Avverkning (slutavverkning)

Averkning själv

38 inlägg 31281 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Averkning själv

Skog 2345  
#134849 Hej,
Vi fundera på att Avverka till vintern men jag undrar vad som är mest lönsamt att avverka själv med motorsåg eller att leja in en skogsmaskin?Hur mycket rymmer en full timmer bil med släp?Hur mycket får man för en full timmer bil med släp.Det är gran som vi ska fälla på ca 2hk.


Senast redigerad av Skog 2345 fre 05 aug 2011, 20:58, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Averkning

kallen  
#134850 Om det är 4 hektar är det nog bäst att leja bort det!

Avatar Fallback

Re: Averkning

Skog 2345  
#134893 Hur går det till när man ska ta ner och köra ut skog själv.Ska man kontakta en köpare innan man börjar fälla?Det jag håller på och tänker på är hur vi ska få ut virket det är ca 50-60meter långt in i skogen på det värsta ställena. Har bara traktor med frontlastare och pallgafflar och en liten timmerkärra utan kran.Hur ska man få ut virket?Kan man lunna ut det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Averkning

Avslutat-03  
#134905
Skog 2345 skrev:Hur går det till när man ska ta ner och köra ut skog själv.Ska man kontakta en köpare innan man börjar fälla?Det jag håller på och tänker på är hur vi ska få ut virket det är ca 50-60meter långt in i skogen på det värsta ställena. Har bara traktor med frontlastare och pallgafflar och en liten timmerkärra utan kran.Hur ska man få ut virket?Kan man lunna ut det?


Nej snälla nån. Om du överhuvudtaget ska ge dig på att motormanuellt hugga och köra ut en 4 ha-avverkning ska du ha ordentlig vana av att hugga med motorsåg. För att köra ut det måste du definitivt ha kran till kärran.

Gör ett överslag på hur många träd det är på 4 ha och tänk på hur lång tid det tar för dig att hugga 1 träd. Gör även ett överslag på hur många m3 det är och fundera på hur många lass med din kärra du måsta köra ut.

Känns det fortfarande aktuellt så måste du prata med virkesköparen för att få apteringsinstruktion, tidpunkter m.m.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

Skog 2345  
#134906 Titta nu ordentligt på kartan det är bara 2hk gran skog.Tjänar man mycket på att fälla och köra ut själv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Averkning själv

axwell  
#134908 Jag skulle avverka 2ha efter att ha kommit överens med en virkesköpare, har troligen smidigare maskiner än de du nämner, ingen större skillnad dock.

Kan du lägga in kartan i denna tråd?

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

Skog 2345  
#134930 Men hur ska man få ut virket?Kan man lunna ut virket?Det är ju inte så långt till vägen 40-60meter på dom värsta ställena.Vår traktor har has plåt och en markfrigång på ca 50cm så den är nog skogs utrustad.Marken som vi ska avverka på är väldigt plan.Har en Case 685xl med Trima 1290 lastar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Averkning själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134931 Om det är endast 60 meter till väg och dessutom plant så går det att få ut det med en kätting bakom en fyrhjuling
barmarkstid eller med en timmerkälke bakom skotern vintertid.
Pinne för pinne eller några per vända.
Kommer traktorn fram så använd den.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

Skog 2345  
#134934 Sliter det mycket på traktorn att man hänger stockarna i trepunkten och drar dom några meter?Och sen när man har dragit ut stockarna kan man sortera dom med pallgafflarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Averkning själv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134935 Alltså, ibland kan man förlora på att avverka själv. Dvs man får mer betalt för träden per rot, än avverkat och i en hög vid vägen. Sälj som rotpost.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

Skog 2345  
#134939 Så om man avverkar själv är det stor risk att man förlorar på det.Trodde det var tvärt om att man tjäna mycket på det.Hur mycket brukar ni sälja per leverans?Hur mycket går det på en last bil utan släp?Hur mycket får man för en lastbil utan släp full av gran timmer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Averkning själv

Skog 2345  
#134944 Om man fäller och kapar upp timret och sen ta in en skotare.Då slipper man kostnaden för Skördaren.Kan man göra så?Tjänar man mycket på att inte ta in en skördare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Averkning själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134946
Skog 2345 skrev:Sliter det mycket på traktorn att man hänger stockarna i trepunkten och drar dom några meter?Och sen när man har dragit ut stockarna kan man sortera dom med pallgafflarna.

Traktorn är till för att dra och slita i grejer, de brukar kallas Dragkraft i en del kalkyler.
Ska du jobba i skogen så ska det vara för att du vill och känner för det, jag tror inte
du kan ro hem så enorma summor genom att göra jobbet själv, helst när du inte verkar ha
erfarenhet och vana.
Men min uppmaning blir nog; ta reda på hur sågen vill ha timret, aptera så, ordna trp till sågen
och sälj direkt där.
Då får du jobba med ett fint jobb och om allt går fint så har du mer pengar kvar när alla omkostnader är betalda
än om du bara sköter skogen per telefon.
Varför inte börja med att plocka fram ett lastbilslass virke så du får ett hum om vad du står inför.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

Skog 2345  
#134952 Är det stor risk att Traktorn går sänder om man kör lugnt och försiktigt och har hasplat.
Senast redigerad av Skog 2345 lör 06 aug 2011, 00:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Averkning själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134954 Jo det är stor risk om man kasar över stora vassa stenar osv, kör man lite försiktigt så är det noll risk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).