Bioenergi

Framgång som vedförsäljare

17 inlägg 7217 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Framgång som vedförsäljare

plutten  
#135239 Att framställa ved och sälja den vidare tycks bli en allt mer utbredd hobby, bisyssla kanske t.om huvudsyssla
för många skogsägare. Alla är inte ens skogsägare utan köper råvaran. Har följt med diskussionen om vedförsäljningens utmaningar som det skrivs om här på forumet. På en del håll tycks det råda rena vilda västern
och på andra håll kanske man lyckas få ut ett helt hyfsat pris för sin produkt. Nu har ju de senaste vintrarna varit ganska tacksamma som vedproducent, vilket har bidragit till att allt flera börjat producera ved till försäljning. Anta att det nu kommer ett antal "varma" vintrar på raken med resultat att efterfrågan på ved sjunker. Du har just kommit igång med vedproduktionen, investerat i maskiner, råmaterial m.m. Hur skall du göra för att nu överleva som vedförsäljare? Vad göra för att kunderna skall köpa just din ved när marknaden är begränsad? Frågor som kanske i detta nu inte är så aktuella, eller är dom? Kanske man redan i detta skede borde tänka på eventuella prövningar som kan komma emot. Kommentera!



   TS
Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135246 Här får du ett svar från en "småskalig" vedförsäljare, och därför speglar det min synvinkel, som troligen skiljer sig en del från de större.

Hur man ska sälja just sin egen ved, där har jag en enkel filosofi. Veden ska vara torr och utan skavanker som fläckar av mögel etc. Den typ av förpackning man använder ska vara lätt att referera till. Exempelvis 1m3-säck på pall, en annan som funkar bra för mig är 40-literssäck.

Prissättningen är också enkel. Jag säljer bara torr ved, från och med ca 1 september och framåt, de som vill handla tidigare får göra det men veden ligger kvar hos mig tills jag bedömmer den torr, för sådan "tingad" ved så får kunden betala när denne "tingar" veden och priset är det samma som för torr ved. Här hos mig tycker jag inte men får nämvärt mycke bättre torrhalt efter det att rötmånaden trätt in och då kan man lika gärna börja släppa ut ved. För att vara säker på att allt är ok testar jag torrhalten eftersom genom provborrning och vägning av borrsnitt.

För mig som småskalig är det viktig och har alltid varit viktigt att kunna ligga lågt över en svacka i efterfrågan. Det innebär tex att jag alltid har allt under tak, och eftersom jag ofta köper in delar av råvaran så är årets råvara alltid betald av överskottet från föregående säsong. De investeringar jag gör tas också alltid av vinst från tidigare år, det kan ju innebära att vissa år blir det "inget handlat", men men....... . Jag har i och för sig aldrig haft som ambition att leva på min försäljning av ved alena, den blir en lagom stor bisyssla. Jag har heller inte "tvärstartat" vedförsäljningen utan från början blev det bara lite "mer och mer" för att nu ha stannat på en nivå som jag tidsmässigt finner lagom.

de va mina 5 ören.... ska bli kul att läsa hur andra ser på saken, för du har absolut rätt i att antalet försäljare ökat.

Användarvisningsbild

Re: Framgång som vedförsäljare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135254 Hur gör man säkraste vattenhalts mätningen?
Kan man tex låta kunden välja ut 10 st random vedklabbar, borra ett 10mm hål igenom vart och ett,
samla ihop borrspånet, väga, köra i mikron X antal minuter, väga igen.
Eller vad är smartast?

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

foton  
#135257 Det verkar lite överdrivet med att borra och mäta. Man känner väl på vedträna genom vikten om dom är torra. Föresten blir det en speciel klang i ett tort vedträd.

Användarvisningsbild

Re: Framgång som vedförsäljare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135264 Hur överför man den kunskapen i siffror till kunden?

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

H3nkk4  
#135268 Dom har ju på Clas ohlsson en väldigt billig fuktmätare för trä. Bara att ta en större vedklabb och klyva den på mitten och mäta inuti.

Som jag ser på det tror jag inte att några varma vintrar hindrar min vedförsäljning, för de flesta nybyggda hus häromkring har en vedspis installerad, Tulikivi eller Nunnauuni brukar vara vanligast.

Sen så har dom el-element eller en luftvärmepump som hjälp när det är riktigt kallt. För sådana skall nog ha sin ved ändå fast det blir en mild vinter,det blir aldrig så milt att du inte behöver elda.

Användarvisningsbild

Re: Framgång som vedförsäljare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135271 Jo, men då får man ju bara svar på hur hög vattenhalten är som mest.
Med borrning genom klabben får man ju en mer verklig siffra?

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

H3nkk4  
#135273 Du får ju en verklig siffra från fuktmätaren eller?

Om fukthalten är runt 20% är veden tillräckligt torr.

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

H3nkk4  
#135276 Vad skulle du annars mäta om inte fukthalten?

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135277 Det tar ju lite tid i micron, har aldrig testat bara läst om det, men håller man på tills vikten ej sjunker mer så ska det väl vara så exakt det går att få. En hålborr typ som man använder vid åldersbestämning av skog är nog lämpligast att använda.

Jag har tillgång till en våg som värmer borrkärnan tills vikten ej sjunker mer, då är det klart. Tidsåtgången kan väl vara ca 5 min, och vågen klarar ju sig själv, så jätte jobbigt är det väl inte.

Sedan spelar det nog inte så stor roll hur man gör, bara det blir bra, jag beskrev bara mitt tillvägagångssätt.

Slutligen är anledningen till att jag mäter att om jag ser för hög fukthalt så säljer jag inte av den veden förän den är ok. Så det är mer en kontroll för mig än för kund.

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

Robertberg  
#135279 Slurfi vill få fram ett snitt på fukthalten, inte se vilken fukthalt den blötaste veden har.

Den ved vi säljer levereras hem till kunden direkt när den är kapad och klyvd, på så sätt slipper vi allt krångel med torkning och hantering (veden åker direkt i tippvagnen).
Köparna får själva bestämma fukthalten, eftersom de bestämmer när de vill ha den levererad.

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

H3nkk4  
#135282 Jag tycker det räcker med att mäta den "blötaste" veden och ifall den är torr så är ju resten av veden det också.

Tycker bara att det låter jobbigt att borra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Framgång som vedförsäljare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135287 Jag har inte testat men med skruvdragaren torde borrning av 10 st slumpvist valda vedklabbar ta bortåt 2 minuter
då får man dessutom ett småkornigt material som lämpar sig för torkning i ugn tänker jag mig.
Med lite övning kanske det går att snabba upp hela denna mätprocedur och kanske kanske den potentielle kunden
får ett intryck av att man är åtm hyfsat intresserad av att få fram en trovärdig siffra på vattenhalten.
Så att man sedan kan ta ut ett högre pris.

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

H3nkk4  
#135289 Av mina kunder har jag fått intrycket att dom inte är så insatta i detta med fukthalt. Dom har nöjt sej med "något" fuktig ved med kanske en fukthalt på 25 %. Och deras ögon har det varit torr ved. Det har räckt med att jag sagt att jag har mätt fukthalten i vedträna och att den är torr.

Men det finns ju olika marknader överallt. Här är det ju nästan så att dom "river" veden ur händerna på en, den är så lättsåld.

Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

jd6630  
#135302 här nere skiter folk i fall den e torr våt nyfälld eller vad BARA DE E BILLIGT!!!
hade en tomte som ringde i da o undrade om
jag hade ved,o om ja har kvar
va de kostar....500spänn kubiken löst
oj de va dyrt hur väl lavat e de då
tja löst mått,ca 0,7km lavat
oj de va lite ved
har du billigare ved
nä samma pris för allt
men sa typen, de måste ju bli småbitar kvar av stammen eftersom den e 300cm lång o varje ved bit e 33 cm, o såg snittet tar 10 mm då torde de ju enligt all sköns rätt bli en spillbit kvar, o de borde ja ju kunna få näst intill gratis
nä sa ja den biten som blir över skickar ja me till kunderna som lite extra gott mått.


btw, fuktmätare
ja har en blå jula sak, som funkar bra enligt maj. men hade en kile som kom o hämtad eved för ett tag sen, o han var ventilations nisse. hade en fuktmätare som kosta 10 tusen spänn, vi jämförde våra mätare som en kul sak, resultatet blev nästan samma
fast hans visade 30 promille o min 28%!!!!!!!!
"våra" mätare visar de stiften mäter, hans va en koplicerad sak som mätte fukt i mättad form-yttre luftfuktiget dividerat me ett omräkningstal x massans vikt. men nästan samma resultat.

försäljning i framtiden!!
tja 800kbm sålt hitintills i år, o har 1500kbm trä helsike som e på väg ner dessutom rinde min langare i kväll o undra om ja va sugen på 100kbm riktigt grova bok stockar. tja sa ja va kostar skiten
200spänn kbm me nåt kvitto. i helvete du får 120 spänn utan papper. ja de funkar sa han

har köpt en kisa kubik i da av en annan handlare så nu ska da kapas pinna.
så just nu känns de som de e ett jävla sug på ved här, bara de e billigt . sen e vi lite fula me , eftersom ja e polare me min langare o han langar te dom andre ved säljarna me som kom konkar me maj, så får dom inget utan han håller de te maj. rättvis konkurens
men om de skulle avta me försäljningen nästa år, o eftersom ja inte hinner kapa upp mycke nu i höst så kommer d emesta o ligga i stock, o då får ja väl leta upp en flistugg o köra de genom som sen pannan får ta hand om
ja ser de så här, e där folk som vill handla,då tar ja hem stock o kapar o klyver o säljer ved. vill ingen ha ved ,då får ja elda me de själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).