Socialt (mer om oss)

PC 30 år!

22 inlägg 7443 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: PC 30 år!

granqvist  
#135971 Var väl 1984 då man fick en svi 728. Smått programmering blev det, men mest spel. Kommer speciellt ihåg ett som hette Jet Set Willy. Vi ritade visst en karta på rutpapper över hur Jet Set Willy's hus såg ut. Sen blev det VAX/VMS på universitet och på hemmafronten pc:n 386, 486 och pentium vartefter. Hade dualboot på 486:an: Windows 95 och Linux.

Komiskt nog så har man på senaste tiden sporadiskt fått underhålla ett system som snurrar på Alpha/OpenVMS bestående av dcl skripter och rdb -procedurer skrivna i rdo. :ugeek:

Ho ho, och några gamlingar här tycker att det bara är riktiga databas-system som härstammar från tiden före sql -standarden :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

totte  
#135990 ABC 800 med CP/M och Pascal var en kombination som jag körde i mitten på 80-talet. Jag höll kvällskurser i programmering på Kursverksamheten i Umeå och det här var flaggskeppet. Det var faktiskt otroligt bra grejor för sin tid, jag gjorde några jämförelser att göra samma repeterade beräkning med det här och i standard ABC-Basic. Det gick sådär 40 gånger fortare med ett riktigt kompilerat språk, jämfört med den interpreterade Basicen. På nåt sätt var det roligt att programmera på gamla svaga maskiner, man fick verkligen anstränga sig för att optimera koden och hitta på listiga lösningar för att få det att gå acceptabelt fort och inte köra fullt i minnet.

Avatar Fallback

Re: PC 30 år!

Bengt.Svensson  
#135991
totte skrev: På nåt sätt var det roligt att programmera på gamla svaga maskiner, man fick verkligen anstränga sig för att optimera koden och hitta på listiga lösningar för att få det att gå acceptabelt fort och inte köra fullt i minnet.

Visst är det så, men jag kan inte påstå att jag längtar tillbaka heller. Dagens datorer är gigantiska i jämförelse, men man skulle aldrig kunna se på web-tv eller logga in på banken med en 286a eller C64. Precis som att jag har min första bil kvar i ladan (en Opel Manta -77); trevlig på sitt sätt men jag vill inte köra den till vardags och vara utan styrservo, AC, airbag, etc...

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

totte  
#136031
Bengt.Svensson skrev:
totte skrev: På nåt sätt var det roligt att programmera på gamla svaga maskiner, man fick verkligen anstränga sig för att optimera koden och hitta på listiga lösningar för att få det att gå acceptabelt fort och inte köra fullt i minnet.

Visst är det så, men jag kan inte påstå att jag längtar tillbaka heller. Dagens datorer är gigantiska i jämförelse, men man skulle aldrig kunna se på web-tv eller logga in på banken med en 286a eller C64. Precis som att jag har min första bil kvar i ladan (en Opel Manta -77); trevlig på sitt sätt men jag vill inte köra den till vardags och vara utan styrservo, AC, airbag, etc...


Jomenvisst, håller med dig helt där. Inte skulle man kunna kolla skogsforum på en ABC 800. Din jämförelse med gamla bilar är bra, minns fortfarande hur kul min SAAB 2-taktare var, men inte skulle jag vilja pendla till jobbet i den idag inte.

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136032
Bengt.Svensson skrev:Dagens datorer är gigantiska i jämförelse, men man skulle aldrig kunna se på web-tv eller logga in på banken med en 286a eller C64.

Det skulle nog gå alldeles utmärkt att logga in på banken med 286:a eller t.o.m. en ännu äldre PC om bara användargränssnittet såg lite annorlunda ut och man inte hade så ineffektiva och komplicerade webbläsare. Mängden nyttig data som skyfflas fram och tillbaka vid en banktransaktion är ju löjligt låg: några kontonummer, några belopp och så lite krypterings- och auktoriseringsinformation.

Det finns en brittisk professor som heter David May, som var chefsarkitekt för en genialisk men udda brittisk datorprodukt som heter Transputer. Naturligtvis är den ju nerlagd nu för att man blev utkonkurrerade av andra lösningar. Han har formulerat något som heter Mays lag:
Effektiviteten hos programvara halveras var 18:e månad och kompenserar därmed Moores lag så att slutnyttan för användaren är konstant.
Gordon Moore är en f.d. chef för Intel som 1965 förutsade att processorprestanda fördubblas var 18:e månad.

Avatar Fallback

Re: PC 30 år!

Bengt.Svensson  
#136134
th skrev:
Bengt.Svensson skrev:Dagens datorer är gigantiska i jämförelse, men man skulle aldrig kunna se på web-tv eller logga in på banken med en 286a eller C64.

Det skulle nog gå alldeles utmärkt att logga in på banken med 286:a eller t.o.m. en ännu äldre PC om bara användargränssnittet såg lite annorlunda ut och man inte hade så ineffektiva och komplicerade webbläsare. Mängden nyttig data som skyfflas fram och tillbaka vid en banktransaktion är ju löjligt låg: några kontonummer, några belopp och så lite krypterings- och auktoriseringsinformation.

Det finns en brittisk professor som heter David May, som var chefsarkitekt för en genialisk men udda brittisk datorprodukt som heter Transputer. Naturligtvis är den ju nerlagd nu för att man blev utkonkurrerade av andra lösningar. Han har formulerat något som heter Mays lag:
Effektiviteten hos programvara halveras var 18:e månad och kompenserar därmed Moores lag så att slutnyttan för användaren är konstant.
Gordon Moore är en f.d. chef för Intel som 1965 förutsade att processorprestanda fördubblas var 18:e månad.


OK, bankärenden skulle nog funka om man körde enklare sidor än nu och inte gjorde dokumenten som PDFer.
Och nog är kan väl dagens datorer och program mer än 80-talets, om däremot web-tv och 3D-spel är "nyttigare" än Pacman och Loderunner är väl kanske mer tveksamt...

Användarvisningsbild

Re: PC 30 år!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137135 Kul tråd, min första egna dator var en Amiga 500 som köptes för 3500kr. Hade dock kompisar som hade dator tidigare, en som hade en C64 och en annan med en C128, ujujuj vad man hade tålamod att vänta på att spelen laddades!!

Totalt ointressrad av datorer harvade jag på tills jag 21 år gammal (hösten 2000) köpte en modernare dator, 486 eller nåt, med windows 95, eftersom jag fick bredband indraget i lägenheten...

Lika ointresserad idag, datorer är väl kul tills de börjar krångla...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).