Inomgårdsmaskiner

Gilson drivlineproblem

47 inlägg 28440 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#136490 Låskragen skall ha en stoppskruv. Sen är den excentrisk och där skall finnas en fördjupning att sätta en dorn i. En dorn snett i där, på tvärs mot axel och klipp till ordentligt några gånger så den roterar så släpper den. Vad kilen gäller så är det väl bara våld som gäller. Förök att slå mot ändan på kilen med en dorn, annars vet jag inget särskilt knep. Kan ju prova att värma lite lagom med gasolen.

Räkna med att lagret sitter som f-n på axeln även när låsringen är borta. Om du trots massor av våld och fula ord inte får det att röra sig så återstår bara en metod. En huggmejsel mot ytterringen och slå utav bara den till den spräcks. Får man bort ytterringen så går det nämligen igenom hålet och sen kan man skära innerringen nästan igenom med vinkelslip och sen mejsla itu den. Akta axeln! Det tråkiga med den metoden är att lagret kostar ett antal hundringar, runt 350 tror jag 98, har säkert blivit dyrare sen dess :((

Annars, får man det bara att röra sig nån cm så att det går att lirka in en avdragare så löser det sig.

En Gilson är alltid värd att rädda, mycket gammalt fint järn :grin: !

Trejon
Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#136494 Låskragen var ju redan lös när jag lossade på stoppskruven, så den var inget problem.

Får använda mer våld på kilen helt enkelt...

Lagret är väl isf billigare att ta från usa? 30 dollars exkl frakt... Hade ändå tänkt byta det då det är så satans med jobb att plocka ner allt.

Ja en Gilson är värd att rädda, särskillt när det är en gratis Gilson, med en motor i mycket bra skick. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#136526 Förnuftigt att byta lagret i vilket fall, då vet du att du har ett som hänger med i många år framöver.

I värsta fall får du slipa ner kilen så du får ut axeln. När du har den lös borde det vara enklare sen att mejsla ut resten.

Kan tänkas det blir billigare att köpa från USA, men kolla upp vad frakten blir innan du beställer, somliga tar hutlöst för att skicka overseas.

Förresten ett tips om att få lagret att röra sig, ett rör som går utanpå axeln lagom långt mot innerringen och så slå på det för att få lagret att röra sig några tiondelar åt fel håll, så att säga. Huvudsaken är att det lossnar, sen kan det gå att få ut det och dra av det.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#136532
Bild


Jag offrade en av mina braiga små mejslar och högg loss kilen.

Bild


Lagret satt löst när jag väl fick bort låskragen helt, kan det ha att göra med att jag duschade allt i 5-56 för några dagar sedan? :) Men det var inte tillräckligt löst för att med handkraft dra av det så jag tog lite hjälp av en avdragare. Behövde knappt använda verktyg för att skruva med. Lagret känns dock slut så det är väl tur det inte rasat antar jag.

Bild


Dags att dra denna rakt ut då.

Bild


Så kan det se ut. Då ska jag bara mäta avståndet från vinkelväxeln till impellern enligt instruktionerna. Sedan ska impellern bort och vinkelväxeln skruvas isär. Det blir spännande...

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136541 Det blir ingen snö kommande vinter. Fråga SJ :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#136561 Stora frågan, Röjkvist, är om det uttalandet skall klassa dig som optimist eller pessimist! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

axwell  
#136566
Röjkvist skrev:Det blir ingen snö kommande vinter


Nio av tio kommuner kan inte ha fel och skulle det trots allt komma snö så brukar det betraktas som en överraskning.

Tage D. kunde ha beskrivit ett sånt snöfall som "Osannolikt", Röjkvist tycks vara informerad.

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#136611 Det skulle dock inte förvåna mig om det blir en snöfri vinter när jag har en nyrenoverad slunga på gården... :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#136623 I så fall så är det bara att konstatera att en gammal Gilson är helt oslagbar! :lol:

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

MrEast  
#136640
Robert T skrev:Det skulle dock inte förvåna mig om det blir en snöfri vinter när jag har en nyrenoverad slunga på gården... :D


Då måste det väl renoveringen räknas som väl värd iaf :lol:

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#136658
MrEast skrev:
Robert T skrev:Det skulle dock inte förvåna mig om det blir en snöfri vinter när jag har en nyrenoverad slunga på gården... :D


Då måste det väl renoveringen räknas som väl värd iaf :lol:


Absolut :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

Robert T  
#138594 Var ett tag sen jag uppdaterade om läget. Meklusten har inte riktigt varit på topp, men så här långt har jag kommit:

Bild


Jag antar att jag måste demontera det yttre lagret för att kunna spänna upp axeln i en svarv. Jag vet dock inte riktigt hur det ska loss. Inåt sitter en låsring och sedan en kil som inte ser demonterbar ut. Utåt vill inte lagret gå verkar det som?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#138606 Så är det ibland, man har lite för mycket annat och så orkar men inte riktigt med.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med det här, jag behövde aldrig ta isär växeln på dom jag har, öppnade bara och kollade utseendet på kuggarna, men sen bara ihop igen. Men nog måste det gå att få av lagret framåt tycker jag, är det nån kant där eller nåt. Kanske bara krävs en rejäl avdragare?

Avatar Fallback

Re: Gilson drivlineproblem

axwell  
#138608
totte skrev:. Kanske bara krävs en rejäl avdragare?


Räcker inte det, tillför rejält med värme på axeln, kyl ned, dra av, ev. upprepa.

Användarvisningsbild

Re: Gilson drivlineproblem

totte  
#138643 Ytterligare ett knep, som jag tror jag nämnde innan är att ta en rörstump som lagom går över axeln mot innerringen på lagret och sen klippa till utav attan. Får du lagret att röra sig bara en tiondel så är det loss och kan dras av sen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).