Vedmaskiner, flishuggar

50 cm ved i nätsäck, går det?

16 inlägg 10813 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

50 cm ved i nätsäck, går det?

davpe  
#137087 Blir det krångligt om man försöker få i så lång ved i säckar?
Jag tänker mig att de kanske hänger sig i sidorna och det blir mycket luft i säckarna?
Nu har jag ved på pall i häckar men vill köra med maskin rätt i säckar.
Man kan kanske gå ner till 40 cm?
Någon som har provat?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137088 Menar du 1,5 kubikssäckar?
I så fall funkar det, men man får rätta till ett par gånger under fyllningen.
Jag bärjar med att läga ett jämnt lager i botten av säcken och sen får jag rätta till i säcken två tre gånger under fyllningen.
Men om man skall ha det i större skala kanske det blir lite jobbigt.

Har dock bara fyllt säckarna än, får se till vintern hur det funkar att tömma dom när man skall elda.

Användarvisningsbild

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137089 Kapar och inte rikigt 50 cm, blir mellan 45 - 50 cm

Avatar Fallback

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

erikl  
#137090 Jag tycker säckar om 1.5 kbm blir ostadiga när man fyller med grov 50 cm ved. Inga problem att tömma. Det blir mycket stadigare med ved som är 30 cm.

Avatar Fallback

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

davpe  
#137126 jag tänkte 1 kubiksäckar, och det är bara till eget hushåll ca 30-40 kubik.
Går det att andvända säckarna igen eller blir dom sköra när dom står i solen och torkar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137129 Jag använder 1,5 kbm säckarna, går utmärkt med 50cm ved. Dock testade jag att köra på en hoppig grusväg med dem på en vagn, då ville dem välta. Annars är dem stabila, mina står på pallar. Har kört med bonnets och nimas säckar...

Användarvisningsbild

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137154 Vilken sorts säck funderar du på?

Denna? http://www.nimaab.se/se/art/uv-bestandi ... sjeuro.php

Eller denna?? http://www.nimaab.se/se/art/ventilerad- ... k-1-0m.php

Personligen tror jag mer på den senare modellen, tror att den tål mer återanvändningar.
Men skulle nog välja den strörre modellen på 1,5 kubik om jag har traktor och utrustning som kan hantera den extra tyngden....

Avatar Fallback

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

davpe  
#137166 Jag kör med gaffar i trepunkten på en 135a, så det får inte vara för stort...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

Vedproducent  
#137169 Är det bigbagsäckarna ni funderar på så finns det bara den med myggnät som alternativ. Alla andra säckar är skit enligt mig utan att nämna märke. Var alltid observant på vilken volym ni har i säcken. Tomma är dom 1,5 m3 men det blir annat när de fylls och skakas som man måste göra för att de ska stå stadigt.

Avatar Fallback

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

Initium  
#146024 Jeg laget 40paller 50cm ved i våres. Og 20 paller 60cm. Alt i nettingsekker og brukte containerbur.
Fungerer hur bra som hälst, men all veden stables i pallene

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1260_n.jpg
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9869_n.jpg

Avatar Fallback

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

Initium  
#177742 Jeg har all min ved i 1,5 eller 1m3 sekker.
Alt stables. Stabler også 30cm i sekkene, iallefall i hovedsak.

Syns sekker og transport er ganske dyrt, mye bedre å få med mer pr lass. Prisen er justert opp for at det er mer i sekkene på det jeg selger. De som ikke forstår at det er mer i sekken, og at sekkene blir dyrere, får kjøpe et annet sted.
Bild

Bild

Bild


Noe bjørk som selges som småsekker ( 60l ) tørkes i 1,5m3 sekker. Da stables den ikke, siden den ikke skal transporteres løst...

Avatar Fallback

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178112 Jag kör 50cm i 1m3 säck. Fungerar men du får rätta till veden 3-5ggr per säck, fungerar inte bra att bara låta den trilla ner ifrån bandet. Jag kör även med spännband runt hela pallen och säcken som jag spänner åt innan jag tar bort stativet. Säcken vill svälla ut för mkt annars. Min pannrumsdörr är bara 100cm bred. Jag är inne på andra året med säck nu lyckades återanvända 19 utav 20 säck som jag körde förra året.

Användarvisningsbild

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

totte  
#178114
min pannrumsdörr är bara 10cm bred.


Måste vara Sveriges smalaste pannrumsdörr! :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178124 Shit vad snabb du var att se det felet, ändrade direkt tyckte jag...

Användarvisningsbild

Re: 50 cm ved i nätsäck, går det?

totte  
#178128 Hehe, här går det undan! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).