Skogsvagn (Huggarvagnar)

elservo eller hydraulservo?

12 inlägg 7788 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

elservo eller hydraulservo?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134793 Jag vet i stora hela skillnaden, dels prisena skilljer en del å sen antar ja att eldpakarna är "lättare i rörelserna"...

Men vilket är att föredra? om man ser till funktionen.... För å nakdelar?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

ulfgustav  
#134799 Hej lite kort sammanfattat:
Elservo: Med ett bra elservosystem så kan du justera känslighet och karaktäristik på samtliga funktioner joysticken är lättare och det blir bara ett kablage i hytten
Nackdelar: Dyrare, känsligare komponenter.
Hydraulservo
Få eller inga justeringsmöjligheter, spakkaraktäristik kan ofta justeras genom fjäderbyten
tyngre ock klumopigare spakar och störande servoslangar.
Fördel: Billigare och mindre känsliga,lättare att serva för en ovan

Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134806 kan man ställa "farten" nå på hydlaulservona? tänker mej, om man tycker stickan går för fort in eller nått typ...

   TS
Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

ulfgustav  
#134808 Det beror på vilken ventil som sitter där lite olika lösningar finns det

Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134885 Hade jag obegränsad budget så att jag ens skulle kunna tänka på elservoså bleve det nog radiodosa kan inte skilja mycket i pris.

Användarvisningsbild

Re: elservo eller hydraulservo?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134915
nutte skrev:kan man ställa "farten" nå på hydlaulservona? tänker mej, om man tycker stickan går för fort in eller nått typ...



man bruka få byta slider i ventilpaketet

Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

ulfgustav  
#134969 Det finns olika möjligheter till att ställa farten:
Byta slider ändrar hela karakteristiken och minskar max farten vissa ventiler kan man begränsa slidslaget på då minskar max farten men karakteristiken behålls
Då det gäller manöver egenskaperna så kan de också justeras genom att fjädrar i joysticks byts (kräver detalj insikt), viss skillnad kan man också få genom att laborera med servotrycket

Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135611 vart kan man köpa hydraulservo paket? har kollat på weimers sida, å 80liters kostar ca 25´ men det måste ju finnas konkurenter?

   TS
Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

Bengt.Svensson  
#135626 På Elmia testade jag Kellfris elservo, som enligt dem själva var italienska. De säljs separat för runt 30 000 kr enligt försäljaren (Weimer tar väl drygt dubbelt så mycket för sitt elservo). Det verkade helt OK när jag testade dem - dock vet man aldrig hur hållbara de är.

Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135627 tja.... Elservon är inte aktuellt... utan hydraulservo isf... iaf till denna kranen...

   TS
Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

Obon85  
#136128 Hydralservo så får men ofta el ON/OFF till grip å utskjut?


Weimer servo kostar väl ca 35k har jag för mig?? kellfris ventil är inte den för max 60 litersflöde?? weimers e för 80 har jag för mig...?

Avatar Fallback

Re: elservo eller hydraulservo?

Bengt.Svensson  
#136131
Obon85 skrev:Hydralservo så får men ofta el ON/OFF till grip å utskjut?


Weimer servo kostar väl ca 35k har jag för mig?? kellfris ventil är inte den för max 60 litersflöde?? weimers e för 80 har jag för mig...?


Vet inte vilka flöden den klarar, men elservo till det priset måste säkert ha en del baksidor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).