Bioenergi

Flisning av sly, buskar och helträd

9 inlägg 11496 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisning av sly, buskar och helträd

josip  
#113320 Hej på er skogsentusiaster!

Tänkte passa på och fråga hur ni som eldar med flis brukar göra med buskar och "skräp".
Jag har en liten farmi hugg med hydraulisk matning som nog går att använda för att flisa helträd, buskar och sly. Problemet är att det blir så mycket stickor och skräp i flisen att det är omöjligt att elda med den. Nu är ju inte min stoker så vidare stor heller, inmatningsskruven är väl ca 90mm om jag minns rätt. En Arimax 540 är det. ca 10 år gammal.

Jag har energiklipp till grävaren som jag då och då använder till att rensa diken och åkerkanter. Men hittills har jag inte just kunnat använda slyn och skräpet till något. Vanligen brukar jag efter klippning gå igenom de litet större träden med motorsågen och kvista och ta vara på det som går att flisa. Grenar och mindre träd blir det att lägga på hög så får de ruttna bort. Visst går det att blanda in en mycket liten mängd helträd när man flisar, men det känns som att man genast får stå och plocka stickor ur stockerbehållaren sen när man eldar.

Hur brukar ni andra göra? Jag vet att det finns huggar med såll och kvistknivar, men funkar de verkligen med sånt här material? Går det att använda såna med normalstora traktorer (80-100hk?) Vore roligt att höra vilka erfarenheter andra har av detta. De riktigt stora huggarna har väl bättre sållningsutrustning vad jag förstått så där kanske det funkar. Kanske alternativet för mig helt enkelt vore att sälja huggen och hyra in någon som har bättre grejer? :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

skogstok88  
#135319 Hejsan jag har kört en bruks 804 ct i 1½ år nu och vi hade också jävla problem med alla stickor när de kommer till dessa sorters material de bästa tipset till dig är alltid vassa knivar ha ett stickegaller innan flis röret som stickorna stannar till i och trillar ner i gen mot trumman och flisas engång till eller fixa någon med erjo hugg de maskiner flisar riktigt fint på grund utan deras trumma roterar mycket snabbare och fler knivar

Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

Skogshuggaren83  
#135349 Eldar man själv så är det besta att ta stamved. Spara löv eller klen-gran från gallringar mm, och låt det förtorka.
Sly och buskar är bättre att sälja till värmeverken.
Det är inte så stor skillnad på björk och gran i energivärde.
Själv har jag en skivhugg nu och där blir det mindre stickor än den gamla trummhuggen.
Ställde in huggen på 8 mm så det blev minimalt med spetor, en farmi 260 och 120hk traktor inga problem.

Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

skogstok88  
#135356 okej va bra men det låter väldigt mycket 8 mm mellan kniven och motstålet max 3 mm

Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

josip  
#135372 Tack för svaren!

Jag har en ny hugg (ny för mig alltså) på gång, som jag hoppas skall gå att utrusta med såll vid behov. Den är litet större och har skild fläkt, så jag tror att detta kommer att funka bättre. Det är någon modell av bruks, minns inte nummern. Hydraulisk matning med två rullar har den också.

Min gamla hugg stockar sig ibland av stickorna så att montera såll tror jag inte skulle funka särskilt bra på den.

I vintras upptäckte jag fö. en sorts ved som orsakade ännu mera stickor, nämligen torr bakved sågat med bandsåg! Har inte tidigare haft detta problem med virke från den gamla sågbänken, men då jag skaffade en bandsåg så är det så litet material numera i bakveden att den slits sönder av inmatningsrullen.. :-(

Tror att skogshuggaren menar att huggstålen är ställda för 8mm flis? Dvs utsticket på stålen från huggskivan? Avståndet till motstålet skall ju nog vara så litet som möjligt i princip. brukar finnas en dekal på huggen... Min lilla farmi har ingen justermöjlighet för flislängd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

skogstok88  
#135727 lycka till

Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

Fridh  
#135751 Säger som Skogstok88. Vassa knivar och stick galler i.

Skogstok88: Erjo har ser likadant ut med knivarna. Bara att vi kör trumman rätt mycket snabbare än vad Bruks gör.

Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

skogstok88  
#135793 okej då är det därför har du fått i något järn på senate

Avatar Fallback

Re: Flisning av sly, buskar och helträd

josip  
#144371 Hej igen!

Det blev inget med den där brukshuggen jag tänkte köpa, för jag hittade en gammal edsbyhuggen som har såll och kvistbrytare. Dessutom på närmare håll så jag kunde hämta den med traktorn. Måste säga att det är en enorm skillnad på fliskvaliteten. När det tidigare blev en hink med stickor per fyllning av flisbehållaren (500l), så blir det nu en hink per lass flis (8m3) ungefär. Något överdrivet kanske, men inte långt ifrån.. Man behöver inte alls bry sig om stickorna, det är bara att ösa på..

Tuggen heter egentligen drivex, men är väl tillverkad av samma företag. Det står edsbyn på den också och den ser ungefär ut som de som jag sett på bilder. Den är så pass gammal att den har mekanisk matning, men det funkar ju det också. Måste försöka fixa till drivrullen så att den blir litet aggressivare bara. Med litet småpyssel så blir den perfekt för mig!

Har inte testat att flisa helträd ännu, men kommer att göra det när tillfälle ges. Dessutom verkar det som om denna går mycket lättare än min gamla hugg, trots att stålen inte är så värst vassa - de är i behov av slipning. Förra ägaren sade att den tar max 20cm träd, dvs något mindre än den bruks jag hade på gång, men det gör inte så mycket. Huvudsaken att det blir bra flis. Och det är ändå 5 cm mera än min gamla hugg klarar av.

Mest otroligt av allt med detta är att denna enkla teknik har funnit så länge - jag syftar på kvistbrytare och såll, och ändå finns det ännu idag så många huggar som säljs utan. Typskylten på mitt nyförvärv säger att den är tillverkad 1980. Hade jag vetat att det gör så stor skillnad hade jag skaffat en annan hugg för länge sen. I 10 år har jag plockat stickor... :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).