Verkstan

Fylla kylmedel i AC själv

25 inlägg 108096 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fylla kylmedel i AC själv

Kse  
#132851 Köpte några flaskor med R 134a kylmedel för att fylla på AC lite här och där.
Läste i instruktionerna att man absolut INTE fick ansluta till högtrycksporten.
Hur identifierar man högtrycksporten och var ska man då fylla gasen? lågtrycksporten eller och var finns då den?

Har kollat på tre AC anläggningar och alla har två nipplar bredvid kompressorn, en på var slang som går ut från kompressorn. En grövre och en smalare nippel, anslutningen i fyllnings kittet passar till den smalare nippeln.
Är det här man ska fylla eller?

Nån som har fyllt AC själv? Systemen är inte tomma så det behövs ingen vacuumsugning.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i AC själv

finskpinne  
#132873 Nu ska du inte tro blindt på mig eftersom jag egentligen inte har den blekaste aning! :mrgreen: Men jag skulle misstänka att du kan fundera ut vilken som är trycksidan genom att se vilken slang som går från kompressorn till kylarn, enligt mej skulle ju den borde vara "utgående" ledningen från kompressorn, alltså tryckslangen. Den klenare nippeln borde ju då vara på returslangen som går till kompressorn, och eftersom dom två nipplarna borde vara olika så skulle du ju inte kunna ansluta den på fel slang!! Eller!??

Men nu är ju jag bara en helt vanlig skogsfilur så du ska som sagt inte lita på mig, men det finns ju som sagt bara två nipplar så du har ju ganska bra odds!! 50-50!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i AC själv

masterchief  
#132879 Har du i för mycket så blir det mindre effekt i ACn.

Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i AC själv

Kse  
#132891 Borde inte gå att göra fel om det bara är dom två nipplarna, men med den varningstexten så undrar man ju om det finns fler nipplar. Nåja vi provar i morgon.
Det finns ju en tryckmätare så man inte fyller på för mycket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132910 Vars fick du tag på dom där bra å ha sakerna?

Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

Fiat 4WD  
#132918 De två nipplarna ( eg ventiler) som syns på din bild har olika stora gängor.
Påfyllningsslangen skall bara passa på en av dem vilket är lågtrycksidan.

Låt motorn gå på tomgång med AC tillslagen när du fyller så borde det lösa sig.

En liten undring bara?
Om det inte läcker varför behöver du fylla på? Om det läcker är det inte lönt, det kylmediat pyser ut direkt trycket ökar.

Har du haft isär nåt förstår jag bättre.

Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

Thunborg  
#132920 Bara en fundering :-\ varför står det LEAK STOP på burken :roll: är det medel i som ska täta eventuella små läckage, lika som till bildäck :mrgreen:
Om det är det , hur mår kompressorn , expanstionsventilen och fitret av det :?:

Men det kanske är jag som fattat fel ...... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

skogsjan695xl  
#132928 Undrar också vart du fått tag på detta, och även detta Thunborg nämnde.

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

erikl  
#132941 Kylspray från Biltema fungerar finfint.

Användarvisningsbild

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

Kse  
#132951 Kylspray funkar säkert oxå, så även tex butangas, gasol eller lustgas.
Då R134a är det som normalt används så kör jag på det,innehåller desutom olja för att smörja kompressorn vilket tidigare nämda gaser inte gör och i kittet finns färdiga anslutnigar och tryckmätare.
Burkarna innehåller mycke riktigt även läcktätning som är anpassad för ac system och inte ska påverka funktionen.
Systemet läcker helt klart då ac´n sakta men säkert tappat effekt sen början av förra sommaren då jag skaffade maskinen, ac´n kyler fortfarande men räcker inte till när det är riktigt varmt. Läckaget kan med andra ord inte vara särsklit stort så lever den en säsong på en fyllning är jag nöjd, och kanske hjälper läcktätningen.

R134a får inte säljat till privatpersoner i sverige så det är nätet som gäller, köpte mitt kitt på tradera för 1200:- och 55:- i frakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

Magnus Olausson  
#134566 Var försiktig så du inte överfyller det står på instalationsskylten hur många gram det ska vara fyller du för mycket kommer inte all vätska hinna koka av i batteriet då får du vätska tillbaka till kompessorn det tål dom inte då får man byta kompressor (Dyrt)

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

llehs  
#134627 För de som är intresserade av att lära sig lite mer ang. AC

http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

the_berglund  
#134678 KOlla grabbar 795 kr + frak.. Å instruktioner på you tube :)

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

simon  
#134792 Man skall alltid försöka fylla på lågtrycksidan om det finns möjlighet och man ska fylla i vätskefas. Man ska se till att man har en förångningstemperatur på ca +5 grader och en utblåsningstemperatur ur ventilationshållet i kupen på ca +12-+15 grader Det medför att man har en överhettning på 7 - 10 grader vilket gör att nab garanterar att ingen vätska kommer tillbaka till kompressorn vilket orsakar ett haveri.
Ska man fylla i högtrycksidan så måsta man se till att man har ett högre tryck i behållaren än i AC-systemet och att systemet är avstängt.

Avatar Fallback

Re: Fylla kylmedel i ac´n själv

BGA  
#135203 En liten kommentar: Vi lever i ett underligt land! Lämnar jag in min traktor för reparation (MG i Falkenberg) och dom måste tömma ACn av någon anledning så fördröjs reparationen en dag och kostar tusenlappar extra pga att dom måste köra till en AC firma och fylla. I de stater i USA jag bilat runt säljer dom de avbildade AC-burkarna på varenda bensinstation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).