Bioenergi

brukshugg 982 mt

5 inlägg 2643 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

brukshugg 982 mt

Ekholm  
#130978 Hejsan har en brukshugg 982 mt,en bogserad hugg driven av traktor,som jag provkörde idag.Flishuggen köptes i vintras och hade inte använts på några år.Föregående ägare har fått stroke och kommer inte ihåg något,nåväl till problemet,den har hydralmatning med pump på huggen men den matar väldigt ojämt,det är ställbar hastighet och den verkar bara orka på full fart,men då drar den in med ca 3m i sekunden,visst med klena stammar går det väl men den tar 25 cm och då orkar inte 810:an om man inte är j-vligt snabb men reglaget.Någon som har en liknande maskin/problem?Huggen är byggd som en kärra och har en remväxel och går på 1000 varvs kraftuttaget ca 1m skiva med 4 stål



   TS
Avatar Fallback

Re: brukshugg 982 mt

skogstok88  
#135535 Tips ring bruks direkt !!!!!

Avatar Fallback

Re: brukshugg 982 mt

Ekholm  
#135546 dom vet inget om denna hugg

   TS
Avatar Fallback

Re: brukshugg 982 mt

Dexxaz  
#135548 Grannen hade samma problem med en gammal trumhugg,det löste jag med en varvtalsvakt med induktiv givare och en elstyrd hydrualventil till matningen.....
Så fort traktorn börjar tappa varv stannar matningen till huggen,när varvet är uppe igen startar matningen på nytt...
Allt ställbart, helautomatiskt.
Ventilen köptes på Hammars och varvtalsvakten är en IFM DD0008,finns att handla om du letar lite på nätet.
En bonus är att du vid behov kan backa matningen med en enkel knapptryckning....

Avatar Fallback

Re: brukshugg 982 mt

skogstok88  
#136572 är problemet löst

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).