Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1197923 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ponsse beaver  
#134632 Han hadde nog fått bättre för det om han sålt det till ett skogsbolag som energived eller?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134636 alltså detta e en röra utan like, al o björk stocken ligger mellan 15 o 30cm alen e rak o fin, björket kan ja ha som häng matta
bok stockarna ca 100kbm är 60cm efter som de e nedersta delen av stammen lönnen ligger på 35cm o e rak o kvistig värre än....
sen e där lite lärk, o asp o annat mojs. en del ek stamm o ask. ja där e fantamaj allt me löv på
köpte 1350kbm för 300 tusen ALLTSÅ 222KR KBM vitt.
och 150kbm för 37000 grått
Hade även en kurt med som handlar med timmer i min del av landet och jag har i hans ögon betalt lite för mycke /kbm,men iof jag får de hemkört mot att ja bjuder på kaffe
gjorde upp affären på banken eftersom det är dom som sagt upp en hela lånet efter skilsmässan, inte de enklaste o flytta pengar från konto till konto o lösa folks skulder, blev faktiskt riktigt otrevligt bemött av bankpersonalen
bolaget som köpte resten av timmret tog vad dom ville ha o lämnade resten, iom skilsmässan o banklånen tog banken sitt o frun sitt
men nu e de löst o han har lite pengar på fikan med
tror inte ett skogsbolag betalt dom pengarna i denne hastigheten
hmm ja hade kunnat gett han pengarna bara ja sluppit stockarna tänker ja nu i efterhand
men men .....
jaha vedmaskin, förstår att "vedproducent" har en kisa kubik som står o skräpar på tomten som han nu tänker sälja till mej för typ 50 papp o inte nån fråga om moms
ja mätte upp dia,på 100stockar och tog genomsnittet fick fram,39,99998 på miniräknaren.

men sajjer bara en sak. hur FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!!!!!!!kan en skogs firma avverka på detta sätt???? tror inte jag såg en stubbe under 1m i höjd som var kvar i skogen
erbets ställning?? eller fällaren hade ryggskott

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

lars11  
#134642 Vad tar ni för ett 40litersknippe fin björkved till slutkund eller typ macken?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134646 ja har sålt lite säckar till ica o nån annan affär o får då 35kr st inkl moms.
säljer jag direkt till en kund så 50 spänn

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#134657
jd6630 skrev:alltså detta e en röra utan like.
jaha vedmaskin, förstår att "vedproducent" har en kisa kubik som står o skräpar på tomten som han nu tänker sälja till mej för typ 50 papp o inte nån fråga om moms

Brukar ofta vara så. Rörigt, dåligt utfört arbete och dålig ekonomi går nästan alltid hand i hand.
Nu syftade jag på de två Kisamaskinerna du hade erbjudande om. Nej min nya Kisaved blir levererad i månadsskiftet i Sept/Okt och den är inte till salu än. Sen så gör jag mina affärer vitt så du och jag skulle nog ändå ha svårt att komma överens då.

40 litersäckarna tar jag 32 nok + moms för när jag säljer bil och släp (1800 st) cirka 47 sek inkl moms

Övriga i Sverige tar jag 50 kr för.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134706 har inte så stor koll på hur de brukar gå till vid skogsarbete. när min firma gallrat ut i skogen till sommarstugan så har det blivit väldigt välgjort och fint,förutom skotarspåren vid bäcken,men de hade jag räknat med eftersom det är väldigt vått där nere

det är en säjer inte vilken, men ett skogs avverknings företag som skött avverkning framkörning och uppläggning till den här personen
satt ca 1m hög stubbe, glömt bort vissa träd,är fällda men inte upparbetade ,troligtvis ligger det 100kbm 3m längde enligt min skogskunnige man kvar i skogen som inte är framkört
fällt stora bokträd,UTAN fällsnitt, sågat snett uppifrån o ner
sitter 10-20 cm långa kvistar kvar på stocken
sen har firman tagit vad dom velat ha och eftersom allt timmer låg i en stack har lastbilarna fått sortera ut vid hämtning så stacken e inte så vacker längre,liknar ett stort plockepinn


fick erbjudande om en hakki 1x37 easy här på forumet för 70tusen. +moms. har funderat lite men vet inte
tycker de är enormt mycke pengar att lägga på nåt jag inte vet hur de kommer se ut med ved handel nästa månad. dessutom kan jag få en kisa maskin till ett bra pris. men är lite inne på en blå grå modell som tar grovt timmer, komme rinte ihåg vad den heter men är svindyr
visst kan jag med göra affär på vedmaskin vitt ,inga problem eftersom det är avdragsgillt. men som sagt finns mycket annat som står högt i kurs på inköps listan.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Eric H  
#134728 jd6630 Här är maskinen du ska ha http://www.blocket.se/alvsborg/Stor_ved ... ?ca=17&w=3

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134741
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:alltså detta e en röra utan like.
jaha vedmaskin, förstår att "vedproducent" har en kisa kubik som står o skräpar på tomten som han nu tänker sälja till mej för typ 50 papp o inte nån fråga om moms

Brukar ofta vara så. Rörigt, dåligt utfört arbete och dålig ekonomi går nästan alltid hand i hand.
Nu syftade jag på de två Kisamaskinerna du hade erbjudande om. Nej min nya Kisaved blir levererad i månadsskiftet i Sept/Okt och den är inte till salu än. Sen så gör jag mina affärer vitt så du och jag skulle nog ändå ha svårt att komma överens då.

40 litersäckarna tar jag 32 nok + moms för när jag säljer bil och släp (1800 st) cirka 47 sek inkl moms

Övriga i Sverige tar jag 50 kr för.


Är det verkligen rätt att när du exporterar till Norge ta betalt +moms?Vi tar inte +moms när vi exporterar till Norge och det är för att dom inte är ett eu land.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#134744
sliparn skrev:
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:alltså detta e en röra utan like.
jaha vedmaskin, förstår att "vedproducent" har en kisa kubik som står o skräpar på tomten som han nu tänker sälja till mej för typ 50 papp o inte nån fråga om moms

Brukar ofta vara så. Rörigt, dåligt utfört arbete och dålig ekonomi går nästan alltid hand i hand.
Nu syftade jag på de två Kisamaskinerna du hade erbjudande om. Nej min nya Kisaved blir levererad i månadsskiftet i Sept/Okt och den är inte till salu än. Sen så gör jag mina affärer vitt så du och jag skulle nog ändå ha svårt att komma överens då.

40 litersäckarna tar jag 32 nok + moms för när jag säljer bil och släp (1800 st) cirka 47 sek inkl moms

Övriga i Sverige tar jag 50 kr för.


Är det verkligen rätt att när du exporterar till Norge ta betalt +moms?Vi tar inte +moms när vi exporterar till Norge och det är för att dom inte är ett eu land.

Du har helt rätt! Jag skrev cirka 47 sek inkl moms för att vara jämförbara siffror. Jag får aldrig och tar heller aldrig betalt den norska momsen. Den betalar köparen till KGH och är inte den betald så blir det stopp med lastbilen i gränsen såvida inte köparen har tullkredit. Men jag får ju aldrig behålla den svenska momsen heller så det är ju samma sak.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134784
Eric H skrev:jd6630 Här är maskinen du ska ha http://www.blocket.se/alvsborg/Stor_ved ... ?ca=17&w=3



aa eric h
den ser alldeles lagom ut för mitt hobby vedande
hur många enkronor kan den kosta??? har ju mitt rörliga konto med pengar .....dom mynt som ligge ri bilen
hmm vore nåt o ha på gården,hade väl satt skräck i dom andre konkurenterna

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

marcus_ford 3600  
#134880 Det verka rinte vara lätt jd 6630. För mej så snurrarade på bra mrd veden men jag tyvker det är svårt att få betalt till hemkörningen

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#134881
marcus_ford 3600 skrev:Det verka rinte vara lätt jd 6630. För mej så snurrarade på bra mrd veden men jag tyvker det är svårt att få betalt till hemkörningen

Ja hemkörningen är det dålig ekonomi på. Köra med bil och hengere tur och retur 8 mil och ta 600 kr och då få med sig 5 m3 är ju inte direkt lönsamt. Men ungefär där går gränsen vad folk betalar har jag märkt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#134882
Vedproducent skrev:
marcus_ford 3600 skrev:Det verka rinte vara lätt jd 6630. För mej så snurrarade på bra mrd veden men jag tyvker det är svårt att få betalt till hemkörningen

Ja hemkörningen är det dålig ekonomi på. Köra med bil och hengere tur och retur 8 mil och ta 600 kr och då få med sig 5 m3 är ju inte direkt lönsamt. Men ungefär där går gränsen vad folk betalar har jag märkt.

Men man får väl väga det mot det som är ändå sämre. De som ska komma tex kl 15 och hämta en säck ved och så ringer dom 15.15 och säger att dom är en timme sen. Men då brukar jag säga att jag gett mig ut på vedleverans och du får boka en ny tid.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#134895 håller me, de där med leverans kostnad e svårt o få till.
1 vad är den verkliga kostnaden för 1mil med diesel slitage däck ,ja allt
så de blir ju att man sajjer ett pris enbart för o täcka för soppa priset, en del har ju fri hemkörning för ex antal kbm inom 3 mil
men vill dom inte betala för utkörning ,tja då får dom väl frysa eller handla av nån annan

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

marcus_ford 3600  
#134914 En kund ringde till mej och ville ha 4 m3. Inga problem sa jag det vill jag ha 2 papp för. så långt var han villig att gå,men när jag sa att jag ville ha 300 hundra för hemkörning skulle han inte ha längre. Så jag bjöd på den leveransen med men det börjar bli en jävligt dum vana
jag tog ju traktorn så jag räknade 100 kronor för mej förare 100 diesel och 100 för traktorn med vagn.
diesel mängd beror ju på traktorn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).