Skogsnyheter

Byggmax har snart halverats på börsen.

16 inlägg 7419 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byggmax har snart halverats på börsen.

Fredrik Reuter  
#135182 Dålig detaljhandel har gjort att Byggmax har tappat 45% av börsvärdet hittills i år.
Vad gör ni för tolkningar av detta?
Måste erkänna att jag trodde detaljhandeln hade gått relativt bra i år, men där verkade jag ha fel.


http://www.woodnet.se/iuware.aspx?pagei ... oid=141556



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Kse  
#135184 Kanske för hård prispress, kolla hur det gick för ONOFF.

Avatar Fallback

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Hema  
#135186 Aktiemarknaden är lömsk. Hur har det gått för andra aktörer?
Eller är det bara så att intresset för att göra vinst på aktievärdet är dåligt?
Folk renoverar väl inte mindre iår än vanligt direkt?

Avatar Fallback

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Kristoffer D  
#135236
Kse skrev:Kanske för hård prispress, kolla hur det gick för ONOFF.


Det i kombination med ett relativt dåligt utbud av övriga varor än trä (dåligt sådant) och okunnig personal har nog gjort sitt. Survival of the fittest så att säga.

Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135238 usch om byggmax skulle försvinna, priserna skulle skjuta i höjden direkt :S är bra att det finns något ställe i närheten som har bra priser. Dessutom tycker jag att man får bra hjälp där samt att dom oftast knappar in fel varor man har köpt så att man får det än billigare :) händer iofs på k-rauta också :D

Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137122 Inte konstigt om byggmax har halverats. Folk blir ju mer och mer medvetna om kvalitén och vi vill ju ha bra kvalité vilket inte byggmax har dirkekt.

Avatar Fallback

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

axwell  
#137136
970D skrev:Inte konstigt om byggmax har halverats. Folk blir ju mer och mer medvetna om kvalitén och vi vill ju ha bra kvalité vilket inte byggmax har dirkekt.


Upplever motsatsen.
Det varierar troligen mellan olika landsändor, K-rauta och Bauhaus tar sitt virke från södra och rörvik.
Byggmax i Sundsvall har ofta från Bollsta(Kramfors) och Bodensågen, köper då av Byggmax även om de andra skulle vara nån krona billigare.

Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

totte  
#137141 Varierar både över ort, över tid och olika sortiment. Har sett hyfsat virke på Byggmax i Umeå och sånt som inte dög till annat än ved.

Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Camwood  
#137147
Admin@skogsforum skrev:Dålig detaljhandel har gjort att Byggmax har tappat 45% av börsvärdet hittills i år.
Vad gör ni för tolkningar av detta?
Måste erkänna att jag trodde detaljhandeln hade gått relativt bra i år, men där verkade jag ha fel.


http://www.woodnet.se/iuware.aspx?pagei ... oid=141556

Länken funkar inte för mig!
Men går det dåligt för Byggmax (liten vinst) :?: Det är inte samma sak som hur börsen värdererar företaget. Normalt så ska börsvärdet spegla den kommande vinsten/förlusten men det är inte alltid det är så :geek:

Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Fredrik Reuter  
#137151 Hej,
Woodnet måste ha ändrat sina länkar, här är originalartikeln: http://www.woodnet.se/Nyheter/Boersras-foer-Byggmax

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Kjell S  
#137213 Kvaliteten får man leta lite efter - tar man bara rakt av får man nog en hel del ved ibland.
Har fått åka tomhänt ena gången för att nästa hitta prima virke...

Börsen har en underlig uppfattning om företagens soliditet och värde...
Kurser som bygger på väntade vinster och hur de infrias - något för vedprissättning?

Avatar Fallback

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

dexter  
#137215 Du kan hitta kvalité virke överallt. De berorpå hur högt man sätter ribban, men sen får maan också de man betalar för.

Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Skogshuggarn  
#137227 Kan någon svara på varför Byggmax kör med 21 mm tjocklek på tex olika panelsortiment istf 22 mm?.

:wink:

Avatar Fallback

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

axwell  
#137231
Skogshuggarn skrev:Kan någon svara på varför Byggmax kör med 21 mm tjocklek på tex olika panelsortiment istf 22 mm?.


Fler borde ange 21 mm om det inte håller 22 mm efter torkning.

Användarvisningsbild

Re: Byggmax har snart halverats på börsen.

Camwood  
#137298
axwell skrev:
Skogshuggarn skrev:Kan någon svara på varför Byggmax kör med 21 mm tjocklek på tex olika panelsortiment istf 22 mm?.


Fler borde ange 21 mm om det inte håller 22 mm efter torkning.

Tillåtet undermål för dim under 100 mm är 1/2 mm. Allså kan man hyvla 21,5 mm när standarden är 22 mm(SS232712)inte tunnare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).