna, kanske en konstig fråga men någon kanske har erfarenhet av lite olika längder..

Tacksam För Råd!
//Carlsson



Va kul att köpa huggarvagn :mrgreen:

Jag saknar den viktigaste informationen i ditt inlägg och det är till vad du tänkt använda vagnen? Hur mycket kommer du att köra???

Själv så kör jag allround och det innebär:

- Flyttning av massaved för att ha till flisning (ca 150 m3 i år)
- Upphuggning och utkörning av baggaträd och vindfällor (ca 35 m3 i år)
- Skotning av ris (inte så mycket men en del blir det)
- Lyftkranshjälp åt granne, tegel till ett helt tak upplyft!
- Lyft av sängar och vapenskåp till balkongen på andra våningen!
- Bortkörning av diverse sten som ligger fel.

Lite allt möjligt således!

Jag förstår inte riktigt kritiken mot on/off då jag förra året körde ganska mycket ris. Det är inte on/off funktionen som stör mig utan gripen och att det är för smalt/lågt mellan målstakarna för riskörning (tycker själv att precisionen är helt ok även om den är sämre än hydrauliskt).

Greppar virke bakom vagnen gör jag nästan aldrig (nån gång ibland när man backar in och lyfter) då det är jäkligt svårt att se om man har lite lass på kärran.

Vad gäller kranlängden så är den oumbärlig när jag hämtar massa som är upplagd vid vår väg. Jag står då uppe på vägen o behöver all längd för att kunna lasta då traven ligger en bit in.
Den underlättar också när man lägger upp travar. Vid övrig körning så värderas den inte så högt. Det är alltid ett par meter för långt. Att vinscha är ju också kul :grin:

Ska du inte köra mycket och lägga upp från ex. väg med dike utan kan komma nära vältan så skulle inte jag lägga pengar på längre kran.

Det jag värderar på min kärra är i turordning:

1: Radiostyrd vinsch (oumbärligt när man kör vindfällor och baggaträd)
2: Ramstyrning (Gör att jag får kärran att spåra EXAKT efter traktorn och man vänder ekipaget på en femöring.)
3: Vikten på ventilpaketet.
4: Känslan av att köra spakarna! (de gör att jag numera kan köra polarens traktorgrävare ganska bra då den har samma spakmönster
5: Utskjutet ( visst är det kanon att få en meter extra, "bara sådär")

Det som stör mig mest är att jag har en gammal traktor (bm430) med lågt hydraulikflöde. Långsamheten i kranen och svårigheten att köra flera funktioner samtidigt gör att man lär in ett konstigt spakmönster.
Har införskaffat en MF 575 MP som ger mer flöde. Får se om jag tycker den är för klumpig och har för stor vändradie i skogen för att ta över sysslan från 430:n.
OM volvon får vara kvar så kommer jag nog att investera i hydraulsystem till kraftuttaget från Weimer!
Det skulle jag nog värdera högre än längre kran..................

Slut frågor?

V

Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137297
Nicke Nyfiken skrev:Hej!

Har en farma 6,3 med lättvikts spakpaket.(grip,utskjut samt stödben med elventiler)

Positivt är att det är lätt och smidigt att hänga upp i traktorn, mindre bra är att det inte går att smyga med gripen pga av elventilen.
Jag trivdes bättre med mekanisk 2-spak, det ger lite mer känsla med mekaniska ventiler.

Hade 5,1 meters kran innan(dock ej farma) och de extra 1,2 meterna är inte fel, men hur det än är så blir kranen alltid någon meter för kort, men skall du plocka bakom vagnen är det nog 6,3 som gäller.

Nicke


I teorin borde det gå att koppla om så att man växlar funktionen
på en spak, on på elventil ger v-h på rotatorn, off på elventil
ger in-ut på grip.

Utskjut samt stödben fungerar nog bra med elventiler.

Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Mr Carlsson  
#137360
Midgård skrev:Jag går också i tankar att införskaffa huggarvagn i 7-9 tons klassen. Har korta köravstånd och vill ha så smidig vagn som möjligt. Vill naturligvis ha lång räckvidd på kranen men med liten lätt vagn blir det ju begränsningar. Har också funderingar på vilka spakarrangemang man ska välja. Har någon viktuppgifter på de olika altenativen, samt hur det ligger relativt kostnadsmässigt?


Till 9-tons Farma är vikten/skillnaden enligt de uppgifter jag fått ungefär följande +moms på priset:

KRAN UTAN UTSKJUT
"7-spak" 12,7kg
"2+3-spak" 13,7kg +1 000:-
"2-spak + 3 el on/off" 10,5kg +8 500:-

KRAN MED UTSKJUT
"8-spak" 23,5kg
"2+4-spak" 24,5kg (ungefär samma pris)
"2-spak + 3 el on/off" 10,5kg +7 500:-

Sen är viktskillnaden säkert mer i praktiken då man inte behöver lyfta så många slangar och så mycket olja när man har elfunktioner.

//Carlsson

   TS
Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Mr Carlsson  
#137361 Får börja med att tacka Bengt.Svensson, Nicke Nyfiken och Vesslan för svar!

Ja Vesslan du har rätt, givetvis så är det ju viktigt att veta vad den skall användas till!

- Vindfällor från ca: 30 ha.
- Lite vedhantering till kamin, dvs. inga mängder.
- Slutavverkning av mindre stycken några gånger de närmaste 10 åren.
- Så cirka 50-100 m3 i genomsnitt per år.

- Tänkte även köpa till skopinsatser för att flytta lite matjord och annat som kan dyka upp.
- Sen blir det säkert precis som du att lyfta annat som kan behövas men det är körningen i skogen som är det viktigaste, det andra får bli mer som en bonus.

//Carlsson

   TS
Användarvisningsbild

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137368
Mr Carlsson skrev:Får börja med att tacka Bengt.Svensson, Nicke Nyfiken och Vesslan för svar!

Ja Vesslan du har rätt, givetvis så är det ju viktigt att veta vad den skall användas till!

- Vindfällor från ca: 30 ha.
- Lite vedhantering till kamin, dvs. inga mängder.
- Slutavverkning av mindre stycken några gånger de närmaste 10 åren.
- Så cirka 50-100 m3 i genomsnitt per år.

- Tänkte även köpa till skopinsatser för att flytta lite matjord och annat som kan dyka upp.
- Sen blir det säkert precis som du att lyfta annat som kan behövas men det är körningen i skogen som är det viktigaste, det andra får bli mer som en bonus.

//Carlsson


Med denna info så skulle jag absolut förorda el. on/off samt 6,3 meters kran!
Vid grävarbeten så gör den extra räckvidden mycket!

Stod själv länge o vägde innan jag tog beslutet men nu är jag mycket nöjd!

V

Avatar Fallback

Re: FARMA CT 5,1 eller CT 6,3

Fredrik N  
#137814 Har ingen erfarenhet av farmas genaration-2 kranar, har själv en 8-tons vagn med en 5,1D kran med radio styrd vinch- oumbärlig skulle jag säga.
Skall du klara att ta virke bakom vagnen någolunda lättvindigt skall du ha en längre kran, tycker jag.
Sattsa på deras nya CT 6,3 kran med el on/off, du kommer att lära dig att andvända det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).