Som traktorz skriver så fästs lastare mm i denna ram, och inte direkt i motorn..
Ungefär lika som i dina normala traktorer.
Att kontrollera att man inte har fel ventilspel kan väl inte vara en kass idé?
Små traktorer till små behov, vidga vyerna.
obantteg skrev:Att bulta ihop framaxeln, motor/växellådan och bakaxeln i ett är väl inget ovanligt byggsätt, finns väl inga moderna traktorer med självbärande ram?
Det är väl rätt bra att kontrollera spelet, eftersom det inte får vara fel.
Jag noterar att ägarna till dessa traktorer är mer nöjda med dem än de än vad de som inte har en sådan är..
jd6630 skrev:du har nog inte sett en modern traktor, finns ingen traktor utan att allt e byggt på en självbärande ram, där drivlinan sitter på gummikuddar för o inte skadas av de enorma påfrestningar som blir.
kolla på john deere s hemsida o se hur en traktor e byggd eller på case ih
traktorz skrev:Det kan visserligen stämma att man inte behöver justera kopplingen, förutsatt att man antingen har en traktor med hydrostat eller converter. Har traktorn däremot en mekanisk manuell koppling, så är det inte uteslutet att förr eller senare behöver kopplingen justeras (i hög grad beroende på körslorna och piloten). Servicemanualen till Foton anger inte heller någon tidpunkt vid vilken kopplingen skall justeras, däremot visar manualen hur det går till och vilka (förhållandevis strikta) toleranskrav som gäller vid denna åtgärd.
Justering på t.ex. Foton traktorerna, som har en dubbelverkande koppling (inkluderande även kraftuttaget, PTO) görs via inspektionsluckorna. Enkelt att komma åt, innan man påmonterat frontlastaren.
Frontlastaren nyttjar en "subframe" som bultar framaxeln, motor/växellådan och bakaxeln i ett solitt ramverk, till nytta även när vi påmonterar ett grävaggregat. Även om frontlastaren enkelt kan lossas med ett par sprintar och snabbkopplingar till hydrauliken, så behöver sagda "subframe" lossas innan man kan kontrollera och ev. justera kopplingsspelet.
Vid kommande 500 timmar planerar vi att göra en större service, eventuellt plockar vi då av lastaren för att kolla kopplingen. Motorhuven åker då även av, så att vi lättare kan kontrollera och justera motorns ventilspel. Tills dess är det bara olje- och filterbyten som serviceåtgärder.
P.S. Frontlastaren 40-FTLD604 har en rating på 600kg till FT604 traktorn. Juste av Kellfri att stå för kopplingsbytet i det specifika fallet. Vi har även haft bra erfarenheter av deras garanti- och serviceåtaganden.
obantteg skrev:Mörbylånga kommun köpte en mindre John Deere med lastare och hytt, runt 250' med hydrostat..
Hittade ingen info på JDs hemsida om hur traktorerna är bygda, litar på att du har rätt
jd6630 skrev:sjustera kopplingen??????
har traktorer me många tusen timmar på mätaren o utan rört kopplingen, ännu ett bevis på att foton inte är en traktor utan en dyr leksak.
subframe?? fästjärnen menar du?? e dom bultade i motorn tyder de ju på att idioter gjort konstruktionen, normalt sitter dom i bakaxeln eller i grundramen me 4 bultar. blir ju enorma påfrestningar i drivlinan om de sitter där.
sjustera ventilspel efter 500 timmar??? behövs de göras e de ju en helkass motor
jaja dyra leksaker till fint folk
jd6630 skrev:angående foton,anser ja dom ska sitta i album