Traktorer och processorer

Import från icke eu land

34 inlägg 18073 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134904
bengt.a skrev:Togs ingen notis till mitt f-skattebevis,lade ut norsk moms som jag fick tillbaka in på konto när jag hade momsat vid tullen.

Fick du lägga momsen 2 ggr då alltså?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135297 Ja.Men jag skickade kopia på tullkvitto till säljaren och fick då norska momsen tillbaka på mitt konto,har man tur kanske man gör några kronor i kursvinst.

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135379 Jaha ok, säljaren betalade tillbaka då det var säkert att den lämnat landet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135453 Ja, säljaren betalade tillbaka när det fanns papper på att jag gjort rätt för mig i Sverige.Men köper man privat verkar man inte ha detta problem,då är det bara att tala om att det är export=momsfritt,och slanta av den svenska momsen vid tullen.Det går ju även att köpa sånt som är utannonserat momsfritt om det är rätt pris och betala svensk moms vid tullen.

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135468 Köper jag privat så lägger jag då inte ut nån norsk moms. Kan bli bekymmer känns det som.

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

80-90  
#135469 hej igen det e inga problem alls .. du ska bara skicka en kopia på exportkvittot till den du köpte traktoren av .. å bor han inte långt från gränsen kan han väl bli med dej dit .. ps även den norska nummerplåten ska inlämnas till norska biltilsynet . bara hör av dej det e inga problem alls

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

mf35  
#213552 Så alltså vad gäller om man köper en traktor av en privatperson i Norge och tar hem den till Sverige? Man betalar svensk moms i den svenska tullen? på finn.no står det "ink mva" ibland det är den norska momsen va? Ibland står det ingeting om "mva" behöver inte privatpersoner betala moms i Norge?

Användarvisningsbild

Re: Import från icke eu land

stegmaster  
#213561
mf35 skrev:Så alltså vad gäller om man köper en traktor av en privatperson i Norge och tar hem den till Sverige? Man betalar svensk moms i den svenska tullen? på finn.no står det "ink mva" ibland det är den norska momsen va? Ibland står det ingeting om "mva" behöver inte privatpersoner betala moms i Norge?

Tror dette er samma som hos er i Sverige.
At privatpersoner säljar nåt INKL mva, er ju för at dom aldrig har fått dra av momsen som et företag gör då de kjöpte traktoren, så då tilkommer ingen mva när dom säljer den häller.
Blir samma som om man handler med bil,mc eller liknande.
Om det inte står nåt om mva, er det nok +mva. :???:
Men hur detta blir vid handel mellan länder, er jag mer osäker på:

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

mf35  
#213564 ok så man ska hålla koll på att det står "inkl mva." Privatpersoner behöver då bara cash och inga andra papper för att dom ska få dra av "mva" eller nåt sånt då?

Användarvisningsbild

Re: Import från icke eu land

stegmaster  
#213574
mf35 skrev:Privatpersoner behöver då bara cash och inga andra papper för att dom ska få dra av "mva" eller nåt sånt då?

Jo en privatperson er nog nöjd med cash i handen. Han ska inte svara för nån mva.
Men just en traktor er ju reggad, så ska du få den reggad i Sverige så behövs vel några papper i samband med detta. :???:

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213613 Jag kan ha fel men jag tror att om du köper privat där så äker du på moms i bägge ändar. Jag köpte av företag och där var det inga problem, bara skicka min f-skatt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

mf35  
#213639 ok det e man ju inte så sugen på som privatperson när man inte kan göra några avdrag

Användarvisningsbild

Re: Import från icke eu land

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213671 Hävdar tämligen bestämt ATT :-B :
Det blir samma sak om du köper av en privatperson inte moms redovisningsskyldig i Sverige ELLER Norge. :!: med skillnaden att det du köper i Sverige för du inte räkna någon ingående moms. Från Norge får du ju dra momsen du betalade i tullen.. $-)

Avatar Fallback

Re: Import från icke eu land

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213688 Som jag fattade var det en privat som köper privat då är det ju moms i bägge ändar om det inte är EU. Eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Import från icke eu land

stegmaster  
#213693 Vad menar du med "Bägge änder"??
Det blir vel at betala moms vid gränsen ovasett om man köpt privat eller av handlare?
Så det blir vel oftast gunstigt at köpa av en handlare, då en privatperson nästan alltid vil höja salgspriset lite, motsvarande en handlare.




En sak til;
Vil minnas at jag läst at det behövs veterinärkontroll(eller nåt iknande) om¨man handler med traktorer över gränsen, kan detta vara riktigt?
Leste detta i sämband med norrmen som kjöpte traktor "motsatt väg" (från sverige til norge)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).