Små skogsmaskiner och övriga maskiner

polaris vs arctic cat

13 inlägg 13249 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

polaris vs arctic cat

jonsabonnen  
#13473 funder på att köpa en atv för modligen blir det en polaris 800efi för vi har en sådan på jobbet o den går bra som --- men såg att arctic cat hade kommit med en ny model thundercat 1000 va tror ni om den



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13475 Vad ska du ha den till?

Kan säga som så att vi köpte på skolan en polaris sportsman 500 efi x2(2 säten)

och redan nu efter ja nån månad så har ett fel dykt upp (fel blir det väll på allt förr eller senare, men endå bra att nämna)

Det är någon sensor eller dyl till gasen, för den går inte om man släpper gasen, alltså som den är nu dör den på tomgång men om man trycker in gasen väldigt lite så den går som på tomgång då funkar den

Vi har den till o dels åka två på, sen köra ris, ved och lite sånna saker

Däremot vad jag hört så ska dom inte vara så bra på att dra tunga ved/timmerlass

Det har vi Hondor, Suzuki Kingquad och en tidig 90tals yamaha till

Men som sagt Polaris är fina maskiner men jag är tveksam till att ha en o dra ved med, då litar ja mer på Artic Cat

Ser även nu att Artic har en 700cc Diesel, kan ju vara något om du har diesel maskiner i övrigt?

Fördelen borde väll vara om den är starkare men segare i acc?
Och den nya 1000cc verkar ju lovande =)

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#13553 ska ha den mestadels till att transportera grejer till skogen med skulle inte tro att jag köper någon ved kärra

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#13554 Varför inte en Polaris 6-hjuling, då har du ju ett flak att transportera på.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13555
jonsabonnen skrev:ska ha den mestadels till att transportera grejer till skogen med skulle inte tro att jag köper någon ved kärra


Om du ska transportera grejjer te skogen kan jag nog rekommendera en 6hjuling eftersom du då har flak och sen i vissa fall kan den kanske ta sig fram bättre pga 6hjuls drift?

Men jag skulle nog valt vart Artic 1000cc

Lär ju inte köra fast i första taget, och den bör kunna dra ved kärra utan problem

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#13567 jo de e klart men en den kostar 112000ex moms medans polarisen kostar 88000 ex moms e de rimligt för 190 kubik? de e ju ändå 24000kr :?

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13594 Beror väll lite på

Har själv inte kört Articcat men jag tror dom skall ha bättre kvalitet än Polaris?

Har sett en här i trakterna som har nån artic med huggarvagn+drivning
såg ut att gå bra

Säkert inge fel på Polarisen men, jag tror det inte bara är för antal cc du lägger 24 000:- extra

Annars för 80-90lax rekommenderar jag nog hellre Honda 500
Då Honda och yamaha är i en klass för sig

Men provkör och fundera innan du bestämmer dig så blir det nog bra i slutändan

Min absoluta favorit är nog endå Honda, Stel bakaxel men pallar med tunga lass bättre, på dom med delad bakaxel så belastar man fjädringen så hårt så den sjuker ihop så mycke

Men våran 500 polaris i skolan går väll bra, men används som sagt till lättare sysslor

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#13601 nä någon honda köpper jag aldrig o absolut ingen 500 då den e 1 cylindrig

   TS
Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#14055 blev en polaris

   TS
Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24340 Du gjorde ett bra val,vi hade artic cat 700H1 före men problem uppstod 😈 å vi hade hört att polaris ska vara bra maskiner me bra pulver i motor,För de mästa stanar min massey ferguson 35x då e de bra å ha en polaris 700efi å dra den så däcken nästan hoppar av på 35an :lol: 65hk ligger våran 700på :)

Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24342 vilken färg köpte du ja har mossy oak

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#24732 jag med

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#24742 Förstår inte varför man är ute efter alla dessa cc förutom om man vill ha mycket muskler i maskinen för att "leka". Är ju helt omöjligt att få ner all kraft i marken. 300cc och en bra lågxäxel räcker väldigt långt. Själv har ja ju en 260 och får inte ner all kraft i marken.

Bara en fundering, men klart det är roligt med en rapp maskin. Sen väger ju dom större lite mer så det hjälper väll också, men skilnaden är inte jättestor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).