Verkstan

Bygga portabel vedsåg

21 inlägg 11995 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga portabel vedsåg

Vedsugen  
#135849 Funderar på att bygga en jigg på min atv vagn så jag kan kapa veden på plats i skogen och på det viset slippa skräpet / bark mm på gården hemma . Jag har en honda lv13 med kran och insattsflak och på det har jag 40 cm extra lemmar i galler så jag har ca 1,5 m3 vedmed hem på ett lass .
Jag eldar i mindre skala ca 15 m3 per vinter och kör ut lite på känn naär lusten faller på så det är ingen produktion det är fråga om .
Tacksam för tipps mm om bygget . Var på väg att köpa ett bensindrivet hydraulagregat för att få en snabbare vinsch men det skenar iväg i pris så mycket så det blir att fortsätta men rt15 vinsch och en egen motorsåg till jiggen .
Jag kapar sällan grövre än 20 cm och i korta bitar för att spara kroppen .
Har tills nu kapat all ved med julas bock för motorsåg och något liknande vill jag bygga men med manöverspak till sågen .
Tacksam för ideer bilder mm



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Vedsugen  
#135933 Hej igen ! söker en upphängning till motorsågen - några ideer var man finner den eller är det bara att bygga allt från start

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

axwell  
#135938 Du får väl stjäla det användbara från en annan tråd.


Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Vedsugen  
#135944 Den var bra men väldigt ostadig - har en bock från jula idag men vill ha något där svärdet svänger ner som på en vedmaskin / processor så att säga

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

axwell  
#135951
Vedsugen skrev:vill ha något där svärdet svänger ner som på en vedmaskin / processor så att säga


I så fall har du en ännu vansinnigare i samma tråd som jag kopierade från.


Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Vedsugen  
#136033 Hehe ja vad säger man . Jag hade tängt haft sågen på vagnen så jag kapar i skogen så att säga .

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Vedsugen  
#136072 Nya ideer :wink: en liten kärra att hämta 1m3 säckar med . Lämpligtvis en konstruktion som lastväxlare för eu pall .
Någon som sett något ?? .
Har nu satt fart med sågbygget och infogar lite bilder senare över denna som gud glömde att ge mänskligheten .

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

mrlynx  
#137049 Jag byggde en jigg för elkjedjesågen för ett par år sedan av ett litet bord, ett datorchassie, en bromskiva och en bit avgassystem från en saab 99.
Nu hittar jag inga bilder på den och det är mörkt ute så jag får väl försöka beskriva den istället.
På bakre bordskanten gjorde jag ett gångjärn på vilken det sitter en platta som sågen monteras på.
Under plattan utanför bordskanten hänger en bromsskiva som balansvikt.
från plattan snett upp sticker avgassystemet ut som fungerar som manöverhandtag.
Datorchassiet fungerar som skydd över kedjan och har ett hål för veden.
Blev det glasklart?

Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel vedsåg

totte  
#137068 Hur tusan klarade vi oss innan vi hade datorer? :D

Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

mrlynx  
#137112 Då var vi tvungna att själva bocka och måla plåten istället för att återanvända gamla datorchassier.

Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel vedsåg

totte  
#137130 Det var ett hårt liv i forna dagar.

Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Vedsugen  
#137313 Nu är det klart !! eller åtmindstånde provkörningsdags. vart så enkelt att det vart julas sågbock med modifierat fäste samt lite kullagrade kölrullar till att rulla veden på .Det går förvånansvert fort med nya sågen och för mitt behov så är jag mycket nöjd med funktion kontra arbete .
Ska ut och kolla hur mycket färdigkyven ved det blir på ett lass i morgon och se hur lång tid det blir per m3 i denna produktion av välmående och skaparglädje .

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

axwell  
#137324 Mental misshandel, abstinens, ge oss rörliga bilder!!!

Avatar Fallback

Re: Bygga portabel vedsåg

Håkan i skåne  
#182447 Kan dela med mig av min senaste skapelse, en mobil sågbock. Skruvas fast på släpet. Funkar bra när det är nära till bilväg. Tillverkade av regelvirke 45x95 och breddmåttet är gjort efter svärdet på såget, så att man inte sågar i släpet.

Användarvisningsbild

Re: Bygga portabel vedsåg

totte  
#182473 Listigt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).