mån 29 aug 2011, 20:50#137290
Mr Carlsson skrev:Har kommit fram till att en Farma T9 med radiostyrd vinsch ska inhandlas. Men kan inte riktigt bestämma med vilken kran och med vilket ventilpaket. Har läst många trådar och förstått att bl.a. att Vesslan verkar mycket nöjd med sitt Farma el on/off.
Väljer mellan CT 5,1 med "7-Spak" och CT 6,3 med "El On/Off". Det senare alternativet kostar ungefär 25% mer och behöver lite råd erfarenheter om det är värt det.
- Vilket paket är enklast att montera bra, hederligt 7-Spak borde gå att vinkla in lättare i traktorn (Valmet 505-4) men är samtidigt tyngre...
- Farmas Generation 2 kranar med länkarm ska ha bättre näregenskaper och vara mer jämnstarka. Någon som har erfarenhet av både generation 1 och 2?
- Slutligen kranlängden, räcker 5,1 m kran. Når man bitar bakom vagnen eller måste man plocka det mesta på sidorna, kanske en konstig fråga men någon kanske har erfarenhet av lite olika längder..
Tacksam För Råd!
//Carlsson
Va kul att köpa huggarvagn
Jag saknar den viktigaste informationen i ditt inlägg och det är till vad du tänkt använda vagnen? Hur mycket kommer du att köra???
Själv så kör jag allround och det innebär:
- Flyttning av massaved för att ha till flisning (ca 150 m3 i år)
- Upphuggning och utkörning av baggaträd och vindfällor (ca 35 m3 i år)
- Skotning av ris (inte så mycket men en del blir det)
- Lyftkranshjälp åt granne, tegel till ett helt tak upplyft!
- Lyft av sängar och vapenskåp till balkongen på andra våningen!
- Bortkörning av diverse sten som ligger fel.
Lite allt möjligt således!
Jag förstår inte riktigt kritiken mot on/off då jag förra året körde ganska mycket ris. Det är inte on/off funktionen som stör mig utan gripen och att det är för smalt/lågt mellan målstakarna för riskörning (tycker själv att precisionen är helt ok även om den är sämre än hydrauliskt).
Greppar virke bakom vagnen gör jag nästan aldrig (nån gång ibland när man backar in och lyfter) då det är jäkligt svårt att se om man har lite lass på kärran.
Vad gäller kranlängden så är den oumbärlig när jag hämtar massa som är upplagd vid vår väg. Jag står då uppe på vägen o behöver all längd för att kunna lasta då traven ligger en bit in.
Den underlättar också när man lägger upp travar. Vid övrig körning så värderas den inte så högt. Det är alltid ett par meter för långt. Att vinscha är ju också kul
Ska du inte köra mycket och lägga upp från ex. väg med dike utan kan komma nära vältan så skulle inte jag lägga pengar på längre kran.
Det jag värderar på min kärra är i turordning:
1: Radiostyrd vinsch (oumbärligt när man kör vindfällor och baggaträd)
2: Ramstyrning (Gör att jag får kärran att spåra EXAKT efter traktorn och man vänder ekipaget på en femöring.)
3: Vikten på ventilpaketet.
4: Känslan av att köra spakarna! (de gör att jag numera kan köra polarens traktorgrävare ganska bra då den har samma spakmönster
5: Utskjutet ( visst är det kanon att få en meter extra, "bara sådär")
Det som stör mig mest är att jag har en gammal traktor (bm430) med lågt hydraulikflöde. Långsamheten i kranen och svårigheten att köra flera funktioner samtidigt gör att man lär in ett konstigt spakmönster.
Har införskaffat en MF 575 MP som ger mer flöde. Får se om jag tycker den är för klumpig och har för stor vändradie i skogen för att ta över sysslan från 430:n.
OM volvon får vara kvar så kommer jag nog att investera i hydraulsystem till kraftuttaget från Weimer!
Det skulle jag nog värdera högre än längre kran..................
Slut frågor?
V
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan