Friluftsliv, Naturturism

Fastighetsgränser Garmin GPS?

36 inlägg 44590 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken GPS till en ATV och vilken karta?

traktorz  
#131338 Funderar på att skaffa en ATV, för att nå och se till vårt mest avlägsna skogskifte. Känner hyfsat till markerna, men en GPS är alltid trevligt att ha med. I dagsläget använder jag en Garmin eTrex HCx Legend med inlagda skiften i form av spår. Dessutom en GPS Data Recorder, (GlobalSat DG100) som jag alltid har med och på, som jag kan synka mina fotos till.

Skiftenas koordinater har jag fått från Riksantikvariets publika kartor, som jag lagt in som spår med enbart hörnkoordinaterna. Det funkar hyfsat, men jag får en viss missvisning på ca 30 meter från råmärkena.

Ger de föreslagna Friluftskartan Prime eller Map Direct en bättre överensstämmelse mot de fysiska rågångarna, än de erfarenheter jag nu har med koordinaterna från Riksantikvariets kartor?

Till ATV'n behöver vi en ny GPS, vilken förslagsvis kan ta ström från ett 12V-uttag, ha en större display än min eTrex, samt monteras i en hållare. Vi är därför intresserade av att höra andras erfarenheter och rekommendation av en lämplig GPS till en ATV.

Användarvisningsbild

Re: Vilken GPS till en ATV och vilken karta?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131344
traktorz skrev:Funderar på att skaffa en ATV, för att nå och se till vårt mest avlägsna skogskifte. Känner hyfsat till markerna, men en GPS är alltid trevligt att ha med. I dagsläget använder jag en Garmin eTrex HCx Legend med inlagda skiften i form av spår. Dessutom en GPS Data Recorder, (GlobalSat DG100) som jag alltid har med och på, som jag kan synka mina fotos till.

Skiftenas koordinater har jag fått från Riksantikvariets publika kartor, som jag lagt in som spår med enbart hörnkoordinaterna. Det funkar hyfsat, men jag får en viss missvisning på ca 30 meter från råmärkena.

Ger de föreslagna Friluftskartan Prime eller Map Direct en bättre överensstämmelse mot de fysiska rågångarna, än de erfarenheter jag nu har med koordinaterna från Riksantikvariets kartor?


Det kan mycket väl bli noggrannare, beroende på hur noggrann du har varit när du lagt in koordinaterna, samt vilket koordinatsystem du har använt vid inläggningen. "Rikets nät" i Garmin brukar ge en systematisk missvisning på 10-25 meter, medan "RT 90" brukar ge 1-2 meter fel... Dessutom är ju frågetecknet var på gränsstrecket (på Riksantikvaiets kartor) som själva gränsen går...

traktorz skrev:Till ATV'n behöver vi en ny GPS, vilken förslagsvis kan ta ström från ett 12V-uttag, ha en större display än min eTrex, samt monteras i en hållare. Vi är därför intresserade av att höra andras erfarenheter och rekommendation av en lämplig GPS till en ATV.


Garmin har ju Zumo-serien för motorcykel, som bör passa bra på en ATV. Möjligtvis bör original fordonsfäste bytas ut mot ett från Touratech. http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps ... 056-0.html och http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps ... -00-0.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: GPS

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131346 Sen ska man inte glömma Custom Maps för Garmin Oregon (och några fler modeller). Det är faktiskt rätt smutt. Om man har en papperskarta så kan man scanna den, eller t o m fotografera med digitalkamera och få in den i GPS:en. Man måste först lyfta in den scannade bilden i GoogleEarth, dona lite med format och passa in koordinater och sedan spara som kmz och flytta till en speciell mapp i sin GPS. Det är alltså en del pyssel och storleken på kartbiten är begränsad, men det funkar faktiskt väldigt bra, det kostar inget och är ganska kul att göra. (Om man är lagd åt det hållet.)

Det finns en del steg-för-steg-guider på nätet. Jag har inga länkar i minnet, men Google har säkert... Jag har tänkt göra en för min fastighet och då måste jag leta fram en beskrivning, så då kan jag nog ruska fram någon länk om någon skulle vara intresserad.

Användarvisningsbild

Re: GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131348 Är det denna länk du söker? http://wiki.geocaching.se/index.php/Ore ... om_Maps%29

Notera att Oregon bara stödjer single layer JPEG-filer. Multi Layer JPEG kan konverteras i Paint (spara som... JPEG).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: GPS

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131353 Ja Niklas, det är det nog. Jag känner inte igen just den där beskrivningen, men den verkar faktiskt bättre än den jag har använt tidigare.

Användarvisningsbild

Re: GPS

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134375 jag har idag följande gps'er: 1 magellan triton 2000, 1 magellan crossover(dessa två använder jag med magellans map on demad! funkar bra på crossovern som har 3.5" skärm!) sen har jag & röjarna varsin garmin zumo 660 för att bla hitta till objekten via x & y koordinater! den första gps jag hade var en magellan explorist XL som förutom att den var seg som sirap hade en underbar skärm som ingen gps(amatör åtminstone) idag kan mäta sig med! men nu har denna kommit!!(äntligen) den är en "modern" explorist XL, som förmodligen är bättre än XL på alla vis! snabbare, större skärm, bättre kartor(?) dessutom är det en garmin som jag gillar bättre än magellan! har provat både magellan o bla garmin oregon med sina -3" skärmar!! och jag tycker det är skit att använda fastighetskartan med dom pga att jag vill ha bättre översikt!!...det går ...men inte mer! dom mindre skärmarna funkar jättebra till geocatching o vanlig friluftsanvändande......men inte till fastighetskartan(tycker jag)

så vad tror ni om denna garmin:


PS: är det nåt som provat både garmins map direct och fliluftskartan prime? vad är skillnaderna mellan dessa? :roll: förutom att den ena är i fasta indelningar och den andra kan man välja mittpunkt själv?

Användarvisningsbild

Re: GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134403 Montana är väl i princip en upphottad Oregon med större skärm. Om skärmens kvalitet och ljusstyrka verkligen kan mäta sig med den sirapssega Explorist XL, återstår väl att se.

Jag tvivlar på att fastighetskartorna skulle vara bättre på Garmin än på Magellan, då det rör sig om exakt samma grundmaterial. Däremot har jag för mig att Garmins MapDirect kräver ett särskilt köpeprogram (1000 kr?), för att kunna läsas på datorn, medan Prime och Magellans Map on Demand funkar med lämpligt gratisprogram.

En stor fördel med Garmins kartor är att man kan ha flera aktiva kartor samtidigt, men registreringen och kartöverföringen är ett kapitel för sig. Kartuppdateringar är ett stort frågetecken.

En stor fördel med Magellans kartsystem är möjligheten till årliga kartuppdateringar, som dock kostar pengar. Dock bara en aktiverad karta åt gången. Att få flera kartor på ett och samma minneskort kostar också en del pengar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: GPS

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134405 ja att att fastighetkartorna(grundmaterialet) inte skiljer sig må hända! men det jag undrade var skillnaden mellan GARMINS map direct och GARMINS friluftskarta prime? bägge har ju fastigheter, men prime har ju dessutom friluftskartan! om jag inte är helt felunderrättad så är det fastighetskartan 1:10000 och friluftskartan 1:50000 förutom i fjällen där det är 1:100000 på friluftskartan! magellans map on demand ser då i alla fall långt ifrån ut att vara så här detaljerad som dessa prime skärmdumpar!! (den map on demand jag har i alla fall) så frågan är: är GARMINS map direct lika detalierad som dessa GARMIN prime dumpar? http://www.garmin.com/se/friluftskartan-prime

nackdelen med prime är ju förståss att den har fasta områdesindelningar så det kan ju bli lite dyrare för att få med allt man vill, men det överlever jag, om den är mer detaljerad! dessutom såg jag att priset per område var sänkt rejält på prime!! ca 995:-! 50x50km map direct kostar ju nästan 2200:-!

ja ja, det blir väl som vanligt att man får köpa de bägge å prova för att få veta! drömmen vore ju att friluftskartan även ligger med på map direct!! :smile: då vore den värd betydligt mer än 2200:-(för mig)

Alla dessa detaljer finns då inte med på magellans Map on demand! det kan jag lova! långt ifrån!

http://www.garmin.com/se/friluftskartan-prime-content



en Montana blir det hur som helst...ganska omgående!! :mrgreen: men precis som du skriver Niking så skulle jag bli mycket imponerad om skärmen är lika bra som på explorist XL!! men skärmen är ju betydligt större i alla fall än vad annat det finns i "skogs gps" idag!! å just detta har jag väntat länge på!! visst kan man kalla den för en upphottad oregon.....men inte riktigt! oregon är ju en bra apparat! så vad är då denna?

God natt!! eller rättare sagt god morgon!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134419 Prime vs Map Direct

Skillnaden är väl 4-5 saker

1 priset! 1000 kr vs 2200 kr
2 Fast täckningsområde vs valfri mittpunkt
3 Registrering vs ingen registrering

Ovanstående saker är jag bombsäker på. Nästa två punkter är jag mindre säker på
4 Gratis Mapsourse eller Base camp vs enbart Base camp
5 Flera Garmin-kartor på minneskort vs enbart Map Direct på minneskortet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: GPS

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134552 Jag är relativt säker på att du har rätt på alla 5 punkter Niking! detta känner jag också till! men det jag undrade var detaljrikedomen mellan de båda!? och om det var någon här som provat bägge...helst i samma apparat? du säger att de båda baseras på samma material från lantmäteriet, och det är nog så, men för den delen så kan det ju vara så att ev garmin gjort nåt tillägg till ex vis prime? de uppgifter jag hört är att map-direct är mer en renodlad fastighetskarta, medan prime är en blandning mellan friluftskarta(gröna kartan?) och fastighetskarta!? och därmed mer detaljerad!

det blir snart en beställning av båda, så snart har vi svaret!! :smile:

PS: jag tror att man kan få flera områden på samma minneskort även på map-direct om man vill!?(frågar snällt) för det kunde jag få på magellans map on demand om jag ville!

Användarvisningsbild

Re: GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134559 Jo, vill du ha fler Map Directe-kartor på ett och samma minneskort, så går det säkert att fixa mot någon liten avgift.

Det jag tänkte på var om du vill ha både Map Direct och några andra sorters Garminkartor på minneskortet, så som FriProV2, City Navigator NT, Bluechart etc. (och det vill man ju gärna).

Ty dessa Garmin-kartor måste först installeras på datorn och låsas upp till just din GPS-mottagare med en 25 tecken lång kod, innan kartorna kan föras över på minneskort eller GPS-mottagarens interna flash-minne. Vid överföringen skrivs då alla befintliga kartor över. Mindre skoj om de dyra Map Direct-kartorna skrivs över i samband med kartöverföringen m.a.o. :???:

Angående utseendet på Map Direct, så undrar jag om det är samma utseende som Map on Demand, då Map On Demand är Magellans version av Map Direct. Map On demand var ju i alla fall en ren Topo+ med pålagd fastighetsinformation.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: GPS

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134647 Jaha, då har man beställt en Montana med en Primekarta! :smile: det blev en 600 pga att jag inte har något som helt behov av en kamera på gps'n, och att jag har hört att dom Topo-kartor som ligger i 650T modellen inte är nån höjdare...framförallt inte över 62'a breddgraden! dessutom kommer jag ju i alla fall köpa betydligt bättre kartor än den Topo-kartan! så nu får vi snart se! dom har exakt samma egenskaper i övrigt förutom kameran o topokartan! var även ut å kollade på map-direct....o förutom fastighetskartan så fanns även en Topo karta som var ifrån lantmäteriets "gröna kartan" att beställa där! i 10x10 mil eller 20x20 mil(valfritt område). nån som vet nåt om dessa?

Användarvisningsbild

Re: GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134650 Topokartan är väl i grunden samma karta som Magellans Topo+ (alltså Map on Demand minus fastighetsinfon), som man kan lägga till upp till 3 olika teman på http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2012849

Lycka till med ditt nyförvärv!
/Niklas

Användarvisningsbild

Vilken karta på GPS och/eller datorn

traktorz  
#134653 Behov 1:
Jag behöver se fastighetsgränserna på en medhavd GPS ute i skogen och vad jag förstått så är det möjligt på en Garmin GPS med antingen de föreslagna Friluftskartan Prime eller Map Direct , vilka båda baseras på samma ursprung från Lantmäteriet eller Metria vad de nu heter.

Behov 2:
Dessutom önskar jag ersätta våra gamla tryckta fastighetskartor i skala 1:10000, helst i elektroniskt format så att jag slipper skanna in den nya likt den gamla som nu ligger som en .png/.tif-fil på datorn. I dagsläget jämför jag dessa med ev. nya fastighetsgränser på Riksantikvariets publika kartor, men dessa saknar tyvärr fastighetsbeteckningarna.

Fråga:
Kan någon av de föreslagna Friluftskartan Prime eller Map Direct även visas på en dator, eller behöver man införskaffa ytterligare en fastighetskarta för datorn. Önskvärt är en kombination av samma karta för både GPS & Dator, så att t.ex. ett jaktvårdsområde (vilket ju följer fastighetsgränserna) kan läggas in manuellt och överföras till GPS'en.

Användarvisningsbild

Re: GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134699 Behov 1
Ja, det är möjligt så länge din Garmin-GPS kan hantera GPS-kartor på minneskort. Samma sak med Magellan (fast då heter kartan Map on Demand.

Behov 2
Prime kan definitivt visas på datorn. Troligtvis kan även Map Direct visas i Base Camp. Notera att Prime först måste registreras ihop med en GPS-mottagare, innan den kan visas på datorn. Map on Demand kan också visas i datorn.

Notera att GPS-kartorna är låsta till en GPS. Det går alltså att installera Prime på flera datorer, men endast en GPS-mottagare.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).